– Vai cilvēki ēd vairāk šokolādi? Vai viņi ir atgriezušies pie trekno gadu patēriņa? 12
– Ilgākā laika perspektīvā ir grūti uzzīmēt pārdošanas līknes, kad katru gadu no valsts aizbrauc vairāk nekā 20 tūkstoši iedzīvotāju. Būtiski pārdošanas līkņu augšupeju veicina tūristi. Mūsuprāt, Latvijā vairāk būtu jāveicina tūristu plūsma no ārvalstīm, jo viņi faktiski veicina visas valsts ekonomiku, iegādājoties dažādus suvenīrus, produktus, dzīvojot šeit un apceļojot mūsu dzimto Latviju. Mums noteikti būtu nepieciešama sava Tūrisma ministrija, kā tas ir citās valstīs, piemēram, Vides un reģionālās attīstības ministrijas vietā, kurai šobrīd neredzu racionāli praktisku pielietojumu.
Ir daudz lietu, ko tūristi šeit novērtē. Pērn mēs pašā Vecrīgas sirdī atklājām “Laimas Mīlestības vēstniecību”, kas ir jauna dizaina un koncepta veikals. Pie mums regulāri viesojas tūrisma grupas, piebrauc vesels autobuss, piemēram, ar ķīniešu tūristiem, un nopērk pilnīgi visu produkciju. Viņiem patīk tā garša, jo tā ir atšķirīga no vidējā globālā produkta. Citur pasaulē ierasta prakse ir, ka lielās šokolādes masas ražotājfirmas sataisa gatavu šokolādi, bet vietējie šokolādes “ražotāji” pieber nedaudz vaniļas, nedaudz cukura, ko nu kurš, kaut melnos piparus, un salej formiņās.
Mēs, “Laima”, patiesībā esam mājražotājs, šokolādi gatavojam no īstām kakao pupiņām. Mums nav tās modernākās iekārtas, un varbūt arī tas dod zināmu smeķi. Piemēram, mums ir viens aparāts, kur pa iekšu kubulam akmens bluķi veļas, kuri šokolādes masu valcē. Tas ir ļoti vecs, jaunu tādu vairs nav, bet tur dabū to atšķirību. To augstu novērtē izstādēs Ķīnā, Amerikā. Arī tūristi saka, ka esam atšķirīgi.
– Vai tiešām tik atšķirīgi no kaimiņiem, piemēram, igauņiem?
– Jā, mēs esam vienīgie Baltijā, kas paši ražo 100% īstu šokolādi no kakao pupiņām. Mūsu reģionā neviena tāda uzņēmuma vairs nav, un mums ir ļoti viegli tagad strādāt. “Kalev” šo tehnoloģiju “izgrieza ārā”, viņi tikai lej formiņās. Lietuvā vēl agrāk no tā atteicās. Tādā ziņā ir viegli konkurēt, tajā pašā laikā mēs nevaram būt vislētākie.
Tie, kas grib nopelnīt visu naudu uz planētas, – vairāk ražos produktus no dažādiem aizstājējiem, būs dažādi sojas piejaukumi un mēģinājumi par šokolādi saukt visu ko, kas ir brūns un salds. Bet būs arī tādi kā mēs, kas joprojām ražos šokolādi no kakao pupiņām, un mēs gribētu palikt šajā daļā.
– Teicāt, ka nemēģināsiet to lillā govi pārkliegt, bet tomēr viena ievērojama kampaņa bija saistībā no sarkanās krāsas pārejas uz balto. Jūs mūs visus tā uzstājīgi piespiedāt izvēlēties mīlestību Laimes zemes vietā….
– Viegli strādāt, kad saproti pamatvērtības un kāpēc “Laima” ir spējusi 140 gadus pastāvēt. Mums tā vērtību skala ir mazliet plašāka – pateicība, tradīcija, Mīlestība. Kad pats mainies, tad arī cilvēki mainās. Tas izplatās.
Komunikācijā jāatrod tas visefektīvākais, un no tā visa izrietēja arī šī krāsa. Jums šķiet, ka tā ir vienkārši izvēlēta, bet tā nav. Pēc daudzām zināšanu sistēmām Mīlestības krāsa ir mirdzoša, un tam vistuvāk ir balts un zelts. Ar zeltu mēs pārāk neaizraujamies, bet balts un mirdzošs ir mūsu virziens.