Latvijā auto koplietošanas pakalpojumi dārgāki nekā Lietuvā un Igaunijā. Skaidro iemeslus 0
Auto koplietošanas pakalpojumi ir salīdzinoši jauns piedāvājums gan Baltijas valstīs, gan Ukrainā un Baltkrievijā, tomēr tas strauji attīstās un rada sīvu konkurenci tradicionālajiem auto īres uzņēmumiem.
Igaunijas uzņēmuma “RIA.com Marketplaces” eksperti sniedz pārskatu par Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Baltkrievijas un Ukrainas automašīnu koplietošanas tirgus tendencēm.
Auto koplietošana ir pakalpojums, kas ļauj izīrēt automašīnu, taču, atšķirībā no tradicionālās auto īres, lietošanas maksā parasti ir iekļautas pilnīgi visas izmaksas, – degviela, autostāvvieta un apdrošināšana.
Automašīnu var izīrēt uz jebkādu laiku, sākot no pārdesmit minūtēm līdz pat dienām.
Visu auto koplietošanas pakalpojumu darbības princips ir vairāk vai mazāk līdzīgs: lejupielādējiet lietojumprogrammu, augšupielādējiet tur dokumentus (pasi un vadītāja apliecību), papildiniet atlikumu, izmantojot viedtālruni, pēc tam izvēlieties automašīnu un, izmantojot karti un navigāciju, uzziniet, kur tā atrodas.
Aplikācijā ir redzams automašīnas lietošanas tarifs par vienu minūti. Jums nav jāmaksā par benzīnu, apdrošināšanu un depozītu, kā tas ir nomas kompānijās.
Latvijā pakalpojums salīdzinoši dārgs un konkurence maza
Auto koplietošanas pakalpojumi ir īpaši populāri Latvijas kaimiņvalstīs Lietuvā un Igaunijā, taču pirmie auto koplietošanas uzņēmumi sākuši ienākt arī Latvijas tirgū.
Latvijā šī pakalpojuma cenas, salīdzinot ar Lietuvu un Igauniju, ir augstākas – 0,24 eiro centi minūtē, taču šajā cenā jau iekļauti pirmie 100 kilometri.
Lietuva auto koplietošanas jomā ir līdere Baltijas valstu vidū – Viļņa bija pirmā pilsēta Eiropā, kura izveidoja elektrisko automašīnu koplietošanas platformu, taču šobrīd šo pakalpojumu kaimiņvalstī piedāvā arī virkne citu uzņēmumu.
Automašīnu koplietošanas pakalpojums ir pieejams gandrīz visu Lietuvas lielāko pilsētu iedzīvotājiem Viļņā, Kauņā vai Klaipēdā. Cenas svārstās ap 0,15 eiro centiem minūtē vai 4,9 eiro par stundu vai 22,9 eiro dienā (papildus maksājot par nobraukto attālumu).
Savukārt Igaunija citu valstu vidū izceļas ar to, ka jau 2012.gadā tā bija pirmā valsts pasaulē, kas visā savā teritorijā izveidoja elektroauto uzlādes punktu infrastruktūru. Drīz pēc tam tirgū ienāca pirmais elektroauto koplietošanas uzņēmums.
Izīrēto auto bez maksas var uzlādēt virknē stāvvietu Tallinā. Pirmā koplietošanas stunda pilsētā maksā no 4,50 eiro + 0,05 centi kilometrā, un dienas pakalpojuma rezervēšana maksā no 27 eiro, papildus maksājot arī par nobrauktajiem kilometriem.
Tomēr Igaunijā šo ērto un videi draudzīgo pakalpojumu var izmantot tikai valsts iedzīvotāji – ID karšu īpašnieki un personas ar uzturēšanas atļaujām Igaunijā. Liels mīnuss ir arī tas, ka pakalpojumu nav iespējams noformēt mobilajā lietotnē.
Cits parasto nevis elektroauto koplietošanas uzņēmums Igaunijā, auto piedāvā izīrēt sākot no 8,9 eiro stundā. Šo pakalpojumu var pieteikt ar viedtālruņa palīdzību, un to var darīt jebkuras valsts pilsonis – pietiek tikai ar derīgu vadītāja apliecību un maksājumu karti.
Baltkrievijā un Ukrainā sarežģīta pakalpojuma pieteikšana
Baltkrievijā darbojas vairāki auto koplietošanas uzņēmumi Anytime, Vazuha un WestGroup, kuras savu darbību uzsākušas nesen un pagaidām pakalpojumu piedāvā tikai galvaspilsētā Minskā.
Atšķirībā no Baltijas valstīm, automašīnas koplietošana ir visai sarežģīta – uzņēmumam jānosūta pases, autovadītāja apliecības un autovadītāja foto kopija. Skoda, Volkswagen, Nissan vai citu automašīnu var lietot par 0,13 Eur/min, un automašīna maksā, sākot no 25 eiro dienā.
Tikmēr Ukrainā pirmais automašīnu koplietošanas uzņēmums sāka darbību tikai 2017.gadā.
Pakalpojuma reģistrēšanas procedūra ir visai sarežģīta un vai aizņemt pat vairākas dienas. Tāpat tiek prasīts, lai autovadītājam ir vismaz trīs gadu braukšanas pieredze, vismaz 25 gadi un mēdz būt citi ierobežojumi, piemēram, tiek prasīta depozīta maksa vairāku desmitu eiro apmērā.
Automašīnas cena ir sākas no 0,14 EUR / min, un, rezervējot auto uz visu dienu, sākot no 31 eiro.
Pakalpojumam ir arī mīnusi
Lai arī automašīnu koplietošanas pakalpojumi Eiropā darbojas vairāk nekā 20 gadus un arvien efektīvāk samazina sastrēgumus pilsētas ielās un gaisa piesārņojumu, eksperti atzīmē, ka dažās valstīs pakalpojums attīstās diezgan lēni.
Auto koplietošanai ir virkne priekšrocību, taču ir arī mīnusi.
“Ja brauciena laikā esat iestrēdzis satiksmē, nauda joprojām tiks norakstīta. Ja vadītājs pārkāpj noteikumus, uzņēmums var atgūt ne tikai pašu naudas soda apmēru, bet arī papildu izmaksas par līguma pārkāpšanu. Vairumā gadījumu automašīna ir jāatstāj īpašās stāvvietās. Tas nozīmē, ka ar auto taisnā ceļā doties uz galamērķi un auto atstāt tur, var nebūt iespējams,” saka Artjoms Umanets, “RIA.com Marketplaces” valdes loceklis.
Tomēr kopumā auto koplietošanai priekšrocību ir krietni vairāk nekā trūkumu, un cenas ziņā auto īre var konkurēt pat ar personīgā auto iegādi, jo atkrīt auto iegādes cena, maksa par degvielu, apdrošināšanu, auto mazgāšanu, labošanu un apkopi.
Šī iemesla dēļ auto koplietošanas pakalpojums tuvāko gadu laikā strauji attīstīties, un tam būs spiesti piemēroties arī tradicionālie auto nomas uzņēmumi, prognozē “RIA.com Marketplaces” eksperti.