
Laikapstākļi “darbojas” pret mums. Bojātā kabeļa galu gan izdevās izcelt, tomēr viss neiet pēc plāna 13
Naktī uz ceturtdienu no Baltijas jūras izcelts bojātā optisko šķiedru kabeļa gals, taču, jūrā strauji pasliktinoties laika apstākļiem, izceltais kabeļa gals ir iekapsulēts un nolaists atpakaļ jūrā, liecina VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC) publiskotā informācija.
Kompānijā informē, ka kuģa apkalpei, kas veic jūras optisko šķiedru kabeļa remontu, izmantojot iepriekš sagatavoto, īpaši šai vietai izveidoto un pielāgoto tehnisko aprīkojumu, naktī ir
izdevies no jūras izcelt vienu kabeļa galu. Pēc kabeļa izcelšanas tā bojātā daļa ir atdalīta, veikta kabeļa gala apstrāde un sagatavošana remontam.
Tāpat LVRTC pārstāvji vēsta, ka līdz ar kabeļa apstrādi ir veikti arī mērījumi, lai pārliecinātos, ka posmā no bojājuma vietas līdz Gotlandei šī ir vienīgā bojājuma vieta. Mērījuma rezultāti ir pozitīvi.
Vienlaikus LVRTC informē, ka laika apstākļi jūrā ir strauji pasliktinājušies un turpmāki darbi vairs šobrīd nav iespējami.
“Rēķinoties ar laika prognozi, speciālisti ir veikuši izceltā gala iekapsulēšanu, sagatavojuši to atkārtotai izcelšanai un nolaiduši atpakaļ jūras dzelmē,” norāda kompānijas pārstāvji, piebilstot, ka
kuģis ir devies uz ostu, kur nogaidīs laika apstākļu uzlabošanos.
LETA jau ziņoja, ka 2025.gada 26.janvāra agrā rītā tika bojāts Baltijas jūrā esošais LVRTC zemūdens optisko šķiedru kabelis posmā Ventspils-Gotlande. Kabelim bojājums konstatēts Zviedrijas ekonomiskajos ūdeņos aptuveni 130 kilometrus no Latvijas piekrastes.
Saistībā ar šo incidentu Zviedrijas varasiestādes bija aizturējušas zem Maltas karoga kuģojošo sauskravu kuģi “Vezhen”.
Bulgārijas kuģniecība “Navigation Maritime Bulgares”, kurai pieder kuģis, noliedza apzinātu kabeļa sabojāšanu, kā arī Zviedrijas prokuratūra vēlāk noraidīja sabotāžas iespējamību kabeļa bojājumā un paziņoja, ka atbrīvo kuģi “Vezhen”, vienlaikus gan atzīstot, ka tas izraisīja šo bojājumu.
Zviedrijas prokurors Matss Ljungkvists skaidroja, ka kabeļu bojājumu izraisīja nelabvēlīgu apstākļu kombinācija – laika apstākļi, nepilnības aprīkojumā un kuģniecības zināšanu trūkums.
Vienlaikus Latvijas Valsts policija turpina izmeklēšanu kriminālprocesā, kas kvalificēts pēc trim Krimināllikuma pantiem, tostarp par kaitniecību. Patlaban izmeklēšanā nav gūtas tādas ziņas, kas būtu par pamatu, lai izbeigtu vai pārkvalificētu kriminālprocesu.
Neatkarīgi no prokuratūras secinājumiem par kabeļa bojājuma iemesliem LVRTC īpašumam ir nodarīti zaudējumi, tāpēc uzņēmums sāks zaudējumu piedziņas procesu par kuģa “Vezhen” pārrauto kabeli. Vienlaikus zaudējumu apmērs vēl nav nosakāms, jo to ietekmēs kabeļa remontam nepieciešamo materiālu iegāde, remontkuģa un apkalpes izmaksas, kā arī citi LVRTC izdevumi kabeļa bojājuma novēršanai.