– Ir cilvēki, kas saka – gribam dzīvot labklājīgi, tajā pašā laikā krievu pasaulē. Tā ir Krievijas tradīciju, pareizticības pasaule. Viņi saka – negribam, ka mūs amerikanizē. 102
– Neiespējami! Tad Putinam Krievija jāveido pēc Ziemeļkorejas režīma parauga. Un valstij jādzīvo pilnīgā izolācijā un jāregulē cilvēku sadzīvē absolūti viss. Manuprāt, Krievijā nekas tāds nevar notikt. Tik ļoti manipulējama krievu tauta nav. Krievu pasaule ir lozungs Putina agresijas piesegšanai. Realitāte ir pavisam cita. Publiskajā telpā valda tas pats, kas Rietumos. Televīzijas šovu dominance, pseidovērtības, masu kultūra, lēta izklaide. Ar krievu kultūru, mākslu, sadzīvi notiek tie paši procesi, kas ar Rietumeiropas un ASV kultūru, tikai ar 5 – 10 gadu novēlošanos. Tās ir globalizācijas sekas. Krievu cilvēks noklausījies Putina runu, saucis urrā, aptaujā izteicis atbalstu līderim, bet pēc tam aiziet mājās un bauda un priecājas kultūras un sadzīves labumus, par kādiem priecājas arī rietumnieks. Nav nozīmes, ka šovs ir krieviski, jo kultūru skāruši tie paši procesi, kas Rietumu pasaulē, un veidojuši izteiktu, totālu patērētāju sabiedrību.
– Tomēr nepiekrītu. Daļēji viņi grib dzīvot arī krieviski. Pareizticīgajai baznīcai ir sava ietekme, agrākās kultūras saknēm, krievu literatūrai. Un mums taču arī nevajag priecāties, ka grāmatu pasauli iznīcinās, ka globalizācija neizbēgama. Izmantosim piedāvātos labumus racionāli, bet neļausim taču nīcināt nacionālās kultūras!
– Mēs dzīvojam globālajā moderno tehnoloģiju pasaulē, kur dominē produkti, ko pasniedz TV, internets un sociālie tīkli. Tie piedāvā daudzveidīgu, interesantu un, pats galvenais, ļoti viegli uztveramu izklaidi. Klasiskās kultūras formas, piemēram, grāmatas, neglābjami zaudē cīņā ar moderno tehnoloģiju piedāvāto globalizēto izklaidi. Lūk, man rokās ir unikāla grāmata, vācu filozofa Imanuela Kanta slavenākā darba “Tīrā prāta kritika” 1789. gada pirmizdevums Rīgā. Jauns krievs, latvietis vai amerikānis – ko izvēlēsies, ja viņam priekšā noliks šo grāmatu un jaunu datorspēli? Protams, ne jau Kantu!