Labestības tablete ikvienam 0
Ik dienu tūkstošiem cilvēku ir nepieciešamas zāles, vitamīni, higiēnas preces. Kādam iegriešanās aptiekā ir spontāna, taču lielākajai daļai – plānota. Tā kā šādi apmeklējumi ir saistīti ar veselību, var būt arī daudz neskaidru jautājumu, bažas un pat bailes.
Tieši tādēļ ir tik būtiski, cik informēts, mierīgs un apmierināts cilvēks izies no aptiekas. Par farmaceita darba ikdienu, svarīgākajiem uzdevumiem un misiju saruna ar farmaceiti, „Mēness aptiekas” Dobelē vadītāju GAIDU SEŅKO.
Pirmie aptiekāri Dobelē ieceļoja Viduslaikos kopā ar Livonijas ordeņa bruņiniekiem, kuri šeit uzcēla leģendāro pili. Mūsdienās Dobeles iedzīvotāji un viesi, veselības vajadzību mudināti, dodas pēc palīdzības pie 21. gadsimta aptiekāriem – farmaceitiem, un bieži vien ceļš ved tieši uz „Mēness aptieku”, kur viņus allaž sagaida laipns, gaišs aptiekas vadītājas Gaidas Seņko smaids un vienmēr pārliecinoša kompetence.
“Sveicināti! Kas jūs uztrauc?” jautā Gaida. Vīrs krietni gados ar šallē ievīstītu kaklu runā un runā, farmaceite uzdod precizējošus jautājumus un pacietīgi skaidro, turklāt viņas uzmanība un ieinteresētība klienta vajadzībā ir apbrīnojami augsta, kaut gan darbdiena tuvojas izskaņai un ir noprotams, ka farmaceiti māc nogurums.
Jā, izcilu aptieku var atpazīt, jau stāvot uz sliekšņa – atver durvis, jūti, ka gribas ienākt un esi drošs, ka šeit farmaceitam var uzticēties. Darot sirdsdarbu, Gaida Seņko aptiekai atdevusi nu jau 33 savas dzīves gadus.
Meitene no Pļaviņām
Gaidas dzimtā pilsēta ir Pļaviņas – tur joprojām atrodas vectēva māja. „Tā ir daļa manas sirds. Dobelē nonācu kā jauna farmaceite ar augstāko izglītību, un ar gadiem šī pilsēta man kļuvusi tikpat tuva,” stāsta Gaida.
Viņas vecāki nebija saistīti ar medicīnu. Gaida joko, ka te jācitē grupas “Pērkons” dziesmas „Kukurūza” vārdi – „tu esi sārtvaidze brigadiere, es kolhoza traktorists stalts. Vakara vēsma glāsta mums pieres, mēs ejam, kurp sirdis sauc…”
„Vecāki strādāja kolhozā. Mamma bija agronome, un viņa ļoti vēlējās, lai es izmācos par ārsti. Taču mani, gan vēl mazu meiteni, gan jau skolnieci piesaistīja tikai aptieka, jo īpaši tāpēc, ka tajā strādāja mana tante, arī vārdā Gaida. Ak, cik garšīgs tolaik bija hematogēns un C vitamīns – iemet mutē dažus dzeltenos zirnīšus un sajūti tādu laimi, kāda iespējama tikai bērnībā!”
Saņēmusi vidējās izglītību diplomu, Gaida bez grūtībām iestājās Rīgas Stradiņa universitātes Farmācijas fakultātē. Kā gan citāti – viņas mīļākie priekšmeti skolā taču bija ķīmija, matemātika, bioloģija un fizika. Universitātē Gaida mācījās cītīgi un apzinīgi, viss padevās viegli un ar prieku, ja nu vienīgi viens priekšmets – kompartijas vēsture sagādāja zobu sāpes.
„Esmu laimīga, ka savulaik izvēlējos studēt farmāciju – šīs zināšanas ir tik vērtīgas un nepieciešamas sabiedrībai! Man patīk palīdzēt cilvēkiem viņu vēlmē saglabāt veselību.”
Stiprā aizmugure – ģimene
Nākamo dzīvesbiedru Gaida sastapa tūrisma pārgājienā – abiem plecos bijušas lielas mugursomas un acīs – uguntiņas, kas pārauga nopietnās attiecībās. Apprecoties ģimene uzsāka kopdzīvi Dobelē. „Mani uzņēma ar mīlestību, vīramāte bija laipna un gudra sieviete, no viņas guvu daudz dzīves gudrību, mācījos pacietību un mīlestību pret visām dzīvām būtnēm.”
Izaudzināti divi brīnišķīgi bērni. Meita Liene sekoja mammas pēdās un kļuva par farmaceiti. Gaida ir priecīga, jo farmācija bijusi meitas patstāvīgā izvēle, bez jebkādas pārliecināšanas un spiediena.
„Ģimene ir mans stiprais balsts, bet darbs aptiekā – mana pasaule, prieks, gandarījums un domāju, arī mana dzīves misija,” saka Gaida.
Ar farmaceitu ir jārunā!
Jautājumi un veselības problēmas, ar ko klienti vēršas aptiekā, ir visdažādākās. Tomēr farmaceitam ir savas kompetences robežas – farmaceits var ieteikt tikai bezrecepšu medikamentus vai veselības veicināšanas preparātus – uztura bagātinātājus, tējas.
Gaida mudina: „Par savu veselības problēmu ar farmaceitu ir jārunā – ticiet pieredzei, pat farmaceits iesācējs daudzās situācijās būs krietni kompetentāks par kādu interneta vietni.
Pieņemsim, ka cilvēks lūdz zāles pret galvassāpēm, sāpēm locītavās vai spazmām vēderā, kas ir biežākais aptiekas apmeklējuma iemesls. Uzdošu virkni jautājumu, lai saprastu, kādas zāles būs piemērotākas konkrētajā gadījumā, noskaidrošu, cik bieži klients lieto pretsāpju līdzekļus, kādā laika posmā.
Nereti pēc šādas sarunas saprotu ne tikai to, kādas zāles ieteikt, bet arī to, pie kura speciālista šo cilvēku novirzīt. Ja, piemēram, klients lieto pretsāpju zāles vairāk nekā divas reizes nedēļā, tas jau ir satraucoši un ir jādomā par šādas situācijas cēloni.”
Bez tiesībām kļūdīties
Gaida uzsver, ka būtiska darba sastāvdaļa ir milzīgā atbildība, kas ik dienu gulstas uz farmaceita pleciem. “Pirmkārt, mēs izsniedzam zāles, stingri ievērojot ārsta izrakstīto recepti, sekojot noteiktam darba algoritmam, visu rūpīgi un uzmanīgi pārbaudot.
Aptiekā nav tiesību kļūdīties – kurš gan šo kļūdu varēs izlabot? Stāvam mūsu cilvēku veselības sardzē – ar to ir pateikts viss. Farmaceits klientam izstāsta, kā pareizi lietot medikamentus, skaidro visas šī procesa nianses, brīdina par iespējamām blaknēm, mijiedarbību, un mums ir jāpārliecinās, ka cilvēks to visu ir pareizi sapratis.
Otrkārt, mēs varam ieteikt piemērotākās bezrecepšu zāles vai preparātus veselības veicināšanai, higiēnas preces, medicīniskās ierīces. Savukārt diagnozes noteikšana ir tikai un vienīgi ārsta kompetencē.”
Katru dienu kaut kas jauns
Farmaceita profesija ir ne tikai stingri reglamentēta un precīza, tā ir arī pārsteigumiem pilna, jo katra situācija, katrs cilvēks farmaceita ikdienā ienes kaut ko jaunu. Vērtīgākais atalgojums, protams, ir aptiekas apmeklētāja apmierinātība un labie vārdi. Gaida neslēpj: „Ir tik patīkami, kad cilvēks pateicas par sniegto profesionālo palīdzību, kad saka „paldies, mīļā, jūs man ļoti palīdzējāt” un turpina savu stāstu, kurā bijusi kāda loma arī man.
Cilvēki šodien ir ārkārtīgi steidzīgi, taču vienmēr un visiem, pat ne pārāk runīgajiem apmeklētājam, lūdzu pastāstīt par savu veselību mazliet vairāk, jo tad es varu palīdzēt labāk.”
Gaida atzīst, ka farmaceita darbā nav vietas garlaicībai: „Lai gan esmu uzrājusi lielu profesionālo pieredzi, to vienmēr var pilnveidot – aizvien pētu visu jauno, kas tiek atklāts un ieviests medikamentu pasaulē, klausos farmaceitu auditorijai domātās lekcijas, lasu speciālo literatūru. Te liela nozīme ir arī „Mēness aptiekas” radītās nepārtrauktās mācību iespējas farmaceitiem.
Liela vērtība ir arī komunikācijai ar cilvēkiem – tā ir būtiska mana ikdienas darba daļa. Pat tad, ja uz vakarpusi mēle jau gluži vai pinas (mēdz būt tādas īpaši saspringtas dienas), klientam ir jāizskaidro tik smalki, lai viņš visu saprastu precīzi un nepārprotami,” saka Gaida un piebilst, ka dažreiz kāds apmeklētājs iegriežas aptiekā tikai, lai parunātos, lai viņu uzklausa, atbalsta, nomierina.
“Esmu pārliecināta, dziedē arī laipns vārds, un ir svarīgi, lai cilvēks no aptiekas iziet ne tikai ar īstajām zālēm, bet arī sasildītu dvēseli.”
Autore: Ludmila Vēvere