“Mūsu attīstībā “pie vainas” arī “Citadele”, kas uzņēmumu ir atbalstījusi sešus gadus un turpina to arī tagad,” sadarbību ar banku novērtē Jānis Kossovičs. Foto – Ilze Pētersone

Latvieši māk tirgoties. Ģimenes uzņēmumu grupa “Optic Guru” izvēršas vietējā tirgū un kaimiņvalstīs 1

Kurš teicis, ka latvieši nemāk tirgoties? Māk un kā vēl! Labs piemērs – ģimenes uzņēmumu grupa “Optic Guru”, kas pirms 13 gadiem sāka ar vienu optikas “Metropole” veikalu Ogrē, bet tagad ar vairāk nekā 30 saloniem visā Latvijā ieņēmusi piekto daļu no tirgus un nopietni mērķē uz kaimiņiem – Lietuvu un Igauniju. Vajag ambīcijas, zināšanas un banku, kura tev uzticas, īso panākumu formulu nosauc Jānis Kossovičs, “Metropoles” uzņēmējdarbības pamatlicējs un attīstības vadītājs. Kopā ar viņu briļļu biznesā darbojas arī brālis Mārtiņš un mamma Lonija.

Reklāma
Reklāma

Mūsu spēks – reģioni un internets

Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

No palielas optikas kompānijas, kurā Jānis Kossovičs pa straujām karjeras kāpnēm bija ticis līdz tirdzniecības direktoram, viņu palūdza aiziet. Ne jau tāpēc, ka slikti strādātu. Darba devējs uzķēra, ka 25 gadus vecais puisis veido plānu savam biznesam. Devās prom viņš ar kompensāciju kabatā, zināšanām par Latvijas briļļu tirgu un tajā pašā gadā atvēra pirmo optikas veikalu Ogrē. Zināja, ka pilsētā ar vairāk nekā 25 tūkstošiem iedzīvotāju ir tikai viena maza briļļu tirgotava. “Biju gan veikala vadītājs un pārdevējs, gan briļļu lēcu slīpētājs, bet par optometristi strādāja tikko augstskolu beigusi meitene, kuru pie pirmā klienta vajadzēja stumšus stumt – baidījās,” ar smaidu biznesa pirmsākumu atceras Jānis. Uzņēmējdarbības starta kapitālu veidoja atlaišanas nauda un kredīts ar mammas smalko Rīgas dzīvokli ķīlā.

Gan toreiz, gan tagad aizdevumi finansē uzņēmuma attīstību. “Pērkam iekārtas, ar kurām pārbauda redzi un izgatavo brilles, izmantojam telpu remontam, telpu labiekārtošanai, mēbelēm, kā arī preču iepirkšanai, jo veikalu tīkls aug,” stāsta grupas līderis.

CITI ŠOBRĪD LASA

Panākumi Ogrē devuši pārliecību, ka jāpaplašinās, un gada laikā tapa vēl divi veikali – Olainē un Rēzeknē. “Reģioni bija mūsu spēks,” izvēlēto stratēģiju – veidot tirdzniecības tīklu ārpus Rīgas – apliecina J. Kossovičs.

Visstraujākais uzrāviens uzņēmumam sākās finanšu krīzes laikā, jo par lētu naudu varēja dabūt telpas jauniem veikaliem, bet darba tirgū noplakušas ambīcijas un cilvēki bija gatavi strādāt, ka tikai var kaut ko nopelnīt. Tiesa, arī briļļu tirdzniecības apjomi saruka, taču ne tik daudz, lai bizness nespētu attīstīties. Talkā nāca kredīts. Mārketinga un reklāmas jomu uzņēmās Jāņa brālis Mārtiņš, un “Metropole” kļuva par Kossoviču ģimenes uzņēmumu ar veikaliem 18 Latvijas pilsētās.

2008. gadā viņi pirmie Latvijā uzsāka kontaktlēcu tirdzniecību tīmeklī, izveidojot interneta veikalu “Manaslecas.lv”. “Jaunās paaudzes kontaktlēcas jāmaina katru mēnesi, tāpēc tas ir ideāls pirkums internetā gan no pārdevēja, gan pircēja puses,” komerciāli veiksmīgo jaunievedumu komentē Jānis. Lietotne viedtālrunī palīdz atcerēties, ka jāpasūtina lēcas, kad atliek tikai nospiest taustiņu “pasūtīt” un izvēlēties piegādi – ar kurjeru vai pa pastu. Par pakalpojuma popularitāti liecina “Manaslecas.lv” velo un autokurjeru nobrauktie 427 tūkstoši kilometru, kas pārrēķinot sanāk 10 reizes apkārt zemeslodei.

Pie vainas – banka

No viena mazpilsētas veikala “Metropole” izaugusi par piecu uzņēmumu apvienību ar piecu miljonu eiro apgrozījumu, kurā vadītāju amatus pirms pāris gadiem īpašnieki uzticēja saviem darbiniekiem. Jauno modeli izstrādāja pieaicināti speciālisti. “Darbojas labi, taču pārvaldība tagad maksā dārgāk nekā laikā, kad to darīju viens,” domīgi nosaka Jānis. Tas gan nenozīmējot, ka Kossoviči tagad var atpūsties un gada nogalē tikai sarēķināt peļņu. Mārtiņš joprojām savās rokās tur mārketinga daļu, viņu mamma vada ekskluzīvo optikas studiju “Lonija”, bet vecākais brālis tāpat kā līdz šim virza uzņēmuma attīstību.

Reklāma
Reklāma

Par uzņēmumu grupas aktuālāko uzdevumu kļuvuši jaunu tirgu meklējumi. “Patlaban vairs neesam straujajā izaugsmes posmā, iestājies briedums, tāpēc strādājam pie jauniem tirgiem un pārdošanas kanāliem Lietuvā un Igaunijā,” stāsta Jānis un piebilst, ka atšķirībā no lietuviešiem, kuri tirdzniecību pārliecinoši uzsāk visās trīs Baltijas valstīs, latvieši biznesu arī pie tuvākajiem kaimiņiem uzskata par izaicinājumu.

Lietuvas un Igaunijas apgūšanu Kossoviči sākuši caur internetu, izveidojot vietni “opticroom.lv”. Pirmos divus optikas veikalus šogad augustā vērs vaļā Viļņā, kur jau darbojas firmas pārstāvniecība. Abas tirdzniecības vietas atradīsies “Rimi” centros, līgumi noslēgti. Uzņēmumam padomā arī tālākas ārzemes – uzsākta sadarbība ar partneriem Holandē un Horvātijā.

Lai atvērtu jaunu veikalu, nepieciešams ieguldīt apmēram 35 tūkstošus eiro, stāsta Jānis. Ja tas top sadarbībā ar vienu no pasaules optikas līderiem “Zeiss”, par kura oficiālajiem pārstāvjiem kopš 2014. gada kļuvis Kossoviču ģimenes uzņēmums, jārēķinās ar 100 tūkstošiem. “Varam pačukstēt, ka šā gada beigās vai nākamā sākumā ar “Citadeles” atbalstu Rīgā atvērsim pirmo “Zeiss” veikalu,” pavēsta J. Kossovičs.

Sadarbību ar banku, kas ilgst sešus gadus, viņš vērtē kā veiksmīgu – “Citadele” iedziļinās uzņēmuma vēlmēs, uzticas viņu plāniem un cipariem. Jokojot uzņēmējs saka – pie tā, ka mūsu ģimenes uzņēmumiem tik daudz ko izdevies izveidot, sava daļa “vainas” jāuzņemas arī bankai.

Zelta fonds – darbinieki

Uz jautājumu, ar ko viņu uzņēmumi izceļas citu briļļu tirgotāju vidū, Jānis Kossovičs uzskaita: atšķirīgs preču sortiments un veikalu interjers, ambiciozs, agresīvs un pamanāms mārketings, uzņēmēju domāšanas veids un attieksme pret padotajiem. “Darbinieki ir mūsu zelta fonds,” viņš piebilst.

Uzņēmumā izveidota apmācības akadēmija, kurā papildina zināšanas, iepazīstas ar jaunu pieredzi gan klientu konsultanti, gan optometristi, kas veido lielāko strādājošo daļu. Mācības notiek arī vebināros jeb tīmekļa semināros. Ar saviem tirgošanas paņēmieniem dalās Lonija Kossoviča. Vecākais dēls uzskata, ka viņa māte ir lieliska psiholoģe un apveltīta ar izcilu pārdošanas talantu. Ne mazāk svarīga svira, kas tiek izmantota attiecībās ar darbiniekiem, – konkurētspējīgs atalgojums un panākumu novērtēšana ar finanšu palīdzību. Kadru mainība neesot liela, to galvenokārt veido jaunās māmiņas, kuras pēc bērna piedzimšanas vēlas šo to savā dzīvē pamainīt.

“Kādreiz domāju, ka cilvēkam, kas vēlas pie mums strādāt, jābūt labam pārdevējam. Tagad saprotu, ka vispirms viņam šeit jāgrib strādāt, jāpatīk vadība, uzņēmuma vērtības, vārdu sakot, jāveidojas, kā mēs to vietējā slengā saucam, fenšui jeb saskaņai,” par kadru izvēli stāsta Jānis. Viņš atzīst – šo biznesu kā bērnu izaudzinājis pats, tāpēc visu, kas ar to notiek, izjūt ļoti personīgi, reizēm gan tas varot kļūt arī par problēmu. Ja “Optica Guru” pieteiktos kāds pircējs, viņš nebūtu gatavs to pārdot, jo vēlas biznesu nākotnē uzticēt kādam no saviem trim dēliem. Kaut arī uzņēmējdarbību uzskata par vienu lielu risku. “Darbiniekiem atklāti pasaku – no šī biznesa lauvas tiesu paņemu es, jo mani riski ir lieli.” Vai tik lieli, ka naktīs nenāk miegs un cipari, arī bankas kredīti, pa galvu vien griežas? “Tā nav, guļu labi, jo zinu, ka vadība ir drošās rokās, brilles cilvēkiem vienmēr būs vajadzīgas un riski tiek izvērtēti,” atbild Jānis Kossovičs.

NAUDAS ATDEVE

Banka “Citadele” piešķīra kredītlīniju SIA “Optikas pakalpojumi”– 60 000 eiro (2015) un 80 000 eiro (2016); SIA “Outlet Optika” – 65 000 eiro (2015); SIA “OpticLab” – 25 000 eiro (2016).

Aizņemtā nauda izmantota trīs jaunu optikas salonu “Metropole” izveidošanai 2015. gadā, šogad plānots atvērt vēl trīs veikalus, divus arī Lietuvā.

Ieguldījums sāks sevi atpelnīt trīs gados.

KOMENTĀRS

Bankas “Citadele” mazo un vidējo uzņēmumu apkalpošanas daļas vadītāja Ieva Vērzemniece: “Jānis Kossovičs ir lielisks vadītājs, kas nepārtraukti domā par attīstību, taja pašā laikā ļoti izvērtē riskus un veic savlaicīgu plānošanu, ņemot vērā arī tirgus tendences un uz tām strauji reaģējot. Uzņēmējs saredz jaunas biznesa iespējas un pieprasījumu un izdevību biznesa paplašināšanai garām nelaiž. Pakāpeniski, bet neatlaidīgi plānojot uzņēmuma attīstību, SIA “Optikas pakalpojumi” katru gadu stabili ir audzējis apgrozījumu par aptuveni 20%, kas ir ideāls rādītājs.Tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas nozare ir viena no prioritārajām jomām, kuru atbalstām un turpināsim finansēt. Priecē, ka optikas salonu tīkls “Metropole” attīstās Rīgā un reģionos, tādējādi nodrošinot kvalitatīvu pakalpojumu pieejamību arī ārpus Rīgas, kā arī pārdomāti mērķē uz kaimiņvalstu tirgiem.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.