Kādēļ jūs uzstājat tieši uz obligāto eksāmenu fizikā? Kādēļ ne ķīmijā vai bioloģijā? 7
Lai man piedod ķīmiķi, bet ķīmija ir specifiska fizikas nozare, bet visu dabaszinātņu pamatā ir fizika. Es nesaku, ka tagad visiem vidusskolu absolventiem būtu jāiet studēt eksaktās zinātnes, bet noteiktai zināšanu bagāžai ir jābūt. Protams, vienmēr būs bērni, kam riebjas fizika un matemātika, bet man, piemēram, riebās rakstīt sacerējumus. Un nekas, skolotāji piespieda mani gan rakstīt sacerējumus, gan mācīties gramatiku. Tikai vēlāk tu saproti, ka tas nācis par labu tavai attīstībai.
Jūsuprāt, kādēļ savulaik tika pieņemts lēmums atteikties no obligātā eksāmena matemātikā un fizikā?
Tā bija pārprasta brīvības izpratne, uzsverot tiesības izvēlēties. Sak, ļausim bērnam izvēlēties, vai viņš gribēs ēst rupjmaizi vai konfektes! Un tad brīnāmies, ka visi izvēlas konfektes un vēlāk jādomā, kā salabot cauros zobus.
Padomju laikā vispārējā izglītība lielā mērā bija balstīta uz faktu iekalšanu. Mūsdienās jebkurš skolēns jums pateiks: kādēļ man mācīties faktus, ja to visu piecās sekundēs varu atrast internetā! Vai tas nozīmē, ka jāmaina pieeja izglītībai?
Šobrīd tas ir lielākais izaicinājums skolotājiem. Protams, ne tikai fiziku un matemātiku, bet arī vēsturi un citus priekšmetus visvieglāk ir mācīt, pieprasot, lai skolēni iegaumē noteiktus faktus. Bet tam, ka skolēns iekalis galvā kādu vēstures notikumu gadaskaitļus, ir maz saistības ar viņa izpratni par vēstures notikumiem. Tāpat ir arī citās jomās. Piemēram, vai jūs zināt, cik ir skaitlis “Pī”?
Aptuveni 3,14.
Lieliski! Un kas ir skaitlis “Pī”?
Hmm, šķiet, ka tas bija kaut kas saistīts ar apli. Īsti neatceros, jo kopš vidusskolas matemātikas nodarbībām pagājis labs laiciņš.
Lūk, brīnišķīgs piemērs! Skaitlis “Pī” ir riņķa līnijas attiecība pret tās diametru. Šis ir viens no jautājumiem, ko es vienmēr prasu darba intervijās, kad meklēju darbiniekus kādam no saviem uzņēmumiem. Laika gaitā esmu uzkrājis diezgan bagātīgu statistiku. Skaitļa “Pī” vērtību, šo maģisko ciparu kombināciju 3,14, zina ap 90% cilvēku jebkurā vecuma grupā. Tas nozīmē, ka mūsu izglītības sistēma šo skaitli cilvēkiem ir iekalusi galvā kā ar āmuru, jo acīmredzot tas tiek uzskatīts par kaut ko ļoti svarīgu. Bet to, kas ir skaitlis “Pī”, skolai tā arī nav izdevies iemācīt. Mācību metodika ir sastādīta tā, lai cilvēks nakts vidū zinātu nosaukt skaitļa “Pī” vērtību, lai gan tieši šāda veida informāciju nav jēgas iekalt, to var atrast internetā. Daudz svarīgāk ir saprast, kas tas tāds ir un kā to lietot. Tīmeklī mūsdienās ir pieejamas visas pasaules zināšanas, bet ir jāmāk tās atrast un izprast. Ja jums nav ne jausmas, ko meklēt, tad no visas šīs informācijas nav nekādas jēgas.