Nu ir izgrieztas pogas “rimčikam” un “maksimai”. Egila Līcīša feļetons 21
Egils Līcītis, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Ilgi gaidītais notikums beidzot bija klāt. Ceturtdien latvieši pievienojās 29 civilizētu nāciju saimei, kuri pērk pārtiku un rūpniecības preces vairāk nekā 11 500 lielveikalu “Lidl” ķēdē.
Šoreiz nenotika kā vēlēšanu dienā, kad uz iecirkņiem doties traucē dārza darbi, sēņošana un slikti laika apstākļi. 7. oktobrī apmeklētāji tūliņ īstenoja patēriņa sabiedrības senseno iepirkšanās tradīciju stāvēt garās rindās un paradumu apgāzt tirdzniecības centru pēc karsto atlaižu izsludināšanas.
Pasākums izvērtās par svētkiem, neraugoties uz apkārtējām šausmām – kolapsu veselības aprūpes sistēmā, valdības paralīzi un siltumenergijas rēķiniem, kuri pensionāriem liek gāzties garzems ģībonī un tikt atdzīvinātiem tikai ar ožamā spirta palīdzību.
“Lidl” kulta celtņu atklājēju uzvedība bija prīmā, nekas neliecināja par pūļa psihozi, skriešanu pa galvu, pa kaklu, grūstīšanos. Šturmēšanas nebija.
Cilvēki cītīgi un disciplinēti ievēroja 2 m distanci, valkāja maskas. Vācu lieluzņēmuma priekšā zemojās Ministru kabinets, drakonisku ierobežojumu noteikšanas vietā nelikdamies ne zinis par burzīšanos pūlī un “gadsimta iepirkšanās vētru”, kas cēlās veikalu atvēršanas dienā.
Īpaši riskantā komunikācijā kārtējoreiz internetu piepēdoja JKP amatpersonas dvīņubrāļi Eglītis un Feldmans, publicējot bildītes no “Lidl” atklāšanas, kurā abi redzami bez sejsegiem, jautrā prātā, it kā 7 no rīta paguvuši paviesoties veikala alkohola nodaļā un uztaisīt štīmīti ar “Asiņaino Mēriju”.
Tā kā katra dvīņu uzstāšanās soctīklos izraisa apdullinošu troksni, kas vēršas sašutuma pilnā dārdēšanā vai nežēlīgās zvaigās, cienīgtēvam Bordānjānim vajadzētu brīdināt puišus, lai turpmāk neuzdrīkstas pat iečirkstēties tviterī.
“Lidl” vāciski nozīmē “ala”. Kaut veikala apkārtmērs ir milzīgs, kolīdz cilvēka priekšā atveras ieejas durvis, klients jūtas kā stalaktītu alā. Visāda veida provīzija, ēdamais un buhājamais, lasi, šmiga, veido krautnes un grēdas, starp kurām ir šauras ejas.
No griestiem kā lāstekas nokarājas servelādes stieņi un nūdeļu virtenes. Ienācēju ar žēlu skatu no neskaitāmām kastēm uzlūko freilenēm uz četriem vaigiem ieziežami smāķi un beķeru svaigi ceptu smalkmaizīšu tūkstoši, un katra lūdzas – paņem mani līdzi!
Te blīvējas dažādāko garšu produktu sacēlumi un pirmās nepieciešamības saimniecības preču nobrukumi, kuriem garām pircēji tek straumītēs un dzīsliņās, pieciem pirkstiem kā ar speleologa cērtēm aptaustot ārzemju ēdamvielu piedāvājumu.
Kā tik nav atvērtajā “Sezamā”! Fantastiska izvēle! Augstvērtīgi augļi un kvalitatīvi dārzeņi, kā no omas pagraba! Labākais no pašmāju ražas!
Tikko no lazdas rauti rieksti, vagā svaigi rakti kartupeļi, reņģes šorīt izņemtas no kūpinātavas un no jūras dibena uznestas garneles, ķiploki tik stipri, ka cērt acīs, no cepeškrāsns izņemts falšais zaķis un vakuumfasēts asiņains stēks no mamuta gaļas labākiem muguras gabaliem.
Ko garšīgu atradīs saldummīlis un tas, kam tīk kas sāļāks. Vieta veikalā ierādīta paltrakiem, vēl siltiem no vācu skrodera adatas, pucnažiem, duršlakiem, gapelēm – no fāterlandes meistardarbnīcām ar marku “Made in Germany”.
Ir arī koloniālpreču nodaļa: kanēlis, pipari un selekcionētas virces no Vestindijas. Kustību “alā” ar “halt!”, “schneller!”, “vorwarts!” regulē attapīgie Fricis ar Ādolfu. Kasē sēž bargā frau Millere un lustīgās Līzelote un Grethena.
“Lidl” darbojas zemo cenu sektorā, ne “premium” produktu līmenī. Uzlipinātās zīmītes liek redzokļiem izsprāgt no orbītām – cenas ekvivalentas gandrīz ar nulli! “Diskaunterā” ērti jutīsies kā mazbudžeta pircējs, kura kabatā eirocēneris ir rets viesis, tā indiešu filozofijas cienītājs, kas radis uzturā lietot tikai rīsus, un arī cilvēks-kalns – o, šis Gargantija! – rīma, kurš mīl piebāzt kuņģi un ciest no zarnu meteorisma. Benedikts XVI, Jozefs Racingers un Bundestāga deputāte Zanda Martena.
Sociālajos tīklos jau radušies entuziasti, kuri nodēvējuši veikalu “lidliņš”, kas liecina, ka uzņēmums būs tautā iemīļots, ar komerciāliem panākumiem, čempiņš mazumtirdzniecībā.
Nu ir pārtrumpoti un izgrieztas pogas “rimčikam” un “maksimai”. Vecie flagmaņi sten par “Lidl” pasakaino klientūru – pircēji, kur ir jūsu lojalitāte!
Vērojot, kā cilvēki, salīkuši no iepirkumtīkliņu un preču grozu smaguma, iznāk pa jaunā konkurenta durvīm, arī turīgo pircēju eliti apkalpojošie “Sky” un Štokmanis kasa paurus, vai nezaudēs stabili noenkuroto naudīgo klientu daļu.
Vai nebūs pārspīlējuši, cenas uz augšu bez mitas skrūvēdami, vai starp šopingotājiem un skopiem bodniekiem neizaugs stikla siena!