Latvijas apdrošināšanas tirgū vērojama stabila izaugsme 1
Latvijas apdrošināšanas tirgū vērojama stabila izaugsme, liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas dati.
Lielākais izmaksāto atlīdzību pieaugums Latvijas apdrošināšanas tirgū šī gada deviņos mēnešos novērots dzīvības apdrošināšanas segmentā – 26,8% apmērā.
“Dzīvības apdrošināšana atgriezusies pie izaugsmes. Domājams, ka šī apdrošināšanas veida izaugsmi bremzēja nestabilā ģeopolitiskā un ekonomiskā situācija Eiropā, kas uzņēmumiem un individuāliem klientiem traucēja pieņemt ilgtermiņa lēmumus, jo dzīvības apdrošināšana ir ilgtermiņa pakalpojums. Acīmredzot, piemēram, “Brexit” ažiotāža ir pierimusi. Otrs aspekts, kas redzams apkopotajos datos – līgumu skaits aug straujāk nekā iemaksāto prēmiju apmērs. Tas nozīmē to, ka dzīvības apdrošināšanu sāk iegādāties arī cilvēki ar mazāku rocību un uzkrājumu veidojošās polises kļūst “mazākas”, bet kopumā to ir vairāk. Cilvēki ir sākuši vairāk apdrošināt savu dzīvību, iegādājoties parastās dzīvības apdrošināšanas polises bez uzkrājumu veidošanas,” skaidro Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) prezidents Jānis Abāšins.
Par spīti asajām diskusijām ap obligāto veselības apdrošināšanas modeli, vērojams pieaugums veselības apdrošināšanas sfērā. Tieši šajā apdrošināšanas veidā ir vislielākais parakstīto prēmiju īpatsvars tirgū – 21% no visiem apdrošināšanas veidiem. Pirmajos deviņos gada mēnešos veselības apdrošināšanā parakstīto prēmiju apjoms sasniedzis 59,8 milj. eiro, kas ir par 12% vairāk nekā šajā laika posmā pērn. Savukārt iedzīvotāji atlīdzībās saņēmuši 41,3 milj. eiro, kas ir par 12,3% vairāk nekā iepriekšējā gadā.
Dati liecina, ka ilgstoši nerentablajam OCTA apdrošināšanas veidam riskē pievienoties arī otrs auto apdrošināšanas veids – auto KASKO apdrošināšana. Izmaksāto atlīdzību apmērs jau ilgākā laika periodā aug straujāk nekā parakstīto prēmiju apjoms – atlīdzības augušas par 10%, bet prēmijas par 5,6%. LAA prezidents Abāšins to skaidro sekojoši – apdrošināšanas tirgū valda sīva konkurence, kas ietekmē polises cenu; nepārtraukti pieaug auto remontdarbu izmaksas, jo autoservisi pamet pelēko ekonomikas zonu, legalizē darbību, sāk maksāt nodokļus un servisu pakalpojumi kļūst arvien dārgāki; automašīnu konstrukcija liedz iespēju nomainīt atsevišķas detaļas – arvien biežāk jāmaina veseli bloki, kas remontdarbus ievērojami sadārdzina. Prognozējams, ka remontdarbu cenas nākotnē tikai palielināsies.
Tirgū vērojami arī visi priekšnoteikumi tam, lai celtos OCTA un KASKO polišu cenas, tomēr pagaidām tas nenotiek – lielā konkurence neļauj cenai celties masveidīgi.
Pavisam šā gada pirmajos deviņos mēnešos nozarē kopumā prēmijās parakstīti 285,8 miljoni eiro, kas ir par 5,2% vairāk attiecībā pret šo laika periodu 2015.gadā. Savukārt iedzīvotāji atlīdzībās kopumā saņēmuši 182 milj. eiro, kas ir par 15,9 % vairāk attiecībā pret iepriekšējo gadu.