Latvijā pirktos luksusauto reģistrē Igaunijā 0
Lai izvairītos no valsts uzlikto autotransporta nodokļu nomaksas, ievērojama daļa Latvijā pirkto un lietoto luksus automašīnu tiek piereģistrēta Igaunijā, 23.septembrī ziņoja Latvijas Televīzijas raidījums “De facto”. Kaimiņvalsts nodokļu sistēma autoīpašniekiem ir draudzīgāka un ļauj arī pamatīgi ietaupīt, pērkot luksus klases auto.
Latvijā juridiskām personām, kas iegādājušās vieglo automobili par summu virs 25 000 latu, šāda automobiļa iegādes, tehniskās apkopes un pat degvielas izmaksas nav atļauts norakstīt kā saimnieciskos izdevumus. Tautā šos ierobežojumus visbiežāk dēvē par luksusauto nodokli.
Piemēram, turīgais pircējs, iegādājoties un reģistrējot “premium” klases “Porshe Cayenne” apvidus automašīnu un samaksājot pievienotās vērtības nodokli, Latvijā iztērē aptuveni 61 500 latus, bet Igaunijā šī summa ir tikai 50 000 latu. Tāpat tiek ietaupīta maksa par pirmo reģistrāciju, vieglo automobiļu nodoklis un transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis.
Kopējais ietaupījums ir aptuveni 12 000 latu vienai automašīnai, neskaitot tos finansiālos ieguvumus, kas saistās ar šādas automašīnas ikdienas ekspluatācijas izmaksām, kuras Igaunijā var norakstīt uzņēmuma izdevumos.
Ceļu satiksmes likuma 9.pantā minēts, ka Latvijas pilsoņiem un nepilsoņiem aizliegts Latvijas teritorijā ceļu satiksmē vadīt ārvalstīs pastāvīgi reģistrētu vieglo automobili. Izņēmums skar tos, kuri ārvalstīs veic uzņēmējdarbību vai ir šī uzņēmējdarbības veicēja pirmās pakāpes radinieki. Šiem autovadītājiem gan ir jāizņem speciāla atļauja Latvijas Ceļu satiksmes drošības direkcijā, kas ir bez maksas.
Daļa Latvijā dzīvojošo uzņēmēju izmanto šo likuma vēlību un savu autoparku reģistrē Igaunijā.
Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Viktors Kulbergs intervijā “De facto” apstiprina, ka ar transportlīdzekļa nodokļiem saistītās izmaksas Igaunijā ir ievērojami mazākas un tas sekmē turīgo iedzīvotāju nodokļu migrāciju uz Igauniju. Precīzas statistikas par to, cik Latvijas iedzīvotāju reģistrējuši mašīnas Igaunijā, gan nav.
“Mēs vienīgi tādā individuālas aptaujas rezultātā varam sajust, ka luksus mašīnas, pat līdz pusei apmēram no pārdošanas apjomiem, aiziet Igaunijā. Un tad mēs redzam Latvijas igauņus uz ceļiem,” norāda autotirgotājs.
Kulbergs uzskata, ka Latvijas nodokļu politika nav auto īpašniekiem draudzīga un vēl mazāk tā ir izdevīga valstij, tādēļ šie jautājumi būtu jāpārskata. Viens no ierosinājumiem būtu, līdzīgi kā tas ir Igaunijā un Lietuvā, transporta ekspluatācijas nodokli iekļaut degvielas cenā. Tādejādi arī ārvalstīs reģistrēto automobiļu īpašnieki veiktu vismaz daļējas iemaksas Latvijas valsts budžetā.
Finanšu ministrija patlaban nekādas pārmaiņas ar autotransportu saistītajā nodokļu likumdošanā neplāno, uzsverot, ka transportlīdzekļu ekspluatāciju nodoklis ir nacionālais nodoklis, kas nav harmonizējams un katra Eiropas Savienības dalībvalsts izvēlas šos nodokļu režīmus, sabalansējot ar kopējo nodokļu sistēmu un valsts juridisko sistēmu.