Latvijā radīts ģipsis, kas cilvēkiem ar dažādiem lūzumiem ļauj dzīvot pilnvērtīgi 4
“Visi apbrīno to, kā mēs varam tik taupīgi dzīvot. Kā ar 60 000 eiro investīcijām mums var būt tik daudz klientu, kā mēs varam būt ārzemēs. Citiem par pusmiljonu ir gatavs tikai prototips,” laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Latvijas Bizness” stāsta viens no medicīnas jaunuzņēmuma “CastPrint” līdzdibinātājiem Sigvards Krongorns.
Kopā ar otru līdzdibinātāju Jāni Oliņu viņi pirms divarpus gadiem radīja īpašu 3D printētu ģipsi, kas ļauj cilvēkiem ar dažādiem lūzumiem saglabāt spēju pilnvērtīgi dzīvot.
“Konsultējoties ar ārstiem, traumatologiem, ortopēdiem un medmāsām, konstatējām, ka klasiskais ģipsis ir problēma – liels, smags, neērts, grūti noņemams, nevar nomazgāties, nevar pakasīt roku utt. Domājām, kādas ir alternatīvas. 3D druka nav vienīgā.”
“Ir arī stiklšķiedras, korķa, termoplasta u. c. ģipši, taču visvairāk plusu saskaitījām tieši 3D printētam ģipsim. To var gan pavilkt apakšā žaketei, gan ar to peldēties, bez problēmām ceļot un darīt daudzas citas lietas, par kurām ar cita veida ģipsi būtu jāaizmirst,” stāsta Sigvards.
“Cilvēkam ar ģipsi būs jāstaigā 3–4 nedēļas. Lūzuma gadījumā kauls jāfiksē nepārtraukti, bet, tā kā mūsu ģipsi var jebkurā laikā noņemt un pēc tam veiksmīgi uzlikt atpakaļ, jau pēc kādām divām nedēļām ģipsi var noņemt un fizioterapeita uzraudzībā lūzumu pārbaudīt.”
“Kad es biju salauzis roku, ergoterapeits man pateica, ka ģipsi nedrīkst aiztikt, jo tradicionālo ģipsi pēc tam vairs nevar uzlikt atpakaļ tādā pašā pozīcijā kā sākumā. Ar mūsu ģipsi pietiek ar divām vizītēm pie speciālistiem, nevajag septiņas reizes, kas katra maksā 20 eiro,” norāda Jānis.
“Mēs salīdzinām nevis cenas 1:1, bet kopējās ārstēšanas izmaksas, tostarp rehabilitāciju. Un tad mēs jau esam izdevīgi.”
“Piemēram, bija mums viens klients – sportists – ar salauztu pirkstu. Sezona pilnā sparā – jātrenējas! Ar parasto ģipsi patrenējies pāris dienu, un tas jau ļurkājas. Mūsu ģipsis ir ļoti izturīgs.”
Kļūdīties nedrīkst
Kā notiek ģipša printēšana ar 3D printeriem? Sākumā lauzto vietu ar īpašu viedtālruņa programmatūru noskenē. Tas aizņem 30 sekundes. Tālāk skenētais attēls nonāk īpašā programmā, kur to apstrādā un nosūta uz 3D printeri. Viens ģipsis var printēties 3–20 stundas – atkarībā no tā izmēra.
Šobrīd “CastPrint” koncentrējas uz lūzumiem līdz elkonim un līdz celim. Taču nav neiespējami arī lielāki ģipši.
Svarīgi, ka skenēšanas procesu veic pats medicīnas personāls, jo tas nav sarežģīts un aizņem ļoti maz laika. Ienākot nozarē, speciālistu domas par produktu bijušas dažādas.
“Inovatīvākie ārsti uzreiz gribēja izmēģināt. Paldies Mikroķirurģijas centram, kas pirmie palīdzēja un ļāva izmēģināt ar saviem pacientiem. Bija arī tādi, kas labāk iedod māsiņai ātri uzlikt parasto ģipsi, un lai nāk nākamais pacients. Mēs viņus īsti neinteresējām,” pastāsta Jānis, uzsverot, ka viņi no ārstiem gaida atsauksmes par produktu un idejas tā uzlabošanai.
Sigvards piebilst, ka netur ļaunu prātu uz ārstiem, kas ar viņiem nesadarbojas, jo ne visiem “CastPrint” ģipsis ir arī domāts, tostarp cena – ne visi to var atļauties, un arī valsts apmaksājamo produktu klāstā tā neesot.
“Ar Veselības ministriju runājuši neesam, taču saprotam, ka tās būtu papildu izmaksas, un redzam, ka valstij šobrīd tam līdzekļu nav. Tāpēc daudz strādājam ar privātajām iestādēm.”
Partneri ārzemēs “CastPrint” jau gaida
Nākamais “CastPrint” mērķis ir ielaušanās ārvalstu tirgū, kas jau faktiski paveikta. Portugālē, Somijā un Spānijā sadarbības ārstniecības iestādes atrastas. Šobrīd pietrūkst vien investīciju, lai katrā no valstīm atvērtu “CastPrint” filiāli ar 3D printeriem un pārstāvi.
Uzņēmums nedomā ģipšus printēt Latvijā, tos sūtot uz ārvalstīm – aizņemšot pārāk ilgu laiku. Tāpēc uzņēmums šobrīd aktīvi piesaista 300 000 eiro – investīcijas, kas būs domātas tikai Eiropai. Pārstāvniecību atvēršanai, pārstāvja algošanai, jauniem 3D printeriem u. c. izmaksu segšanai.
“Dabūsim finansējumu un uzreiz liksim lietā, nebūs tā, ka domāsim, kur tērēt. Mūs neinteresē glaunākā tehnika, svarīgs ir gala rezultāts – lai cilvēks pēc iespējas ātrāk izveseļojas. Vienmēr var nopirkt 300 000 eiro vērtu tehniku, taču tas parādīsies gala cenā. Diez vai tādu produktu izdosies pārdot,” norāda Sigvards.
Kāds varētu būt kopējais “CastPrint” tirgus, ja viss iet pēc plāna? “Ar “Startup WIse Guys” cilvēkiem man bija domstarpības par attīstības ātrumu. Es pretojos desmit sadarbības klīnikām trijos mēnešos.”
“Labāk lēnāk, bet apsolīto īstenot. Nesolīsim, ko nevaram izdarīt, bet gada laikā pasaulē cilvēki gūst sešus miljonus traumu. Paņemam vismaz katru 20. pacientu, realitātē gan jau katru 40. pacientu, pareizinām ar 100 eiro un iegūstam mūsu tirgus daļu. Nav tik slikti,” smejas Jānis.
Pārkāpuma būtība
Sēkla.
“CastPrint” dibināts 2016. gadā.
Vispirms sākts ar problēmas apzināšanu, konsultējoties ar dažādiem medicīnas nozares profesionāļiem. Tikai pēc tam veidots produkts un strādāts pie finansējuma piesaistes.
Dīgšana.
“CastPrint” kopš dibināšanas piesaistījis apmēram 60 000 eiro finansējumu.
2017. gadā “CastPrint” uzņēma pazīstamajā igauņu akseleratorā “Startup Wise Guys”, kur trīs mēnešus akseleratora mentori palīdzēja uzņēmuma attīstībā, tostarp ar 20 000 eiro investīcijām.
Tāpat atbalsts saņemts no programmas “Atspēriens”, viena biznesa eņģeļa un Valsts izglītības un attīstības aģentūras.
Uzņēmums šobrīd meklē 300 000 eiro investīcijas, lai izveidotu filiāles Somijā, Portugālē un Spānijā.
Augļi.
Kompānijā strādā pieci darbinieki.
“CastPrint” saviem klientiem iesaka daudzi pazīstami ārsti – Dmitrijs Kirejevs, Rafaels Visams, Gundars Rusovs, Darja Ņesteroviča, Kalvis Krastiņš u. c.
Prognozētais 2018. gada apgrozījums: ap 17 000 eiro. 2019. gadā apgrozījums jāaudzē vismaz piecas reizes.
Šobrīd pārdoti vairāk nekā 100 unikālie “CastPrint” ģipši.
VĒRTĒJUMS: grūts un izaicinošs ceļš
Zane Bojāre, “Startup Wise Guys” mārketinga un komunikācijas vadītāja: Gan programmas laikā, gan pēc tās “CastPrint” stabili aug un ir pārkāpuši Latvijas tirgus robežas, kas parasti ir izaicinājums uzņēmumiem, kas tirgu sāk iekarot savā valstī.
Kopumā “CastPrint” dibinātāji ir izvēlējušies tiešām grūtu un izaicinošu ceļu – t. s. “MedTech” joma ir ļoti sarežģīta, arī konservatīva, viņu pārdošanas cikls ir garš un komplicēts, arī investīciju piesaiste ir sarežģītāka nekā tīram IT produktam.
Pirmkārt, 3D druka joprojām ir gana dārga un materiālu izvēle ir samērā ierobežota. Otrkārt, viņiem ir arī jāmaina gadu desmitiem seni stereotipi un ieradumi, ko nevar izdarīt nedz dienas, nedz arī gada laikā.
Redzot slimnīcu sarakstu, kas jau ar viņiem sadarbojas, un daudzās “CastPrint” ģipšu valkātāju pozitīvās atsauksmes sociālajos tīklos, varam redzēt apliecinājumu tam, ka viņi ir patiešām uztaustījuši pareizo virzienu.
“Tagad viņu galvenais uzdevums ir mērogot uzņēmumu un iekarot plašāku Eiropas tirgu.”