Laboratorijā Latvijā testē lidmašīnu detaļas 0
Divtūkstoš kvadrātmetru lielā izmēģinājuma laukuma centrā atrodas no Krievijas Tjumeņas apgabala 2003. gada oktobrī atvests helikopters ”Mi-26T”. Turpat netālu arī “Sukhoi Superjet” lidmašīnas spārna mehanizācijas izmēģinājuma stends. Izmēģinājuma laukums ir pilns ar dažnedažādām lidaparātu daļām.
Sīki un smalki vadiņi mijas ar lielākām metāla konstrukcijām. Inženieri zilos tērpos līkumo caur sarežģīto mehānismu pieblīvēto milzīgo angāru. Te šo to pieskrūvē, tur kaut ko nomērī un pieraksta. Noris gatavošanās kārtējam izmēģinājumam. Rosība holdingam “LNK Group” piederošā aviācijas tehnikas daļu izmēģinājuma centra “Aviatest” telpās noris pilnā sparā. “Aviatest” ir Baltijas valstīs vienīgā laboratorija, kas veic pilna mēroga lidmašīnu un helikopteru izturības un to resursu izmēģinājumus stendos.
Lai drošs lidojums
“Mēs uz zemes atveidojam lidmašīnas lidojumu,” stāsta “Aviatest” projektu vadītājs Maksims Smoļeņinovs. “Šeit varam izveidot dažādus klimatiskos apstākļus. Ir detaļas, kurām jādarbojas pat mīnus 55 grādos pēc Celsija. Klimatiskajā telpā varam izveidot šādus apstākļus,” piebilst zinātniskais asistents Aleksandrs Panišs. Aptuveni 50 darbinieku lielais “Aviatest” kolektīvs nodarbojas ar lidmašīnas detaļu izmēģinājumiem. Vēl nesen tas pārbaudīja “Air Baltic” hidraulikas pacēlājus. Tagad noris darbs pie Krievijas civilās lidmašīnas “Sukhoi Superjet” spārna mehanizācijas izmēģinājumiem.
Šobrīd sākts projekts arī pie Krievijas lidmašīnas “MS-21” daļu pārbaudēm. “Aviatest” darbinieki stāsta, ka tas ir “starptautisks projekts”. Dzinējus šai lidmašīnai piegādās ASV aviouzņēmums “Pratt&Whitney”, un tā pārstāvji atklājuši, ka viņu ražotie dzinēji izmēģinājuma lidojumus sāks 2015. gadā. Tikmēr firmas “Irkut” prezidents Aleksandrs Fjodorovs paziņojis, ka pirmie “MS-21” lidojumi varētu notikt jau nākamā gada sākumā. M. Smoļeņinovs norāda, ka “Aviatest” laboratorijā šobrīd tiek pārbaudīti šīs lidmašīnas modeļa kompozītmateriāli un fizelāžas daļa, testējot gaisa plūsmas spiediena izturību.
“Aviatest” klientu lokā ir arī starptautiskais helikopteru ražotājs “Eurocopter”, kura galvenā mītne atrodas Francijas pilsētā Marseļā. Rīgā tiek pārbaudītas arī šī uzņēmuma būvēto lidaparātu detaļas. “Izmēģinājumos meklējam kļūdas detaļu uzbūvē. Klienti atsūta programmas un paraugus, mēs savukārt tos šeit pārbaudām,” firmas darbību skaidro M. Smoļeņinovs. Ja viss kārtībā, “Aviatest” dod savu akceptu, ka detaļas izmantojamas. Viņš piekrīt, ka darbs ir ārkārtīgi atbildīgs. “Ļoti bieži atklājam kļūdas, kur klients nemaz nav iedomājies, ka tās varētu būt. Viss ir atkarīgs no mūsu rezultātiem. Strādājam, lai cilvēki varētu droši lidot,” stāsta “Aviatest” projektu vadītājs.
Partneri kā Eiropā, tā Krievijā
Uzņēmuma pirmsākumi meklējami pusgadsimtu senā pagātnē. Pirmie lidmašīnu, helikopteru un to sastāvdaļu izmēģinājumi Rīgā tika veikti 1961. gadā. Toreiz tika uzbūvēta speciāla laboratorija, un tā, aprīkota ar visām nepieciešamajām sistēmām, kļuva par Padomju Savienības Civilās aviācijas zinātniskā institūta filiāli. Uzņēmuma vēsture var lepoties ar to, ka dažādos laikos caur tā pārbaužu sietu izgājusi virkne krievu ražojuma lidmašīnas (“IL-14”, “Jak-40”, “IL-18”, “TU-134”), helikopteru (“MI-4”, “MI-6”, “MI-8”, “KA-126/226”). Šobrīd laboratorija ieguvusi kā Eiropas Savienības, tā Krievijas sertifikātus un savu darbību aizvien izvērš. Un tagad tā par saviem sadarbības partneriem sauc Krievijas aviācijas uzņēmumus “Sukhoi”, “Kamov”, “Jak”, kā arī Lielbritānijas un Itālijas kopuzņēmumu “AgustaWestland”, kas ražo helikopteru detaļas, itāliešu “Finmeccanica”, Vācijas “Liebherr” un citus.
Tāpat “Aviatest” piedalās Eiropas Komisijas organizētajā starptautiskajā programmā “NICETRIP”, kas attīsta jaunās paaudzes helikopteru – konvertoplānu.
Uzziņa
“Aviatest” izmēģinājumu bāze un laboratorija:
laboratorijas korpuss personāla izvietošanai un aprīkojumam;
2000 m2 liels izmēģinājumu laukums;
speciāla telpa, kas aprīkota ar vadības sistēmām un informāciju izmēģinājumu veikšanai.