Lai traktora sēdeklis ir atslodze mugurai 0
Kad jūs pēdējo reizi regulējāt sēdekli sava traktora kabīnē? Jo tikai optimāli noregulēts sēdeklis var pildīt savu funkciju, efektīvi pasargājot vadītāju no vibrācijām un grūdieniem. Turklāt – jo ātrāk jūs braucat pa ceļu vai veicat lauka apstrādi, jo būtiskāka loma ir labi noregulētam sēdeklim.
Nepareizi noregulēta sēdekļa problēma slēpjas faktā, ka vadītājs to nesajūt uzreiz. Gadās, ka sekas liek sevi manīt tikai pēc vairākiem gadiem. Sliktākos gadījumos tas var izraisīt pat profesionālā darba nespēju. Bet šādi sarežģījumi pat tad, ja tie būs tikai uz laiku, tāpat negatīvi ietekmēs gan jūsu saimniecību, gan ģimeni.
Tādēļ pirmām kārtām būtu vērts izmantot iespējas, ko piedāvā jūsu traktora sēdeklis, kas noteikti ir regulējams.
Visu izšķir regulēšana
Vecais sēdeklis ar pneimatisko amortizatoru kalpos labi ar nosacījumu, ja būs regulējams atbilstoši katra vadītāja vajadzībām. Lai veiktu regulēšanu, nav nepieciešams daudz laika – pāris minūšu rokturu iestatīšanai un jūsu mugura jau būs pateicīga.
Atkarībā no modeļa sēdekļiem ir dažādas regulēšanas iespējas.
Attālums līdz stūrei
Sēdeklis tiek montēts uz vadīklas, tāpēc arī attālumu līdz stūrei var precīzi noregulēt. Noregulējiet attālumu no pedāļiem līdz stūres ratam tā, lai jūs brīvi varētu vadīt visus vadības elementus, kā arī komfortabli spiest bremzes un sajūga pedāļus. Šī regulēšana viegli veicama, paļaujoties uz savām izjūtām un intuīciju.
Regulēšana atbilstoši ķermeņa svaram
Sēdekļus ar pneimatiskajiem amortizatoriem šodien var viegli noregulēt atbilstoši vadītāja svaram, nospiežot tikai vienu podziņu. Piemēram, lai noregulētu Grammer sēdekli, atliek vien paraut augstuma regulēšanas sviru sēdekļa kreisajā pusē. Šim regulējumam ir ļoti liela nozīme, lai nodrošinātu pareizu sēdekļa funkcionēšanu. Ja sēdeklis noregulēts neatbilstoši lielam svaram, mehānika attiecībā uz jūsu svaru reaģēs pārāk saspringti. Savukārt, ja regulējums atbilst mazākam svaram, nekā tas ir vadītājam, viņš jutīs samērā stiprus sitienus.
Sēdekļa augstums
Lai noregulētu sēdekļa augstumu, jūs arī varat paļauties uz savām sajūtām. Kāju pēdām pilnībā jāstāv uz kabīnes grīdas, bet ceļgaliem jābūt saliektiem apmēram 90 grādu leņķī. Augstuma regulēšana parasti veicama ar to pašu sviru, ar kuru automātiskā regulēšana atbilstoši vadītāja svaram. Taču ņemiet vērā, ka augstuma regulēšana neizmainīs regulējumu atbilstoši svaram.
Amortizatoru regulēšana
Amortizatoru spriegojumu var precīzi noregulēt, pateicoties daudzpakāpju regulēšanai. Jāpacenšas izvēlēties vismīkstāko uzstādījumu. Palielināt spriegojumu vērts vien tad, ja krēsls tiek nolaists līdz galam. Pakāpeniski palieliniet spriegojumu, līdz nejutīsiet sitienus.
Atzveltnes slīpums un pagarinājums
Krēsla atzveltnei jātur mugura un jāveic atbalsta funkcija. Tādēļ virsmai, kas ir kontaktā ar muguru, jābūt maksimālai. Noregulējiet slīpumu tā, lai krēsla atzveltne pēc iespējas nodrošinātu atbalstu visai mugurai.
Daudziem sēdekļiem aprīkojumā ir arī pagarinošā sekcija. Vienmēr to izvelciet. Salieciet to vienīgi tad, ja tā jums traucē, piemēram, veicot manevrēšanu. Pagarinošajai sekcijai arī jānodrošina kontakts ar muguru.
Garenā un horizontālā sānu amortizācija
Mūsdienīgie sēdekļi var dzēst ne tikai vertikālās svārstības, bet arī horizontālās – garenās un sānu vibrācijas. Aktivizējiet visas šīs funkcijas! Tas ievērojami palielinās kopējo amortizācijas efektivitāti. Tiesa, horizontālajai sānu amortizācijai ir viens trūkums: šī funkcija liedz pilnībā sajust mašīnas darbību, jo vadītāja krēsls kļūst pilnīgi neatkarīgs no traktora kustībām. Taču parasti pēc pāris stundu darba šī nepārliecinātības izjūta zūd.
Sēdekļa spilvens
Te nepieciešams noregulēt slīpumu un dziļumu. Par regulēšanas mērķi jākļūst maksimāla kontakta laukuma nodrošināšanai ar sēdekli. Respektīvi, gūžu augšdaļai jābūt ar maksimālu atbalsta laukumu. Tas ļaus novērst asinsrites problēmas gūžu augšdaļā.
Noregulējiet sēdekļa dziļumu tā, lai sēdekļa spilvena apvalks beigtos apmēram 2 cm pirms paceles radītā iedobuma. Tas dos jums kustību brīvību, piemēram, lai ērti nospiestu sajūga pedāli. Slīpums jānoregulē tā, lai gūžu augšdaļa izvietotos vienā līmenī. Lieliem un prāviem vadītājiem jāuzstāda asāks leņķis, bet mazākiem vadītājiem labāk izvēlēties līdzenāku spilvena regulējumu.
Mugurkaula atbalsts
Šī funkcija ļauj palielināt vai samazināt sēdekļa apvalka biezumu jostas vietā. Šajā gadījumā jāvadās pēc individuālām sajūtām. Izvēlieties visērtāko stāvokli. Regulējumam ir divas zonas: augšējā un apakšējā. Tas veicams ar pagriežamā roktura palīdzību vai arī elektropneimatiski – ar divām pogām. Tikai ar elektrisko vadību var noregulēt abas šīs zonas atsevišķi.
Elkoņa balsts
Elkoņbalsts atbalsta roku un atslogo plecu jostu. Elkoņbalsta augstums jānoregulē tā, lai roka uz tā atrastos brīvi un pleca muskuļi būtu atslābināti.
Elkoņbalsti ar iebūvētiem traktora funkciju vadības elementiem parasti arī tiek regulēti pēc augstuma.
Grozāmstatnis
Daudzus krēslus var regulēt arī pa labi un pa kreisi 20 grādu diapazonā. Šī funkcija ir īpaši noderīga, strādājot uz lauka. Lai kontrolētu uzkarināmo iekārtu, nav jāgriežas ar visu korpusu.
Taču, lai pierastu pie šāda krēsla stāvokļa, vairākumam vadītāju būs nepieciešams zināms laiks, lai gan tieši šāds stāvoklis ir vissaudzējošākais jūsu mugurai.
Vai vērts iegādāties jaunu sēdekli?
Neraugoties uz to, ka traktora sēdekļiem parasti netiek veikta tehniskā apkope, tie tāpat nonēsājas. Visbiežāk no ierindas iziet gultnis, salūst atsperes vai sāk tecēt amortizatori. Ilgākā laika posmā nodilst arī sēdekļa apvalks. Mehāniskos bojājumus var atpazīt pēc komforta samazināšanās amortizācijas dēļ vai pēc atsperu šņirkstoņas. Ja sēdeklis nav pārāk vecs, tā remonts vēl būs attaisnojams. Visas komplektējošās detaļas būs atrodamas specializētajos veikalos. Apmainīt var pat sēdekļa apvalku.
Taču, ja sēdeklis jau novecojis un tam nav regulēšanas iespēju, būtu nopietni jādomā par tā maiņu. Šajā gadījumā darbojas noteikums: jo ilgāku laiku jūs strādājat traktorā, jo labākam un ērtākam jābūt sēdeklim.
Sēdekļi ar pneimatiskajiem amortizatoriem šodien tiek uzstādīti faktiski visos traktoros pat standarta komplektācijā. Sēdekļi ar tradicionālo mehānisko uzkari parasti tiek uzstādīti mazjaudas traktoros. Taču apmierināties tikai ar mehānisko sēdekļa atsperojumu var vien gadījumā, ja traktora kabīnē nav jāpavada daudz laika.
Sēdekļos ar pneimatiskajiem amortizatoriem nelielais kompresors kalpo spiediena regulēšanai atbilstoši vadītāja svaram. Vēl komfortablāki ir sēdekļi ar zemfrekvences amortizatoriem. Tie veidoti tā, lai ekspluatācijas laikā to frekvence netiktu sasniegta. Tas ļauj izvairīties no sēdekļa sašūpošanas.
Uzmanību: tiem, kas strādā traktora kabīnē ar atsperojumu, vismaz vienam sēdeklim noteikti jābūt ar zemfrekvences amortizatoru. Citādi pastāvīgi būs jāsamierinās ar apnicīgu šūpošanos.
Mūsdienu traktoros ar augstāku jaudas klasi tiek uzstādīti sēdekļi ar aktīvu atsperojumu. Uz tādiem sēdekļiem pilnībā tiek dzēstas pašu sēdekļu svārstības, jo elektronika pastāvīgi regulē atsperojumu.
Vai ekonomēt uz sēdekļa rēķina?
Katrai tehnikai ir sava cena, taču labi padomājiet, vai būtu vērts to samazināt uz sēdekļa rēķina. Uz dārga dīvāna savā viesistabā jūs noteikti pavadāt mazāk laika nekā sava traktora kabīnē, īpaši sezonas laikā.
Arī vecajos traktoros var uzstādīt jaunus, modernus sēdekļus. Taču jāņem vērā vairāki faktori. Piemēram, veca traktora kabīnē ne vienmēr var pietikt vietas, lai uzstādītu jums iepatikušos sēdekli. Liela nozīme ir arī iekārtas platumam un konsoles augstumam. Ja traktora nesošā konsole ir ļoti augsta, tad uz augsta sēdekļa jūsu kājas vienkārši kūļāsies gaisā. No tā atkal jāsecina, ka ne vienmēr jūsu sapņu sēdeklis būs piemērots jūsu traktoram. Vecajiem traktoriem sēdekļa stiprinājuma konsole nereti ir sasvērusies uz priekšu. Šajā gadījumā jāizgatavo adapterplāksne. To var pasūtīt jebkurā mehāniskajā darbnīcā.
Traktora sēdekļiem domāti dažādi noderīgi aksesuāri, kurus var iegādāties. Taču iepriekš jākonsultējas ar speciālistiem.
Tie, kam traktorā bieži vien jāstrādā arī ziemā, piemēram, ceļu tīrīšanas un meža darbos vai lopbarības izdalīšanā, var parūpēties par sēdekļa apsildi. Tas uzlabos audu asinsapgādi un strādās kā muguras muskuļu meozīta profilakse.
Ja jums bieži jāstrādā nogāzēs vai skābbarības torņos, nebūtu jāatsakās no drošības jostas. Tā noturēs vadītāju sēdeklī, ja gadījumā mašīna apgāzīsies. Josta palīdzēs arī noturēties sēdeklī stāvās nogāzēs.
Lauksaimniecības mašīnās diezin vai bieži var ieraudzīt sēdekli ar apvalku no ādas aizvietotāja. Audums elpo daudz labāk un ir izturīgāks. Auduma apvalks ļauj arī nodrošināt pasīvo vai aktīvo sēdekļa kondicionēšanu, kas novērš sēdekļa virsmas svīšanu.
Kopsavilkums
Pareiza sēdekļa noregulēšana saudzēs jūsu muguru un pasargās no nepatīkamām tālejošām sekām. Pareizi noregulēti mūsdienīgie sēdekļi piedāvā plašas iespējas, lai ievērojami samazinātu traktora vibrācijas un svārstības.
Ja sēdeklis salūst, ir tikai divas alternatīvas: remonts vai jauna sēdekļa iegāde. Remonts attaisnosies, ja sēdeklis atbildīs mūsdienu tehnikas līmenim, taču vecus sēdekļus ieteicams pilnībā nomainīt.
Vairāk lasiet žurnāla Agro Tops pielikumā “Mans lauksaimneicības tehnikas parks”