Latvijā vairāk ēd sieru 0
Latvijas lielākais piena pārstrādes uzņēmums “Food Union” pārtraucis puscietā siera ražošanu. Šās grupas uzņēmums a/s “Rīgas piena kombināts” vienīgais no piena pārstrādes uzņēmumiem pieteicis lielveikaliem piena produktu cenu kāpumu vidēji par 5,8 procentiem. “Rimi” veikalu tīkls daļai produktu šo sadārdzinājumu jau apstiprinājis.
“Food Union” ģenerāldirektors un valdes priekšsēdētājs Sergejs Beshmeļņickis teic, ka lēmumu par Holandes un Krievijas tipa siera ražošanas pārtraukšanu rosināja pieņemt šābrīža augstā piena iepirkuma cena – tā siera ražošanu padarot neizdevīgu. “Uzņēmums turpinās specializēties konkurētspējīgās piena produktu kategorijās ar augstu pievienoto vērtību, kurām redzam potenciālu kā mājas tirgū Latvijā, tā eksporta tirgos Krievijā, NVS valstīs, Lietuvā un Igaunijā. “Food Union” šā gada prioritātes ir saldējums, krēmsiers un sviests – produktu kategorijas, kuru ražošanā pērn ieguldīti vairāk nekā 30 miljoni eiro,” skaidro S. Beshmeļņickis. Uzņēmējs teic, ka šā gada maijā pārdots divas reizes vairāk saldējuma nekā 2012. un 2011. gada maijā. Bet “Rasa” krēmsiers pusgada laikā kopš ražošanas sākšanas ir visvairāk pirktais produkts krēmsieru grupā Latvijā.
S. Beshmeļņickis pieļauj – nākotnē, iestājoties labvēlīgākiem nosacījumiem tirgū, puscietā siera ražošanu varētu atsākt. Uz jautājumu, kāpēc lielākajam piena pārstrādes uzņēmumam jāceļ cenas, atbildi nesaņēmu.
“Food Union”, viens no lielākajiem puscietā siera ražotājiem valstī, 5,5 miljonus latu vērto siera ražotni Rīgā atklāja 2006. gadā. Siera ražotnē bija ieguldīts arī 1,7 miljonu latu liels ES un Latvijas valsts atbalsts. Vai ražošanas pārtraukšana uz nenoteiktu laiku nozīmē lielāku citās valstīs ražotā siera daudzuma ieplūšanu Latvijas tirgū un vietējo produktu izspiešanu no veikalu plauktiem? Gan jā, gan nē, teic eksperti. Rīgas piena kombināts sieru ar savu zīmolu pasūta SIA “Siera nams” un SIA “Latvijas piens”, tātad citi ražotāji sieru ražo vairāk. SIA “Latvijas piens” valdes priekšsēdētājs Raimonds Freimanis teic, ka tirdzniecības tīklu politika un patērētājs nosaka, kādas valsts ražojumus pērk vairāk. “Latvijas piens” esot veicis darījumus ar “Food Union” par siera piegādi. R. Freimanis teic, ka siera ražošanas rentabilitāte ir atkarīga no specializācijas, siera tirgiem un siera šķirnēm. “Latvijas piens” specializējas vien siera ražošanā. Mums vietējais tirgus ir ļoti svarīgs, un mēs ļoti nopietni tajā darbojamies,” tā R. Freimanis.
A/s “Smiltenes piens” valdes priekšsēdētāja Gita Mūrniece atgādina savu komentāru “Latvijas Avīzei” pērn par to, ka Rīgas piena kombināts par neadekvāti augstām cenām pērk pienu un lēti pārdod savus produktus. “Uzņēmums palielināja savu tirgus daļu, patlaban redzam iznākumu,” tā G. Mūrniece.
Viņa arī piebilst, ka Rīgas piena kombināta orientēšanās lielā mērā uz eksportu patlaban daudziem vietējiem ražotājiem atbrīvo tirgu.
Siera un biezpiena patēriņš Latvijā pēdējos gados kāpj, iespējams, arī izglītojošu pasākumu rīkošanas iespaidā. Arī siera bilance, proti, siera eksporta un importa attiecība kopš 2009. gada rāda, ka pēdējos gados kāpj siera ražošana (2008. gada līmenis gan vēl nav sasniegts), turklāt siera eksports auga straujāk nekā imports. “Pircējs patlaban vērtē siera cenu un kvalitāti, viņš neskatās, kur siers ir ražots. Ikviens Latvijas ražotājs attīstīsies, ja specializēsies noteiktu produktu ražošanā,” uzsver G. Mūrniece.
Siera un biezpiena patēriņš Latvijā, rēķinot uz vienu cilvēku*
Gads | Patēriņš, kg |
2005. g. | 11,4 |
2006. g. | 11,9 |
2007. g. | 14,1 |
2008. g. | 13,7 |
2009. g. | 14,0 |
2010. g. | 15,4 |
2011. g. | 15,3 |
2012. g.** | 16,0 |
* nerēķinot kausēto sieru
** provizoriskā informācija
Siera ražošana Latvijā
Gads | Saražots, tūkst. t |
2005. g. | 32,4 |
2006. g. | 32,6 |
2007. g. | 35,3 |
2008. g. | 34,0 |
2009. g. | 29,1 |
2010. g. | 31,0 |
2011. g. | 29,2 |
2012. g.** | 31,7 |
** provizoriskā informācijai
Avots: CSP
Fakti Kopš 2009. gada no Latvijas uz 13 valstīm ir eksportētas 52 217 tonnas siera 110,8 miljonu latu vērtībā, bet ievestas 57 357 tonnas siera 114,2 miljonu latu vērtībā. Tātad siera tirdzniecības bilance Latvijai ir negatīva.
Reklāma
|
Viedoklis
Inguna Gulbe, Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja: “Jo vairāk mazu ražotāju, jo lielāks produktu sortiments, tomēr arī produkts ir dārgāks. Siera ražotāju skaits Latvijā līdz ar ražošanas sākšanu SIA “Latvijas piens” nav mainījies. Ja Latvijas siera ražotāji kļūs stiprāki, tad konkurenci ar citu valstu ražotājiem izturēs. Slikti, ka “Rīgas piena kombināts” samērā nesen uzstādīja modernas siera ražošanas iekārtas, kas nu stāv dīkā. Vienlaikus šā uzņēmuma specializācija “premium” grupas saldējuma un krēmsiera ražošanā – tie ir pieprasīti produkti ar lielu pievienoto vērtību – ir tikai apsveicama. Latvijā labāk vajag veiksmīgi darbojošos, nevis vāju uzņēmumu.”