Laikmetīgā māksla “Latvijas skolas somā” 0
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros izstrādājis daudzveidīgu radošo meistardarbnīcu ciklu, ko piedāvā piedzīvot 10-16 gadus veciem bērniem un jauniešiem skolās visā Latvijā, LA.lv uzzināja LLMC.
Programma izveidota, sadarbojoties ar māksliniekiem Gundegu Eveloni, Katrīnu Neiburgu, Rihardu Funtu, Ievu Balodi, Evitu Melbārdi, Ievu Soprāni, Modri Svilānu, Viktoriju Ekstu, Andreju Strokinu, Andu Lāci, Izoldi Cēsnieci – Suipi un mākslas vēstnešiem.
Starpdisciplināri strādājošā māksliniece Gundega Evelone meistarklasē ar skolēniem interaktīvā veidā noskaidros, kā no idejas var nokļūt pie mākslas darba, un iepazīstinās ar perfomances un instalāciju veidošanas praksēm Latvijā.
Meistarklasē kopā ar mākslinieci Katrīnu Neiburgu skolēniem tiks dota iespēja izzināt, kas ir videomāksla, videoinstalācija un vīdžejošanas kultūras aizsākumi Latvijā, pašiem praksē apgūstot VJ (video miksētāja) programmu, radot savu video darbu.
Dizainers Rihards Funts meistarklasē iepazīstinās ar dažādām dizaina disciplīnām un dizainera profesiju, kopā ar skolēniem radot izstādes ekspozīcijas dizaina maketus.
Analogo attēlu māksliniece un eksperimentālā kino pasākumu kuratore Ieva Balode iepazīstinās skolēnus ar analogo tehnoloģiju pielietošanu mākslas darbu radīšanā mūsdienu digitālajā laikmetā. Kopā ar mākslinieci būs iespēja analogo foto attēlu izgatavot pašiem un atklāt analogā attēla radīšanas principus.
Laikmetīgās mākslas restauratores Evita Melbārde un Ieva Soprāne meistarklasē iepazīstinās skolēnus gan ar laikmetīgās mākslas daudzveidīgo materialitāti un tās saglabāšanas problemātiku, gan ar mākslas darbu piemēriem, kas paglābti no izzušanas, pateicoties laikmetīgās mākslas restauratora profesijas unikalitātei.
Metālmākslinieks Modris Svilāns dažādus materiālus kombinējot ar skaņas un kinētikas eksperimentiem, kopā ar skolēniem radīs kinētiskus darbus, kas tiks atdzīvināti ar kontrastu sensora palīdzību.
Vizuālā māksliniece Viktorija Eksta pašportretu meistarklasē kopā ar skolēniem radīs pašportretus foto vai īsu video formātā, iepazīstinot skolēnus ar dažādām pieejām un māksliniekiem, kas strādā ar pašportretu, selfiju kultūru un pašportreta terapeitisko iedarbību mākslā.
Savukārt foto mākslinieks Andrejs Strokins aicinās skolēnus veidot fotokolāžas no atrastiem attēliem, ļaujoties nejaušības un kļūdīšanās raisītajiem efektiem uz radītajiem darbiem.
Gleznotājas un performanču mākslinieces Andas Lāces vadītajā meistarklasē, iesaistot skolēnus performatīva lielformāta zīmējuma radīšanā, tiks attīstīta kāda ideja vai doma, rosinot skolēnu savstarpēju uzticēšanos, atbrīvošanos un koncentrēšanos.
“Māksla sen vairs nenozīmē tikai gleznošanu, zīmēšanu vai tēlniecību, kaut arī šāds stereotips joprojām ir pārsteidzoši dzīvs pat manu kolēģu skolotāju vidū. Māksla var būt arī kafijas tasīte kažokādā, mākonis, caurvējš vai norasojusi virsma, uz kuras skatītājs var pats zīmēt (tie ir diezgan pazīstami piemēri mākslas profesionāļu vidū, bet ne ārpus tā). Arī pati domāšana var būt mākslas projekts. Piemēram, ar domāšanu var veidot nākotni,” stāsta māksliniece Izolde Cēsniece, kas kopā ar skolēniem veidos nākotnes ģeogrāfijas objektu puzli.
Meistarklases ietvaros tiks sniegta mākslinieka darbu prezentācija, ko papildinās viena vai vairāku mākslas darba pieredzēšana klātienē. Skolēni tiks iepazīstināti ar katra mākslinieka darba specifiku, tehniku un darba metodi, un pēc stāstījuma mākslinieks kopā ar mākslas vēstnesi novadīs radošo darbnīcu, sniedzot iespēju skolēniem prezentētos mākslas darba veidošanas principus izmēģināt arī pašiem, radot jaunu mākslas darbu. Vienas radošās darbnīcas ilgums ir divas stundas.
Meistarklases ir maksas pakalpojums. Uzzināt par tām vairāk iespējams, sazinoties ar Latvijas Laikmetīgās mākslas centra izglītības programmu kuratori Māru Žeikari.