Lai Dziesmu svētku dalībnieku rindās neiemaldās sveša avs 4
“Elektroniska reģistrācija dalībai svētkos notiek pirmo reizi, no lietošanas viedokļa tā ir ērta un pārdomāta, tiek prasīta tikai nepieciešamā pamatinformācija par dalībnieku,” atbildot uz agrāk no svētku dalībnieku puses izskanējušajām šaubām par šā jaunieveduma lietderību, uzsver Dziesmu un deju svētku izpilddirektore Eva Juhņēviča. Elektroniskais risinājums esot nepieciešams, jo Dziesmu un deju svētki ir “ne tikai godājama tradīcija, bet arī notikums, kurā atspoguļojas mūsdienu nepieciešamība pēc drošības, ērtībām un pārdomātas funkcionalitātes”. “Pēc elektroniskās reģistrācijas būs daudz vienkāršāk sazināties ar dalībniekiem, kā arī pēc rūpīgas datu analīzes organizēt nākamos svētkus,” uzskata arī kultūras ministre Dace Melbārde.
Iecerēts, ka svētku dalībnieka karte, kuras izveide notiek sadarbībā ar uzņēmumu “Rīgas karte” (tas nodrošinās ne tikai tās ražošanu, bet arī skenerus un nozaudēto karšu atjaunošanu), noderēs gan kā identifikācijas dokuments, gan ar to varēs bez maksas izmantot Rīgas sabiedrisko transportu, gan saņemt ēdināšanas pakalpojumus, gan iekļūt mēģinājumu un koncertu norises vietās.
Elektronisko dalībnieku reģistrācijas sistēmu bez maksas, kļūstot par svētku ziedotāju, izveidojis informācijas tehnoloģiju uzņēmums “Squalio”. Tā valdes loceklis Sandis Kolomenskis teica, ka svētku laikā darbosies arī īpaša aplikācija, kurā katrs dalībnieks varēs aplūkot dienas mēģinājumu un koncertu grafikus, iegūt sev noderīgu informāciju. Elektroniskā reģistrācijas sistēma un dalībnieku aplikācija uzņēmumam izmaksāšot apmēram 100 000 eiro.
Uz “LA” jautājumu, kā gatavojas tikt galā ar dažādām neparedzētām tehniskām problēmsituācijām un vai plānots šo jauno sistēmu testēt, viņš teica, ka, “protams, tā tiek testēta un tiek apzināti arī iespējamie riski”. Ja nu skeneri pēkšņi nesaprastos ar dalībnieka karti, svētku norises vietās dalībniekus varēšot ielaist arī apsargi, jo uz kartes taču būs katra dalībnieka fotoattēls. Pēc XXVI Vispārējo latviešu dziesmu un XVI Deju svētku sabiedrisko attiecību vadītājas Ingas Vasiļjevas teiktā, “Squalio” nodrošinās reģistrācijas programmas izveidi un aplikācijas darbību.
Savukārt par tālāko procesu – karšu ražošanu, skeneru uzstādīšanu transportā, pie ēdināšanas vietām un svētku norises vietās – atbildēs uzņēmums “Rīgas karte”. Kādas būs izmaksas – tas tuvākajā laikā tiks precizēts. Vēl viens ar jauno sistēmu saistīts būtisks jautājums ir personas datu drošība – Inga Vasiļjeva uzsver, ka līdz svētku beigām par dalībnieku personas datu aizsardzību svētku organizatoriem ekspertīzi sniegs zvērinātu advokātu birojs “KPMG”.
Tā vadītāja Una Petrauska jau atzinusi, ka “priekšā stāv eksāmens datu aizsardzības jomā, jo, visticamāk, Dziesmu svētki būs pirmais tāda mēroga pasākums, kur apstrādās tik lielu skaitu personas datu, uz kuriem attieksies jaunā ES Vispārīgās datu aizsardzības regula”. E. Juhņēviča, noraidot bažas, ka līdz ar jauno elektronisko sistēmu varētu tikt apdraudēti personu dati, skaidro, ka saskaņā ar regulas prasībām organizatoriem tie pēc svētkiem būs neatgriezeniski “jāiznīcina”, un tas nozīmē, ka rīkotāju rīcībā būs vien anonimizēti statistikas dati, kas tiks apkopoti un izmantoti nākamo svētku rīkošanai.
No dalībnieku viedokļa, protams, ērtāk, ja nav atsevišķi jāglabā un jānēsā līdzi ēdināšanas taloni un dalībnieka karte, ar kuru iepriekšējos svētkos varēja gan braukt Rīgas sabiedriskajā transportā, gan iekļūt svētku norises vietās. Ķekavas novada Dziesmu svētku koordinatore Vēsma Ozoliņa ir noskaņota optimistiski: “Mēģināsim. Būs interesanti. No mūsu novada uz svētkiem startē 25 kolektīvi ar 600 dalībniekiem.”
Līdzīgā noskaņā arī Saulkrastu novada Dziesmu svētku koordinatore Judīte Krūmiņa: “No mūsu novada uz svētkiem dosies 13 kolektīvi ar 250 dalībniekiem. Nekā īpaši jauna jau nav. Atšķirībā no iepriekšējiem svētkiem tagad karte būs dokuments arī ēdināšanā. To, ko agrāk darījām uz papīra, tagad veiksim elektroniski, būs vienkāršāk. Noteiktajā vietnē savus datus – vārdu, uzvārdu, personas kodu, fotoattēlu, mobilā tālruņa vai e-pasta adresi – ievada katrs kolektīva dalībnieks, tad tajā pašā vietnē vērīgi ielūkojas kolektīva mākslinieciskais vadītājs, tā teikt, lai kāda sveša avs neielavās viņa pulkā, un, kad mākslinieciskais vadītājs apstiprinājis sava kolektīva dalībniekus, kārta manam darbiņam. Jāpārlūko, vai vietnē ir visu, piemēram, mana novada kolektīvu 13 vadītāju apstiprinājumi.”
Kā norit elektroniskā reģistrācija
* No 1. līdz 13. februārim jāreģistrējas vietnē “www.dziesmusvetki.lv”. Nepieciešama fotogrāfija augšuplādei, jānorāda e-pasts vai mobilā tālruņa numurs, kurš tiek lietots ikdienā, kā arī visi kolektīvi, kuru sastāvā plāno piedalīties svētkos, atzīmējot primāro kolektīvu, kura nosaukums tiks rakstīts uz kartes. Nepilngadīgo dalība svētkos jāreģistrē vecākam vai tā likumiskajam pārstāvim.
* 14. un 15. februārī dalībniekus svētkiem sistēmā apstiprinās katra kolektīva vadītāji.
* 19. un 20. februārī gala apstiprinājumu sava novada kolektīviem sistēmā sniegs pašvaldību koordinatori.
* Maijā pēc skašu rezultātu apkopošanas katrs saņems apstiprinājumu tam, vai reģistrētā persona kļūs par svētku dalībnieku,. Pavasarī svētkiem būs jāreģistrējas arī brīvprātīgajiem, plašsaziņas līdzekļu pārstāvjiem, tehniskajam personālam.