Latvijas Autisma apvienības vadītāja: Tā milzīgā traģēdija ir tāda, ka pedagogi skolās neatpazīst bērnus ar mentālās veselības problēmām 0
Vai Latvijā pedagogi neatpazīst vai nemaz nevēlas strādāt ar bērnu, kuram ir metālās veselības problēmas? Uz šo jautājumu TV24 raidījumā “Dr.Apinis” atbildēja Latvijas Autisma apvienības priekšsēdētāja Līga Bērziņa, kura kopā ar citiem raidījuma viesiem diskutēja par bērnu mentālās veselības problēmām un autismu, kā arī viņu apmācības procesu skolās.
“Tas ir arī saistīts ar to, ka mēs slēdzam speciālās skolas. Ļoti daudzi bērni, kas kādreiz būtu nonākuši speciālajās skolās, tagad nonāk vispārizglītojošajā sistēmā. Viņiem tur arī būtu jābūt, bet tikai tā milzīgā traģēdija ir tāda, ka pedagogi neatpazīst [mentālās veselības problēmas]. Un pedagogiem nav iedoti sistēmiski un sistemātiski instrumenti šo bērnu iekļaušanai klasē, un līdz ar to viņi – nabagi – dara, kā māk,” komentēja Bērziņa.
Vienlaikus Latvijas Autisma apvienības priekšsēdētāja atzina, ka ir vērojami arī “izcili gadījumi”, kad bērnam ir uzstādīta diagnoze vien 14 gadu vecumā, nevis tāpēc, ka vecāki bija novēloti uzstādījuši diagnozi, bet gan tāpēc, ka “pirmskola izcili pielāgoja vidi, un skola veica brīnišķīgus pielāgojumus”.
“Un tajā brīdī, kad bērns nonāk 7.klasē, kur pieaug milzīga spriedze, parādās prasības, viņš ir nomainījis skolu, un tad viņš pēkšņi izkrīt, jo vairs nesaņem šos atbalsta pasākumus, ko skola pirms tam bija darījusi organiski, un viss – viņš kļūst par pacientu,” skaidroja Bērziņa TV24 raidījumā “Dr.Apinis” par bērniem, kuri pēkšņi no specializētās skolas nokļūst vispārizglītojošā skolā, bet mentālo veselības problēmu dēļ vairs nespēj iekļauties vispārizglītojošās skolas mācību procesā.
Pilnu TV24 raidījumu “Dr.Apinis” variet skatīties video šeit: