Gunārs Nāgels: Iegādājoties lidmašīnas, veicināsim Krievijas militāro rūpniecību? 10
“Čuguna Bobis” jeb angliski “Pig-iron Bob” – tādu īpatnēju iesauku 1939. gadā ieguva ilggadējais Austrālijas ministru prezidents Roberts Menzijs. Portkemblas ostas darbinieki 1938. gada beigās atteicās kuģī “Dalfram” iekraut čuguna lietņus, kas bija vedami uz Japānu, jo baidījās, ka čugunu pārvērtīs ieročos, kurus japāņi tajā laikā jau brutāli lietoja pret Ķīnu un pēc neilga laika, iespējams, varētu lietot arī pret Austrāliju. Menzijs vērsās pret streikojošajiem ostas darbiniekiem. Kāda sieviete sapulcē viņu nosauca par “Čuguna Bobi”, un šī iesauka pavadīja Menziju visu mūžu. Iznākums – čuguna lietņus nesūtīja uz Japānu, un kādus trīs gadus vēlāk Japāna uzbruka Austrālijai.
Krievijas akciju sabiedrība “Sukhoi” ražo dažādas lidmašīnas – iznīcinātājus, bumbvedējus un arī pasažieru lidmašīnu “Superjet 100”. Šī firma ir daļa no “Apvienotās lidmašīnu korporācijas”, kura ir izvirzīta kā “nacionāls čempions” – jēdziens, ko Vladimirs Putins savā 1997. gada disertācijā definēja kā uzņēmumu, kura uzdevums ir ne tikai pelnīt naudu, bet arī veicināt Krievijas nacionālās intereses.
Ņemot vērā Krievijas agresiju tās kaimiņzemēs, kā arī dažu tās ievēlēto pārstāvju nemitīgos draudus pret Baltijas valstīm, būtu saprotami, ka Latvija neveicina Krievijas militāro rūpniecību, iegādājoties lidmašīnas no “Sukhoi” firmas. Kas zina, cik ātri tāds “ieguldījums” varētu mums atspēlēties?
Tomēr, lasot ziņojumus presē, var secināt, ka tieši šāds darījums tikšot apstiprināts. Latvijas nacionālā lidfirma “Air Baltic” ir tik dziļā finansiālā krīzē, ka valsts izmisīgi meklē investoru, un liekas, ka nacionālie drošības apsvērumi paliek otrajā plāksnē.
Esot paredzēts slēgt līgumu ar firmas Vācijas investoru Ralfu Dīteru Montāgu-Girmesu, kurš iepriekš tirgojis “Sukhoi” lidmašīnas un cieši saistīts ar Krieviju. Kaut arī Montāga-Girmesa nodibinātā uzņēmuma pamatkapitāls esot tikai 25 000 eiro, viņš ir gatavs “Air Baltic” ieguldīt 52 miljonus eiro – “savus personiskos un ģimenes finanšu līdzekļus”. Par to viņam paredzēti 20% no “Air Baltic” akcijām un veto tiesības, saistītas arī ar iegādājamo lidmašīnu izvēli.
Tomēr “Air Baltic” gadījumā kā īstais finansētājs tiek minēta Krievijas “Vņešekonombank”, kura ir ASV un Eiropas Savienības sankciju sarakstā.
Kurš būs Latvijas “Čuguna Bobja” analogs?