Foto. LETA © Zane Bitere

Latvijā gada vidējā inflācija pērn sasniedza 17,3% 25

Latvijā gada vidējā inflācija pagājušajā gadā bija 17,3%, aģentūra LETA uzzināja Centrālajā statistikas pārvaldē.

Reklāma
Reklāma
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
RAKSTA REDAKTORS
“Ārsts atnāk ar kafiju, bez steigas…” Paciente dusmīga, kāpēc “Veselības centrs 4” atļaujas necienīt cilvēku laiku
TV24
“Es neticu šādām sakritībām!” Slaidiņam aizdomas raisa ASV prezidenta Baidena pēkšņie lēmumi par Ukrainu un Trampa klusēšana
Lasīt citas ziņas

Vienlaikus 2022.gada decembrī Latvijā patēriņa cenas, salīdzinot ar novembri, samazinājās par 0,5%, bet gada laikā – 2022.gada decembrī salīdzinājumā ar 2021.gada decembri – patēriņa cenas palielinājās par 20,8%.

Statistikas pārvaldē norāda, ka būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa kritumu decembrī salīdzinājumā ar novembri bija ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (-0,8 procentpunkti), apģērbiem un apaviem (-0,1 procentpunkts), kā arī dažādu preču un pakalpojumu grupā (-0,1 procentpunkts).

CITI ŠOBRĪD LASA

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 1%. Būtiskākais cenu pieaugums bija maizei (+3,7%), ko galvenokārt ietekmēja akciju noslēgumi rudzu maizei. Cenu kāpums bija arī svaigiem augļiem (+4,5%). Noslēdzoties akcijām, dārgāks bija siers un biezpiens (+2%), augļu un dārzeņu sulas (+5,5%), augu eļļa (+4%), atspirdzinošie dzērieni (+5%), makaronu izstrādājumi (+3,2%), kā arī kafija (+0,7%). Mēneša laikā vidējais cenu līmenis pieauga olām (+3,2%), brokastu pārslām (+8,9%), kā arī cūkgaļai (+1%).

Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (-2,2%), akciju ietekmē cenas samazinājās pienam (-1,8%), mājputnu gaļai (-1,1%), konditorejas izstrādājumiem (-0,8%) un saldējumam (-2,4%).

Apģērbu un apavu grupā cenas mēneša laikā samazinājās par 2,2%. Galvenokārt akciju ietekmē vidējais cenu līmenis apģērbiem kritās par 2%, bet apaviem – par 3,3%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,5%. Būtiskākais cenu pieaugums šajā grupā mēneša laikā bija elektroenerģijai. Dārgāka bija arī siltumenerģija, ūdensapgāde un kanalizācijas pakalpojumi. Savukārt lētāks kļuva cietais kurināmais.

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva lētāki par 5,8%, ko būtiski ietekmēja degvielas cenu kritums par 11,4%. Dīzeļdegvielas cenas samazinājās par 13,5%, benzīna – par 9,5%, savukārt auto gāzes cenas saglabājās nemainīgas. Lētākas bija rezerves daļas un piederumi personiskajiem transportlīdzekļiem, kā arī lietotas automašīnas. Savukārt dārgāki bija pasažieru aviopārvadājumi.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva dārgāki par 0,9%. Mēneša laikā cenas pieauga barībai lolojumdzīvniekiem, ziediem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, kā arī daiļliteratūras grāmatām. Savukārt lētāki bija kompleksie atpūtas pakalpojumi.

Reklāma
Reklāma

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas mēneša laikā samazinājās par 1,8%. Galvenokārt akciju ietekmē lētākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi. Savukārt cenas pieauga autotransportlīdzekļu apdrošināšanai, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem, kā arī finanšu pakalpojumiem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kritums mēneša laikā bija stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, neelektriskajiem virtuves piederumiem un priekšmetiem. Savukārt cenu kāpums bija mobilā tālruņa pakalpojumiem, alum, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, zobārstniecības pakalpojumiem, interneta piekļuves pakalpojumiem.

Savukārt lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa pieaugumu 2022.gada decembrī, salīdzinot ar 2021.gada decembri, bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (7,4 procentpunkti), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (7,3 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (1,7 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (0,9 procentpunkti), restorānu un viesnīcu pakalpojumiem (0,7 procentpunkti), kā arī ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (0,7 procentpunkti).

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 29%.

Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija maizei (+38,9%), konditorejas izstrādājumiem (+26,4%), miltiem un citiem graudaugiem (+43,9%), makaronu izstrādājumiem (+30,8%), rīsiem (+35,4%), brokastu pārslām (+27,6%). Dārgāks bija siers un biezpiens (+34,9%), piena produkti (+33,5%), piens (+37,1%), olas (+27%) un jogurts (+19,1%).

Cenas kāpa arī žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+23,2%), mājputnu gaļai (+36,5%), cūkgaļai (+26,2%), gaļas izstrādājumiem (+25,4%) un liellopu gaļai (+31,9%). Gada laikā cenas pieauga kafijai (+34,1%), svaigiem augļiem (+27,8%), svaigiem dārzeņiem (+17,6%), cukuram (+81,8%), sviestam (+31%), augu eļļai (+43,1%), šokolādei (+22%), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+28,9%), saldējumam (+18,7%), mērcēm un garšvielu piedevām (+43,7%), kā arī augļu un dārzeņu sulām (+15,9%).

Sadārdzinājās atspirdzinošie dzērieni (+25,2%), sāls un garšvielas (+38,5%), saldētas zivis (+33,7%), ievārījums un medus (+16,6%), žāvēti, citādi konservēti vai apstrādāti dārzeņi (+22,4%), saldumi (+22,2%), kartupeļi (+12,1%), margarīns (+35,9%), tūlītējai lietošanai gatavi ēdieni (+26,1%), olīveļļa (+21,4%), žāvēti augļi un rieksti (+20,8%), svaigas vai atdzesētas zivis (+16,4%), tēja (+18,7%), čipsi (+37,3%), kā arī žāvētas, kūpinātas vai sālītas zivis (+22,9%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 6%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 6,7%, sadārdzinoties alum, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un vīnam. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 4,9%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 42,8%. Gada laikā būtiskākais cenu pieaugums bija siltumenerģijai, cietajam kurināmajam, dabasgāzei un elektroenerģijai. Sadārdzinājās ūdensapgāde, kanalizācijas pakalpojumi, atkritumu savākšana, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kā arī mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi. Savukārt cenas samazinājās mājokļa īrei.

Mājokļa iekārtas grupā cenas gada laikā pieauga vidēji par 12,7%, galvenokārt sadārdzinoties mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, mājokļa mēbelēm, galvenajām mājsaimniecības ierīcēm, neelektriskiem virtuves piederumiem un priekšmetiem, kā arī traukiem.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā kāpa par 9,7%. Gada laikā dārgāki kļuva farmaceitiskie produkti, zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi, medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi, brilles un kontaktlēcas.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā palielinājās par 12,6%, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 17,9%. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 26,2%, benzīns – par 9%, bet auto gāze – par 5,3%. Cenu kāpums bija personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, pasažieru aviopārvadājumiem, lietotām automašīnām, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, kā arī jaunām automašīnām.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā kāpa par 9,4%. Gada laikā cenas pieauga barībai lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, kultūras pakalpojumiem, ziediem, kancelejas precēm un zīmēšanas piederumiem, laikrakstiem un žurnāliem, kā arī kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 19,1%. Dārgāki bija ēdināšanas pakalpojumi, tostarp cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem – par 17,7%, ēdnīcu pakalpojumiem – par 19,2% un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem – par 21%. Gada laikā sadārdzinājās arī viesnīcu pakalpojumi.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas gada laikā palielinājās par 17,5%, ko visbūtiskāk ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāka bija autotransportlīdzekļu apdrošināšana, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi, uzturēšanās izmaksas veco ļaužu pansionātos, finanšu pakalpojumi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija telekomunikāciju pakalpojumiem, apģērbiem, apaviem un pirmsskolas izglītībai.

Jau vēstīts, ka 2021.gadā Latvijā gada vidējā inflācija bija 3,3%, 2020.gadā – 0,2%, 2019.gadā – 2,8%, bet 2018.gadā – 2,5%.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.