Kārlis Āboliņš: Lai jaunais “Zīda ceļš” nepaiet garām Latvijai 1
Gadsimtiem Ķīnas preces vestas uz Eiropu pa “Zīda ceļu”. Jaunais “Zīda ceļš” noslēdzas Reinas upes ostā Dīsburgā, Vācijā.
Piegāde vairs nenotiek ar baržām vai laivām, bet gan ar vilcieniem. Reinas upes osta Dīsburga ir viena no lielākajām upes ostām Eiropas Savienības centrā. Jau trīs gadus Dīsburgu savieno 10 tūkstošu kilometru gara dzelzceļa līnija ar Čuncjinu – 30 miljonu iedzīvotāju metropoli dienvidrietumu Ķīnā.
2012. gadā pa šo trasi gāja viens vilciena sastāvs nedēļā. Tagad Dīsburgā četrreiz nedēļā ierodas 750 metru garais konteineru vilciens no Tālajiem Austrumiem. 70 konteinerus vilciens nogādā Dīsburgā 16 dienu laikā. Ar kuģi būtu vajadzīgs divreiz vairāk laika.
No Ķīnas ved galvenokārt ar elektroniku saistītas detaļas un elektronikas produktus. Savukārt atpakaļ uz Ķīnu ved galvenokārt automašīnas un automašīnu detaļas ārzemju automašīnu ražotnēm.
Latvijai un Baltijas valstīm kopā ir iespēja ieņemt svarīgu vietu “Zīda ceļā”. Taču arī Ukraina veido citu “Zīda ceļu”, lai apietu Krieviju.
Latvijai ir jāpacenšas, lai jaunā “Zīda ceļa” atzars, kas piegādātu preces Skandināvijai, ietu uz Latviju. Svarīgs arguments par labu Baltijas ostām ir tas, ka tādā veidā samazināsies izmaksas Ķīnas produktu piegādei Skandināvijā, kā arī veicinās Skandināvijas eksportu uz Ķīnu. Jaunā “Zīda ceļa” piesaistē ļoti svarīgs arguments ir arī “Rail Baltica” izbūvēšana.
Uz šī fona būtu ieteicams, lai Baltijas valstis izveidotu lidsabiedrību “Air Baltic Cargo”, kas pārvadātu tos Baltijas un Skandināvijas produktus, kam transports ar dzelzceļu ir par ilgu un kam gaisa transporta izmaksas nav par dārgu.