Foto no LA arhīva.

Latvijā gada inflācija jūnijā – 3% 0

Latvijā šogad jūnijā salīdzinājumā ar maiju patēriņa cenas pieauga par 0,3%, bet gada inflācija – šogad jūnijā salīdzinājumā ar 2018.gada jūniju – bija 3% apmērā, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Veselam
Liekie kilogrami neatkāpjas ne pa kam? 4 pazīmes, ka jūsu vielmaiņa nedarbojas pareizi
Lasīt citas ziņas

Šā gada jūnijā, salīdzinot ar 2018.gada jūniju, precēm cenas pieauga par 3,1% un pakalpojumiem – par 2,9%.

Salīdzinot ar 2015.gadu, patēriņa cenas 2019.gada jūnijā bija par 9,7% augstākas. Precēm cenas pieauga par 8,6%, bet pakalpojumiem – par 12,7%.

CITI ŠOBRĪD LASA

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2019.gada jūnijā, salīdzinot ar 2018.gada jūniju, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, mājokļa iekārtai.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 4,1%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija dārzeņiem (par 17,6%). Gada laikā cenas pieauga arī maizei (par 8,4%), miltiem un citiem graudaugiem (par 12,2%), konditorejas izstrādājumiem (par 2,6%), makaronu izstrādājumiem (par 8,9%). Cenas palielinājās cūkgaļai (par 12%), gaļas izstrādājumiem (par 7,9%), skābajam krējumam (par 6,1%), žāvētiem augļiem un riekstiem (par 10,8%), šokolādei (par 4,0%), sviestam (par 6,1%).

Savukārt lētāka kļuva kafija (par 7,2%), svaigi augļi (par 2,8%), mājputnu gaļa (par 1,1%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 4,7%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 4,5%, ko galvenokārt ietekmēja alus un stipro alkoholisko dzērienu cenu pieaugums. Tabakas izstrādājumu cenas kāpa vidēji par 5,3%.

Gada laikā ar mājokli saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 4,2%. Dārgāka kļuva elektroenerģija, dabasgāze, atkritumu savākšana, mājokļa īres maksa.

Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 2,6%. Gada laikā par 7,6% dārgāki kļuva mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi.

Atpūtas un kultūras grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 3%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums televīzijas abonēšanas maksai, ziediem, barībai lolojumdzīvniekiem un kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumu cenas pieauga par 4,8%. Restorānu, kafejnīcu un ātrās ēdināšanas pakalpojumu cenas sadārdzinājās par 4,4%, savukārt ēdnīcu – par 5,9%.

Būtiska ietekme uz cenu kāpumu gada laikā bija arī personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, degvielai (pieaugums par 0,8%) un zobārstniecības pakalpojumiem. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.

Reklāma
Reklāma

Šā gada jūnijā, salīdzinot ar 2019.gada maiju, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,3%. Precēm cenas pieauga par 0,1%, bet pakalpojumiem – 0,9%.

Lielākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam dažādu preču un pakalpojumu grupā, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, mājokļa iekārtai, kā arī cenu kritumam apģērbiem un apaviem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis saglabājās nemainīgs. Cenas pieauga kartupeļiem (par 37,5%), cūkgaļai (par 3,5%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (par 1,2 %), mājputnu gaļai (par 1,9%) un olām (par 2,6%).

Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (par 8,2%), kafija (par 2,9%), maize (par 1%), augļu un dārzeņu sulas (par 3,8%), svaigas vai atdzesētas zivis (par 6,1%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,3%. Sadārdzinoties alum, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un vīnam, alkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 2,3%.

Akciju ietekmē apaviem cenas samazinājās par 5,1%, bet apģērbiem par 0,6%.

Ar mājokli saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki vidēji par 0,3%. Cenu līmenis pieauga materiāliem mājokļa uzturēšanai un remontam, kā arī mājokļa īres maksai.
Rīga, 8.jūl., LETA. L

Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 1,1%, ko lielākoties noteica cenu kāpums mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem par 4,5%.

Atpūtas un kultūras grupā cenu līmenis palielinājās par 0,8%. Lielākā ietekme uz cenu pieaugumu bija kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem (par 15,7%). Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās daiļliteratūras grāmatām.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 2,8%, ko galvenokārt, noslēdzoties akcijām, noteica cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Būtiska ietekme uz cenu pieaugumu mēneša laikā bija arī pasažieru aviopārvadājumiem (par 12,4%), pasažieru pārvadājumiem pa jūru (par 24,6%), restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem (par 0,6%).

Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās degvielai (par 1,6%), tai skaitā dīzeļdegvielai (par 2,1%) un benzīnam (par 0,9%).

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.