Skaidrīte Dzene izveido eko zīmolu Turcijā, bet dzemdēt izvēlas Latvijā 0
Skaidrīte Dzene lielākoties uzturas Turcijā, jo astoņus gadus ir precējusies ar turku ārstu Ozanu Erdoganu. Abi ir trīs dēlu – Artura (7 gadi), Aleksa (5 gadi) un Adriana (3 gadi) – vecāki. Jau divarpus gadus Skaidrīte arī nes Latvijas vārdu pasaulē, būdama latviešu ekokosmētikas zīmola Anne Nature izveidotāja. Lielāko daļu produkcijas pārdod Turcijā, daļu – Latvijā.
Ceļš līdz ekoprodukcijai sācies ar to, ka Skaidrītei, dzīvojot Turcijā, pietrūcis ekokosmētikas – no braucieniem uz Latviju vai ārzemēm viņa vienmēr pārvedusi pilnus koferus, jo Turcijā šādi ķermeņa kopšanas līdzekļi bijuši maz pieejami. Pašas vajadzība, pamatīgās zināšanas pārtikas tehnoloģijā un ekonomikā (Skaidrītei ir bakalaura grāds pārtikas tehnoloģijā un doktora grāds agrārajā ekonomikā), īstais brīdis un domubiedru atbalsts radīja labvēlīgu vidi Anne Nature tapšanai.
Sarunājamies ne tikai par ekokosmētiku, bet arī par zaļo dzīvošanu, attieksmi pret sievietēm uzņēmējām Turcijā un šīs valsts medicīnas sistēmu, pēc kuras Skaidrīte patiesi novērtē Latvijas ārstu un vecmāšu darbu. Tajā pašā laikā viņa ir precējusies ar ārstu un par dabiskuma tēmu mēdzot būt arī šādi tādi strīdi.
Kā plastmasas maisiņš uz ādas
Skaidrīte līdz zaļajai domāšanai nonāca, apgūstot pārtikas tehnoloģiju. “Studijās mūs mācīja izvērtēt dažādu produktu sastāvu, saprast, kas lācītim vēderā. Tāpat kā pārtika, arī kosmētika ir ikdienā lietojams produkts. Teiksim, majonēzē ir eļļa, ūdens, emulgatori un vēl garšvielas, un daudzu sejas krēmu sastāvs ir līdzīgs – ūdens, eļļa, emulgators, kaut kādas aktīvās vielas. Es vienmēr rūpīgi izvēlos kosmētiku, jo man ir jutīga āda,” viņa stāsta.
Skaidrīte iesaka izvēlēties krēmus uz eļļas, nevis parafīna bāzes. Kas slikts parafīnā? Tas ir naftas produkts, sintezēts, dziļi pārstrādāts. “Tas ir līdzīgi, kā likt uz ādas plastmasas maisiņu! Mūsdienās ļoti daudz ko ražo no naftas. Nafta ir oglekļa produkts, bet ogleklis ir dzīvības forma, no tā var daudz ko izlocīt! Mūsu laikmetu sauc par oglekļa laikmetu – viss ir no naftas,” atzīst Skaidrīte un, norādot uz plastmasas salmiņu ogu un zaļumu kokteilī, saka: “Videi draudzīgi domājošam cilvēkam vajadzētu atteikties arī no šādiem salmiņiem – tos izlieto vienu reizi un tad izmet. Ar bērniem skatījāmies filmu, kā salmiņi nonāk okeāna dibenā, kur tos apēd vaļi un zivis, vēl kāds iesprūst bruņurupucim degunā… Tagad bērni saka – nē, salmiņu neņemsim! Bet te salmiņu uzreiz iestūma glāzē, nemaz neprasīja, vai mums vajag. Neraugoties uz to, ka esam ekokafejnīcā (saruna notiek Raw garden, Skaidrītei ciemojoties Latvijā, – aut.). Tagad ko nu vairs, ir ielikts, tāpat izmetīs.”
Viņai vienmēr šķitis svarīgi izglītot draugus par sadzīvē lietojamo līdzekļu un kosmētikas sastāvu. Daži jokojot sūdzas, ka sabojāts viss vannas istabas plauktu saturs! “Draudzenei ieraugu plaši pazīstama zīmola eļļu. Vaicāju – ko tu dari, ar ko aiztaisi poras? Tava āda neelpo. Tā nevis mitrina, bet veicina novecošanu!”
Ar zaļo domāšanu Turcijā gan gājis grūti – pirms astoņiem gadiem veselībai noderīgas kosmētikas tur vispār nav bijis. “Ja esi sācis lietot dabisko, nespēj pāriet uz citādu! Kad sāku dzīvot Turcijā, man zināmā apkaimē ekoveikalu nebija. Kad, mācoties doktorantūrā, izbraucu no Turcijas, vienmēr apmeklēju šādus veikalus! Piekrāvu pilnu koferi ar vajadzīgo. Tādējādi savas kosmētikas izveide pirmām kārtām radusies, domājot par sevi,” pasmaidot saka Skaidrīte. “Pirms pieciem gadiem Turcijā sāka parādīties ekoveikali, slavenākie ekozīmoli – to veidotāji redz, kur vilciens sakustējies. Arī mani visu laiku kāds urdīja sākt kaut ko savu. Atbalstīja draugi, un es teicu: mēģinām taisīt savu produktu un uzņēmumu!”
Anne Nature radās kā ķermeņa kopšanas līnija ģimenei, īpaši domājot par māmiņām ar bērniem, jo sieviete ir ģimenes pavarda sargātāja. Arī zīmola nosaukums izvēlēts ar šādu domu, jo anne no turku valodas nozīmē – māte.
Turki – līdz krūšu zonai, latvieši – arī tālāk
Savas laboratorijas Skaidrītei neesot – eksistē gatavas produktu pamatformulas, kurām var pielikt un atņemt piedevas, lai produkciju dažādotu, teiksim, padarītu krēmu barojošāku vai mitrinošāku.
“Man nav savas fabrikas, un arī mājās neko nevāru,” pasmaida jaunā uzņēmēja.“Produkti ir rūpnieciski izstrādāti, Latvijā ir vairāki uzņēmumi, kam ir jaunas iekārtas un brīva jauda, lai tie taptu. Sava fabrika un algotie darbinieki izmaksātu ļoti dārgi. Ir uzņēmumi, kuros iespējams ražot pēc manis izvēlētas receptes. Piemēram, pārdošanā drīz būs beidzies barojošais balzams sejai, rokām un ķermenim. Mēs testējam, kādu to veidot turpmāk,” stāsta Skaidrīte, iedodot pasmaržot paraudziņus. “Nākamo vēlētos ar neuzkrītošāku aromātu, tātad samazināsim ēterisko eļļu saturu. Pavisam no tām nevar atteikties, jo, tuvojoties produkta derīguma termiņa beigām, tauki oksidējas un var just nepatīkamu aromātu.”
Anne Nature produkcija pieejama divos – Latvijas un Turcijas – tirgos. Vajadzības un pircēju gaume abās valstīs ļoti atšķiras. “Piemēram, Turcijā nejūt vajadzību pēc ķermeņa pieniņa, bet Latvijā tas ir viens no pieprasītākajiem produktiem. Turcijā cilvēki rūpējas par sevi līdz krūtīm, bet, kas ir tālāk, viņiem nav svarīgi.”
Arī produkta tilpumam ir nozīme. “Piedāvājam 200 mililitru šampūna pudeles, tomēr tās nepērk, jo ģimenei grib lielāku, vismaz 300–400 mililitru. To zinu, jo pati gāju uz prezentācijām veikalos, iepazīstināju ar šampūniem. Tātad jābūt lielākam tilpumam.”
Skaidrīte Latvijā darbojas arī biznesa inkubatorā, kur viens no galvenajiem mērķiem ir izstrādāt videi draudzīgu iepakojumu kosmētikas produktiem. Ir doma sākumā klientiem piedāvāt šampūna pudelīti ar pumpīti. Kad saturs būs izlietots, varēs nopirkt šķidrumu uzpildei. “Es arī gribētu mainīt iepakojumu – vislabāk pret kukurūzas šķiedras materiālu. Ierakts zemē, tas sadalās,” Skaidrīte domā ekoloģiski.