“Labāko” automašīnu atrast nav iespējams… 0
Ne jau absolūti labāko auto žūrija (arī katrs cilvēks) meklē. Meklē savām vajadzībām, gaumei atbilstošāko, maciņam, ja ne šobrīd, tad vismaz pārskatāmā nākotnē, sasniedzamo. Un īsto, savējo atrast nudien nav vienkārši. Sevišķi tādēļ, ka nu jau vairs nav kā pirms gadiem 20, kad visai šerpi meklējumu loku varēja sašaurināt ar izslēgšanas metodi – “sliktākos” atmetot.
Bet cieņu un smaidu radoši pārsteigumi iespējami pat konkursa dalībnieku milzīgā cenu loka (no 15 līdz 120 tūkstošiem eiro) demokrātiskākajā malā.
Franču pārsteigums
Lūk, pēdējā brīža jaunpienācējs – jaunais “Peugeot 208”. Tikai četri metri garumā, tikai nedaudz vairāk par tonnu svarā, tikai drusku virs 100 zirgspēkiem. Tikai 18 900 par labu komplektāciju (ar automātu pat). Bet – kā šis brauc!!! Un to saka nevis tikai vismaz desmitgadīgus bagātās Eiropas pārpalikumus lietojuši ļautiņi, bet jums visiem pazīstamais žurnālists Pauls Timrots, “Tet” transporta šefs Jānis Rapa, LAMB prezidents Juris Zvirbulis.
Un es labprāt pievienojos. Jo, šoseju pie Carnikavas un Garciema pabaudījis, sadūšojos mazajam lauvēnam sarīkot īstu Latvijas lauku testu. Pagriezu šo uz granti, kas atpakaļ uz Ādažiem ved caur Eimura polderi. Uz draņķīgu, bedrainu granti.
Piedodiet, daudz populārākie krosoveri! Jūs te nemaz neesat labāki. Un – interneta komentētājiem – beidziet vecmodīgi urkšķēt par mazu auto maziem riteņiem, kas mūsu ceļiem neesot piemēroti. Pirmkārt – šie riteņi nemaz nav mazāki kā gadsimta sākuma limuzīniem (ar 16 collām un 195/55 profilu toreiz brauca “Passat” izmēra kuģi), otrkārt – komfortablas (un, cerams, izturīgas) piekares nu māk būvēt ne tikai vācu firmas.
Manuprāt, “Peugeot 208” būs konkursa fināla septiņniekā. Tāpat kā “Renault Clio”. Un, iespējams, arī “Škoda Scala”, kura gan, šķiet, no iepriekšējos testos iegūtā simpātiju līdera (mazo auto kategorijā) goda rudenī ir franču mazliet nobīdīta.
Apvidus auto jaunumi
Nu bet kur krosoveri? Kādi pārsteigumu akordi šajā vispopulārākajā grupā? Ziniet – tā mazliet trūcīga tā “parketa džipu” mūzika šogad. Mazākie – “VW” grupas “Škoda Kamiq” un paša “VW T-Roc” – ir forši, bet jau pieminētajā Eimura testā tomēr tādi paskaļi. Kungi tā mēreni paslavē prāvāko “Mazda CX-30”, iespējams, ka finālā iebalsos pērnā uzvarētāja “Kia Ceed” jauno “Xceed” versiju (tiek teikts – visai tuvu “premium” kvalitātēm, vien arī cena tām diemžēl tuvojas).
“Toyota RAV-4” hibrīds (pilnpiedziņu te realizē bez kardāna – divi elektromotori, katram aizmugures ritenim savs) tiek vērtēts kā izcils tanku ceļā, bet tā dizains izpelnās vienu otru dikti skarbu epitetu… Šķiet, ka mērķī tā īsti nav trāpījis pēc iespējas lētāku 4×4 pirkuma iespēju meklētāju gaidītais “SsangYong Korando”. Skats tāds – bez odziņas… Un cena gandrīz lielā radinieka “Rexton” līmenī. Tad kāpēc ņemt mazāko?!
Šis ar smaidu pabrauc garām smilšainā nogāzē iesēdinātam (auto nav vainīgs, pilots gan bezceļu diletants, kādi ir lielākā daļa no mums) milzīgajam “Ford Ranger Raptor”, žigli pārlido tanku ceļu viļņus, kuros pilnas mutes smilšu saēdas daudz dārgākie “premium” bezceļnieki. Gandrīz vienprātīgs žūrijas biedru verdikts – Džims mežā ir ģeniāls. Liksim finālā? Vai atstāsim “apvidus” papildnominācijām? Man personīgi šķiet, ka šis būtu labs pretendents arī uz “Latvijas Avīzes” speciālo balvu.
Bez skaņas, bez dūmiem
Bet līdz balsojumam vēl laiks (apbalvošana decembra sākumā). Vēl pasprēgāsim. Par divām lietām. Par dārgo “premium” auto vietu galvenā balsojuma fināla septiņniekā. Esmu teicis, ka dārgajiem tāda nepienākas. Te nav Arābu Emirāti… Aizvadītā nedēļas nogale šo manu viedokli mazliet pašķobīja.
Tieši tā – revolucionāru. Nevis vēl tuvāku pilnībai veco labo “premium”, kādi šajā konkursā ir “Mercedes GLE”, “Audi Q3”, “BMW X5”, bet principiāli citādu nākotnes auto. Un ar tādu mēs braucām. “Audi e-tron”. Bez skaņas. Bez dūmiem. Absolūti komfortabli pa šoseju vai granti. Spēkpilni pa tanku ceļu (interesanti būtu sarīkot šeit Džima un Etrona dueli). 100 tūkstoši par dārgu? Mēs taču kādreiz būsim tik turīgi…
Varētu šis tehnikas brīnums būt mūsu finālā. Kā nākotnes mērķis. Starp citu – nebūšu īpaši pārsteigts, ja septiņniekā iesprauksies arī “Porsche Macan”. Tiešām izcils visu bagāta automīļa vēlmju apvienojums – ne pārāk liels un tādēļ veikls pilsētā, superātrs uz lielceļa, ļoti labs mežā (te trūkums viens – spēka pārpilnībai hipnozē, uz elektroniskiem palīgiem paļaujoties, šo skaistumu var ļoti dārgi apskādēt).
Fināla septiņniekā nez vai būs kāds no šogad konkursā visai plaši pārstāvētās “sportisko” auto grupas. “Ford Focus ST”, “Renault Megane RS”, “Hyundai i30 Fastback”, par “Toyota Supra” (4 līdz simtam, vēl četras līdz 200 – ceļ degunu gaisā kā mocis) nemaz nerunājot, ir tik, piedodiet, nejēdzīgi, pat krimināli ātri, koplietošanas ceļiem bīstami, ka daļa žūrijas pat apšauba mūsu tradicionālās papildnominācijas “sportiskākais” jēgu. Kāds te sports?! Kur tas realizējams? Kartodromos? Stundas laikā riepu komplekts pagalam.
Neformālā diskusijā izskan ideja – sportiskākais ir “Jimny”, Ādažu poligonā palaists. Bīstamība daudz mazāka, adrenalīna jūra garantēta…
“Gada auto” šīgada testi ir beigušies. Viedokļu veidošana, precizēšana turpinās. Sekojiet tai – arī šeit, avīzē, arī portālā www.la.lv. Varbūt tas noder, jūsu sava auto meklējumos.