Latvijā par daudz tiek meklēta pašmāju “Nokia” vai “Skype”, saka uzņēmējs bez sava biroja 1
Jāatzīst, ka uz “Latvijas Avīzes” redakciju rubrikai “Robežpārkāpējs” nevienu uzņēmuma vadītāju līdz šim vēl nebiju aicinājis. Jo parasti taču gribas redzēt uzņēmuma produktu un vidi, kurā uzņēmums strādā.
Taču to visu uzņēmums sasniedzis bez sava fiziska biroja, visiem darbiniekiem strādājot attālināti, tāpēc nācās “eazyBI” dibinātāju Raimondu Simanovski aicināt uz sarunu redakcijā.
Pirms R. Simanovskis 2011. gadā dibināja “eazyBI”, viņš 15 gadus nostrādāja uzņēmumā “IT Alise”, kas tagad zināms kā “Tieto Latvija”, un dzīvoja Jūrmalā.
Katru rītu viņam nācies stāvēt sastrēgumos, lai no Jūrmalas tiktu uz biroju Rīgu, šo pašu vingrinājumu atkārtojot arī vakarā. Pēc “eazyBI” dibināšanas viņš sākotnēji bijis vienīgais uzņēmuma darbinieks.
“Tā ir vispārēja tendence – radošajā industrijā, pie kuras pieskaitu arī programmēšanu, visu izdarīt var ar datoru, komunikācija var notikt internetā – vajadzības pēc biroja vairs nav. Visi darbinieki šo faktu arvien piemin kā pozitīvu faktoru, tas palīdz piesaistīt arī jaunus darbiniekus,” stāsta uzņēmējs.
Šobrīd “eazyBI” komanda izaugusi jau līdz 19 cilvēkiem.
Atvērtie biroji – industriālā kapitālisma palieka
R. Simanovskis nav citas šobrīd aktuālas tendences – atvērto biroju – piekritējs. Viņš uzskata, ka šis modelis noved pie tā, ka bieži vien darbiniekiem nākas strādāt vakaros vai arī kafejnīcās – lai tikai būtu tālāk no ikdienas atvērtā biroja kņadas.
“Atvērtajos birojos daudzi sēž ar austiņām, klausās mūziku, lai darbā netraucētu blakus skaņas. Izolētās vietas šajos birojos pierāda, ka bez tā nevar.”
“Man atvērtie biroji asociējas ar industriālā kapitālisma laikiem, kad fabrikas priekšniekam vajadzēja visu redzēt un uzmanīt. Varētu likties, ka nemitīgi jākomunicē, bet tad pazūd laiks reālam darbam. Programmēšanai vajag salīdzinoši ilgu laiku, lai iedziļinātos problēmā, lai to atrisinātu.”
“Viens no galvenajiem faktoriem ir uzticība darbiniekiem, uzticība viņu efektīvam darbam. Neesam vairs bērnudārzs, visi ir pieauguši cilvēki.”
“Manuprāt, tas, ka redzi, ka tev uzticas, ka pats esi atbildīgs par darbu realizāciju, ļoti ceļ motivāciju.”
Uzņēmuma finanšu dati ir būtiskākā efektīva darba mēraukla, un uzņēmumam tie ir lieliski, ņemot vērā, ka “eazyBI” nav liels uzņēmums, turklāt tāds arī vēlas palikt nākotnē.
Palīdz efektivizēt darbu
Kas ir “eazyBI”? Uzņēmums izstrādā datu analīzes un vizualizācijas rīkus, pamatā fokusējoties uz dažiem specifiskiem pielietojumiem un datu avotiem.
Risinājums vienkāršā veidā uzņēmumiem palīdz strādāt efektīvāk – izanalizēt aktuālos darba uzdevumus, to statusu un tiem patērēto laiku. Attiecīgi – ekonomēt līdzekļus.
“Mūsu pašlaik veiksmīgākā sadarbība ir ar programmatūras izstrādātāju “Atlassian”, kas izstrādā dažādus projektu vadības, pieteikumu un darba uzdevumu vadības, kā arī informācijas apmaiņas rīkus. Viņiem ir standarta atskaites un grafiki, bet, ja grib kaut ko specifiskāku, detalizētāku, tad ar standarta iespējām to grūti izdarīt.”
Puse no “eazyBI” klientiem iegādājas licenci un produktu darbina uz saviem serveriem, bet otra daļa izmanto “mākonī” bāzēto risinājumu, kas atrodas uz “eazyBI” serveriem.
Tipiska ir ikgadējā vai mēneša maksa. Liela loma produkta izplatīšanas modelī ir “Atlassian”, kam ir savs “Atlassian Market-place”, kurā viņu klienti var atrast “Atlassian” produktu papildinājumus, tādā veidā atrodot arī “eazyBI”.
Atkarībā no klienta izmēra un lietotāju skaita “eazyBI” risinājums izmaksā orientējoši apmēram no 100 līdz 10 000 eiro gadā.
“Tikko saviem klientiem rīkojām konferenci. Viens no tiem, kurš mūsu produktā tērē vairākus tūkstošus, pateica, ka patērētā laika ziņā viņu ieguvums naudas izteiksmē jau ir apmēram 25 000 eiro. Mēs gribam, lai mums būtu daudz mazu klientu, nevis pāris lielu klientu, kuri mums maksā vairākus simtus tūkstošus. Tādā veidā mēs no šiem klientiem neesam atkarīgi, samazinām biznesa risku līdz minimumam.”
Bez investoriem un ārēja spiediena
Uzņēmums ir samērā netipisks arī no finanšu piesaistes skatu punkta.
Laikā, kad teju ikviens tehnoloģiju uzņēmums “zīmējas” ar kārtējiem piesaistītajiem miljoniem no dažādiem investoriem, “eazyBI” apskaužamu rentabilitāti sasniedzis pašu spēkiem – astoņu gadu laikā nav piesaistītas nekādas ārējas investīcijas, spējot sevi finansēt no pašu ieņēmumiem.
Tas ir labi, jo izpaliek atkarība no investoriem vai biznesa eņģeļiem, kuri parasti no uzņēmumiem sagaida strauju attīstību, varbūt pat tā pārdošanu.
“Mūsu darbībā papildu miljons apgrozījumā neko būtisku nemainītu. Paralēli būtisks faktors ir augšana kontrolētā tempā, lai darbiniekiem netiktu radīta nevajadzīga spriedze. Galvenais ir saglabāt labu rentabilitāti.”
Raimonds piekrīt, ka šobrīd ir kļuvis krietni vienkāršāk piesaistīt investīcijas nekā kādreiz, taču tolaik grūtības radījušas papildu motivāciju, nācies vairāk strādāt, ieguldīt vairāk darba stundu mērķu sasniegšanai.
“Daudzi lielie gan ASV, gan Eiropas uzņēmumi grib būt arvien efektīvāki un kļuvuši daudz atvērtāki jauniem un inovatīviem mazu uzņēmumu risinājumiem. Kādreiz šādas korporācijas gribēja sadarboties tikai ar lieliem piegādātājiem. Tā ir patīkama tendence. IT jomā priekšrocība ir tā, ka nav vajadzīgas lielas sākotnējās investīcijas. Vajag laiku, bet infrastruktūras izmaksas ir salīdzinoši mazas, tās pieaug pakāpeniski, kad pieaug klientu skaits,” uzskata Raimonds.
Laba ideja nenozīmē izdošanos
Viņš ir arī mazliet citādi domājošs, runājot arī par lielajiem veiksmes stāstiem. Kaut tādi pavisam noteikti ir nepieciešami, viņš uzskata, ka Latvijā mazliet par daudz tiek meklēta pašmāju “Nokia” vai “Skype”.
“Turklāt daudziem patīk strādāt šādos nelielos uzņēmumos, kuros savstarpējās attiecības ir labākas, tiek nodrošināta labāka individuālā attīstība. Piemēram, mums katru gadu ikviens darbinieks var izvēlēties jebkuru konferenci pasaulē, uz to doties un papildināt savu zināšanu bāzi.”
Kā uzbūvēt veiksmīgu biznesu?
Raimonds ir arī pārliecināts, ka visas veiksmes pamatā ir idejas realizācija. Ideja bez pareizās realizācijas nav nekas, jo bieži vien kaut kas līdzīgs kādā pasaules malā jau ir izdomāts.
“”Google” nebija pirmais interneta meklētājs pasaulē, “Apple” nebija pirmais tālruņu ražotājs, “Facebook” nebija pirmais sociālais tīkls. Tāpat jāstrādā nozarē, kurā ir unikālas zināšanas, par kuru esi iededzies. Ja arī neizdosies – nebūs žēl par patērētajiem gadiem. Ja neesi ieinteresēts problēmā un acīs ir tikai dolāru zīmītes, tad ir liels risks, ka nekas nesanāks.”
Par uzņēmumu
SIA “eazyBI” dibināts 2011. gadā, tā vienīgais īpašnieks ir Raimonds Simanovskis;
pirms tam Raimonds 15 gadus strādājis “Tieto Latvija” (pirms tam – “IT Alise”) kā tehniskais direktors, kur arī radusies interese par datu analīzi.
Uzņēmums savas darbības laikā nav piesaistījis nekādas ārējas investīcijas. Sākotnēji divus gadus uzņēmumu ar paša iekrājumiem finansējis Raimonds, pēcāk jau viss nepieciešamais nodrošināts no paša uzņēmuma ieņēmumiem.
uzņēmuma produktus izmanto apmēram 80 pasaules valstīs, klientu skaits mērāms daudzos tūkstošos; • no visiem klientiem apmēram 40% atrodas ASV, 40% – Eiropā. Lielākie tirgi ir ASV, Kanāda, Lielbritānija, Francija, Spānija.
Latvijas tirgus daļa “eazyBI” portfelī neveido pat 1%, taču uzņēmuma klientu lokā ir tādi uzņēmumi kā “Tet”, LVRTC, “Worldline Latvia”, Būvniecības valsts kontroles birojs u. c.
“Eksporta un inovācijas balva 2018” – 2. vieta kategorijā “Eksportspējīgākais komersants mazo komercsabiedrību grupā”.
VĒRTĒJUMS: Nozīmīgs uzņēmums Latvijas ekonomikai
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Eksporta veicināšanas nodaļas vadītājs Fīlips Tālbergs:
“Lai gan “eazyBI” dibinātājs nesen intervijā minēja, ka uzņēmuma mērķis ir palikt mazam, bet efektīvam, tas jau ir sniedzis lielu devumu Latvijas ekonomikā, apgrozījumam pērn sasniedzot 2,5 miljonus eiro.”
“”eazyBI” ar darbiem pierādījis, ka ir strauji augošs tehnoloģiju uzņēmums, kam ir būtiska nozīme Latvijas ekonomiskās izaugsmes, augstas pievienotās vērtības produktu un inovāciju sekmēšanā.”
“Viena no uzņēmuma priekšrocībām ir tā, ka citu acīs viņi netiek uztverti kā konkurenti. Tieši pretēji – produkts ir ērts palīgrīks un papildu spēks biznesam. “eazyBI” nākotne būs atkarīga no komandas ticības savai biznesa idejai, kā arī spējas pielāgoties jebkuriem dzīves apstākļiem – gan kritumiem un neveiksmēm, gan panākumiem un attīstībai.”