Latvijas dizaina varēšana izstādē “Humanizācija” 0

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā līdz 29. martam skatāma Latvijas laikmetīgā dizaina izstāde “Humanizācija”, kas piedāvā iepazīt mūsdienu Latvijas dizaina daudzveidību. Izstādē eksponēti aptuveni 130 dizaina paraugi – dažādi priekšmeti, produkti un pakalpojumi.

Reklāma
Reklāma
7 iemesli, kāpēc jūs nespējat zaudēt svaru pat, ja pārtiekat tikai no vienas salāta lapas
RAKSTA REDAKTORS
“Ārsts atnāk ar kafiju, bez steigas…” Paciente dusmīga, kāpēc “Veselības centrs 4” atļaujas necienīt cilvēku laiku
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
Lasīt citas ziņas

Definīcija par “Humanizāciju” skan atbilstoši šai izstādei – attīstības pasākumu komplekss esošajā dzīvojamajā vidē, ko īsteno ar mērķi paaugstināt dzīvojamās vides kvalitāti, racionālāk izmantojot teritoriju un infrastruktūru. Humanizācija ietver esošās apbūves rekonstrukciju, papildināšanu ar jaunu apbūvi, kā arī var ietvert apbūves sanāciju. To visu piedāvā Latvijas mākslinieki, zinātnieki, dizaineri un tas viss ir aplūkojams izstādē.

Izstādes veidotājiem viens no mērķiem ir kliedēt mītu par dizainu kā elitāru parādību un pierādīt, ka dizains ir ikviena cilvēka dzīves daļa. Te vienkopus var aplūkot Latvijas dizaineru pēdējo desmit gadu veikumu. Tie ir gan skaisti un funkcionāli priekšmeti un produkti, gan dažādi pakalpojumi, kas mūsdienās arī iekļaujas dizaina jēdzienā, kā arī zinātniskie sasniegumi, kas palīdzēs pilnveidoties dizainam nākotnē.

CITI ŠOBRĪD LASA

Izstādes kuratore Barbara Ābele to dēvē par pašlepnuma izstādi, jo tā atklāj, ka mēs esam pašpietiekami un savu telpu varam nodrošināt ar labām, tieši Latvijā radītām lietām.

Izstāde veidota tā, lai ikviens apmeklētājs iztēlē var uzburt savus stāstus par Latvijas dizaina lietojamību. Tās pamatideja ir veidot dažādas ainas, ko katrs no mums izdzīvo ikdienā, esot mājās, darbā, kustībā vai veicot elementārus rituālus – ēdot, mazgājoties un ģērbjoties. Šie objekti ir izkārtoti sešās grupās – “Darbs”, “Mājoklis”, “Maltīte”, “Tīrība”, “Kustība”, “Bērnība”. Izstādes veidotāji uzbur vienu dienu, kurā mēs, darot ikdienas darbus, izmantojam Latvijā radītos dizaina priekšmetus. “Piemēram, izstādes galvenais varonis no rīta uzvelk Latvijas modes dizaina apģērbu no Natālijas Jansones, Reiņa Ratnieka vai cita mākslinieka kolekcijas, dodas uz darbu ar Ērenpreisa velosipēdu, bet birojā, sēžot Alda Circeņa krēslā “Bloom”, veic pierakstus “ISSP” plānotājā 2015. gadam, meklē fona mūziku “Pieci.lv” mobilajā lietotnē un remdē slāpes, dzerot ūdeni no “Munio Casa” glāzes,” smaidot stāsta izstādes līdzautore Dita Danosa. Patiesībā tā ir tikai viena no neskaitāmajām etīdēm, kas var tikt izspēlētas no izstādes objektiem.

Dizainam veltīto ekspozīciju papildinās sadaļa “Materiāli”, kurā redzami Latvijas zinātnieku radīti materiāli, kas kalpos nākotnes produktu dizaina un tehnoloģiskajiem risinājumiem. Piemēram, RTU pārstāv Silikātu materiālu institūta zinātnieka Andra Šutkas izstrādātais fotokatalizators ķīmiski vai bioloģiski piesārņota ūdens attīrīšanai un skārienjutīgs koloīds, kura īpašības ļauj materiālu lietot skārienjutīgās virsmās, sensoros, optiskajos slēdžos un displejos.

Dizaina izstāde “Humanizācija” ir Latvijas laikmetīgā dizaina četru ekspozīciju cikla “Dizaina manifestācija” sastāvdaļa, kas veido vienotu kopumu. Izstāde “Reputācija” notiks Latvijas Nacionālajā bibliotēkā līdz 5. jūlijam, piedāvājot iepazīties ar Latvijas dizaina starptautiska mēroga panākumiem. Izstāde “Informācija” Latvijas Mākslas akadēmijas 1. stāva izstāžu zālē no 5. līdz 29. martam atklās Latvijas grafikas un pakalpojumu dizaina dažādos aspektus. Savukārt “Situācija. Latvijas dizaina situācija un sasniegumi” būs aplūkojama Latgales vēstniecībā “Gors” no 1. līdz 31. oktobrim.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.