Laiva 2013 – pieticīga vai ļoti dārga 1
Aizvadītās nedēļas nogales sporta un atpūtas inventāra izstāde Ķīpsalā, spriežot pēc piebraukšanas un auto novietošanas problēmām, bija ļoti labi apmeklēta. Pati ekspozīcija – ne sevišķi bagātīga, ne pārāka par “krīzes gadiem”. Šķiet, vairāk bija velosipēdu. Un arī burzma ap tiem lielākā. Kustēties gribam, bet naudas nav daudz… Mocim nepietiek, kuterim ne tik.
Es šurp nāku pie laivām. Joprojām meklēju kaut cik pieejamas cenas kuģīti piecu līdz sešu metru garumā, kurš pieklājīgi (10 – 20 km/h) peldētu ar ekonomisku dzinēju un būtu aprīkots tā, lai vakarā nav ezera krasts jāmeklē, bet varu tālā, iebarotā līcī migu saklāt. Meklēju un neatrodu. Šogad izstādes reklāmās vilināja pašmāju “Fjord Star” piedāvātais 580 cm garais pūslis ar kajīti. Tik lēts vēl Eiropā neesot redzēts – tā autori. Te nu viņš ir. Pa gabalu – tā nekas. Tuvāk… Cenu lapa iebliež kā ar mietu – gandrīz 9000 latu. Bez motora. Un kabīne par šādu naudu gauži žēlīgi nostrādāta. Pliks, raupjš plastikāts, uz hermētiķa (vietām notecējuša) pieskrūvēti logi. Funkcijas, iespējams, pildītu, bet par mīlestības objektu nu nekādi neder.
Citā halles stūrī ir līdzīgs igauņu/latviešu/krievu kopdarinājums. Mūsu “Bush” pūslim ķīļdaļu pielikuši estiņi, kajīti pasūtījuši Pēterburgas līmētājiem. Smalku kajīti. Solīdāku, labāk nostrādātu. Taču – 30 000 eiro…
Eju prom. Pie pašmāju korpusu līmētājiem, kuru lielākās laivas mēreni prasmīgam amatniekam vienas ziemas laikā garāžā un paša spēkiem iespējams ar labu būdiņu aprīkot.
“Amberlat” trimarāni. Sešmetrīgā varianta izstādē nav. Stāsta uzņēmuma vadītājs Aldis Kunšteins: “Lielo nevajag reklamēt. Tā ir “nišas prece”, bez konkurences. Kas tādu grib, jau zina, kur atrast. Te un kopumā “spiežam” uz īsākām, bet tikpat platām un stabilām (pieprasa vēl platākas, gatavojam jaunu modeli) vaļējām laivām, kas vajadzīga piekrastes zvejniekiem.”
Netālu kaimiņos uzklausu Aivaru Kiršfeldu (“Dole Marine”). “Tirgus nav slikts. Taču tikai mazajā, lētajā segmentā. Somu pieprasījumu knapi spējam apmierināt, arī Latvijā dzīvības pazīmes manāmas. Kuteri? Pārāk dārgi stiklplasta versijās sanāk. Policijas variantu uztaisījām, tikai daži “aizgāja”. Tie paši uz Krieviju. Tāda tā kuģotāju sabiedrība – vai nu pieticīga, vai “uz pillu klapi” (rāda uz pusmiljonu vērtu mirdzošu milzi halles tālākajā stūrī).”
Tātad – mana saullēktu kuģīša koncepcija arī šogad paliek vecā. “Amberlat” vai “Doles” korpuss, pašbūvēta finiera kajīte. To, ko sacer plastikas līmētāji, vidusslānis nevar nopirkt. Pat ja varētu – dvēseles arī šiem ziepjutraukiem pietrūkst.
Un vispār – auksti… Valstī no jauna reģistrēto mazizmēra peldlīdzekļu skaits samazinās.
No jauna reģistrēto mazizmēra peldlīdzekļu skaits
Marka/gads | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Laivas | ||||
Pašbūvēta | 99 |
83 | 50 |
70 |
Amber | 0 |
8 |
47 | 41 |
Ego | 46 |
68 | 23 |
15 |
BC | 34 |
32 |
21 |
0 |
Dulkan | 3 |
5 |
11 |
10 |
Intra | 12 |
13 |
10 |
12 |
SB | 1 |
5 |
17 |
12 |
Latrex | 0 |
6 |
21 |
7 |
Pavisam | 274 | 286 |
280 | 270 |
Motorlaivas | ||||
Bush | 117 |
100 |
119 | 57 |
Dulkan | 32 |
37 |
57 | 29 |
Ego | 17 |
19 |
28 |
18 |
Hibo | 14 |
12 |
13 |
19 |
Steno | 0 |
0 |
12 |
11 |
Pavisam | 255 | 238 |
324 |
118 |
Kuteri | ||||
Pašbūvēts | 1 |
2 |
1 |
2 |
Brig | 1 |
1 |
0 |
1 |
Aquadoor | 1 |
0 |
2 |
0 |
Galeon | 0 |
1 |
1 |
0 |
Jaanneau | 1 |
0 |
1 |
0 |
Pavisam | 9 |
11 |
11 |
6 |
Dati: CSDD