Labāko auto atrast nav iespējams! Noskaidroti “Gada auto” uzvarētāji 10
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Konkursa uzvarētāji tika nosaukti pagājušajā ceturtdienā. Kā jau varbūt pamanījāt dažādu mediju ziņās un apbalvošanas ceremonijas tiešraidēs – uzvarētājs ir “Opel Mokka”. Šis auto bez galvenās balvas saņēma vēl diplomu nominācijā “Pilsētas apvidus auto”. Pārsteigums? Līdzās kaimiņu igauņu un lietuviešu jau agrāk titulētajiem vismaz divreiz dārgākajiem “Hyundai Ioniq” un “Mercedes C” tāds pieticīgs gan mūsu uzvarētājs šķiet.
Bet – ja arī tas pārsteidz – tad pozitīvi. Esam spējuši noturēties pie jau krietni sen formulētā šī konkursa pamatprincipa – uzvarētājam jābūt tādam, kuru ne tikai gribētu, bet arī spētu nopirkt nevis daži, bet vismaz daži simti līdz šim ar veciem auto braukušie.
Vai “labākais”?
Konkursa uzvarētājiem šo vispārāko epitetu nelietojam. Un aicinām arī dīlerus to nedarīt. Jo tāda universāli labākā auto nav. Izvēle šajā jomā ir un paliek dziļi subjektīva, personīga. Par to liecina arī finālbalsojuma rezultātu pilnā tabula, kuru šeit varat apskatīt.
Pirmajā vietā “Mokku” ir likuši tikai pieci no 12 žūrijas biedriem. Vēl viens – otrajā. Bet divi ne tikai nav devuši tai laurus, bet pat nav atvēlējuši nevienu punktu. Viens no viņiem pat ar tik skarbu rezultāta komentāru: “Esmu totāli vīlies par galvenā titula ieguvēju. Es personīgi šim pretendentam iedevu 0, jo man šis auto ne tehniskā izpildījumā, ne aprīkojuma un skaņas izolācijas izpildījumā nebija īpašas uzmanības vērts.”
Tā, lūk. Agris no “pilsētas apvidus” jeb kompakto krosoveru kategorijas, kur fināla septiņniekā bija pārliecinošā vairākumā, izvēlas “Nissan Qashqai” un “Renault Arkana”. Es balsoju par “Opel Mokka”. Tāpat kā Aldis Zelmenis: “Viens no 2021. gada spilgtākajiem jaunumiem Eiropā bija nopietns pretendents uz Latvijas “Gada auto 2022” titulu. Svarīgākais “Opel” modelis ir pārvērties līdz nepazīšanai. Saraujot laulību saites ar “General Motors” un pievienojoties “PSA” koncernam (tagad jau “Stellantis N.V.” korporācija), “Mokka” ir mainījusies par 200%.
Spilgta, jauneklīga, moderns dizains ar divtoņu vai pat trīstoņu virsbūves krāsojumu, bagāts tehniskais atbalsts, sākot no mazlitrāžas benzīnmotoriem un beidzot ar ekonomisku dīzeli. Turklāt jaunās automodes cienītājiem ir sagatavota pilnī bā elektriska “Mokka”. Pats galvenais, ka “Mokkas” cenu diapozons sāksies no 16400 eiro un beigsies pie elektriskās “Mokka-e”, par kuru tikšot prasīts 34 100 eiro. Starp citu – uz pārējo elektromodeļu fona demokrātisks cipars.”
Tāpat kā Guntars Pulss: “Manuprāt, arī viens no nopietnākajiem pretendentiem uz titulu. Visnotaļ sakarīga izvēle latvietim, kurš beidzot sadūšojies iegādāties jaunu auto – bez liekas greznības, pārmērībām izmēros un veiktspējā.”
Vērtējumi var būt un ir krasi atšķirīgi. Un tas ir normāli. Tas ir labi, jo palīdzīs jūsu izvēlē. Labākā auto nav. Katram savs.
Bez pārmērībām… Bet “Cupra” paņem
Guntars pirmo vietu iedeva auto “bez pārmērībām”. Bet tikai punktu mazāk – 300 zirgu dzītam “Formentor”. Tāpat rīkojās Aldis un Normunds Avotiņš. Arī Paula Timrota izvēlē šī raķete ir otrajā vietā. Es – kā tabulā redzat – šim lieliskajam auto devu nulli. Jo neredzu šādām dinamiskām potencēm vietu savā ikdienā un Latvijas ceļos. Paātrinājuma valdzinājums, protams, ir grūti atvairāms. Bet lai nu tas paliek vācu bāņiem (tiem nedaudzajiem, kuri joprojām bez ātruma limitiem), Alpu serpantīniem, kur žandarmi nelieto radarus, bet soda tikai par ass līnijas pārbraukšanu.
Par elektropiedziņu – bez steigas
Fināla septiņniekā iekļuva divi elektromobiļi. Nav daudz – pret trim iekšdedzes krosoveriem un “Citroen C4” dīzeli (vienīgais auto, kuram kaut vienu punktiņu deva visi žūrijas biedri). Arī pirmās vietas elektriskajiem tika dotas skopi. Tikai trīs no iespējamām 12.
Kāpēc? Piemērots šeit šķiet konkursa noslēguma balles viesa Ulda Roļa komentārs: “Labi, ka žūrijas biedri automobilizācijas nākotni vērtē pragmatiski un neļaujas zaļajām pārmērībām. Pārmaiņām šajā jomā jānotiek prātīgi, pakāpeniski. Lēnām pār tiltu, kā saka!”
Līdzīgs ir arī Latvijas Autoinženieru asociācijas prezidenta Raita Mazjāņa viedoklis: “Pasaulē notiek standartizācija un ražošanas izmaksu samazināšana. Visi vāģi praktiskās lietošanas īpašību ziņā kļūst līdzīgi. Un – ja vērtējam cenu – “puķītes un odziņas” pazūd. Arī žūrijas vērtējums to pierāda.”
UZZIŅA
“Gada auto 2022” papildnominācijas
“Latvijas Gada auto 2022” Inovācijas balva
“Toyota Mirai”
Gandrīz vienprātīga žūrijas atzinība tika ūdeņradim – kā degvielai, kura ne tikai sadeg bez ogļskābajiem izmešiem, bet dod arī ātrākas auto uzpildes iespējas (gāzes balonus nomainot).
“Latvijas Gada auto 2022” Modernizācija
“Volkswagen Arteon Shooting Brake”
Šajā nominācijā sacenšas automobiļi, kuri nav tehn”iski jauni, bet iepriekšējo gadu modeļu atjauninājumi. “Facelift” – tā šo manevru sauc angļu mēlē.
“Latvijas Mazais auto 2022”
“Hyundai i20”
Nominācijas nosaukums, manuprāt, tāds dīvains, nākotnē nomaināms. Nu nav šie Auto asociācijas klasifikatorā par “maziem” sauktie mazi! Tie ir garāki par četriem metriem – kā “Golf” trešā un ceturtā paaudze, kuru gadsimtu mijā neviens par mazu nesauca. Šo auto ietilpība ir pat prāvai ģimenei pietiekama – ja lietotājs nav saslimis ar 21. gadsimta lielummāniju, kura dabu piesārņo vairāk par dīzeļmotoriem.
“Latvijas Gada auto 2022” Dizaina balva
“Hyundai Ioniq5”
Vissubjektīvākā nominācija. Visai bieži ir tā – vienam skaistulis, otram ķēms…
“Latvijas Ģimenes auto 2022”
“Škoda Kodiaq”
Tituls pelnīts. Ar nosacījumu, ka Latvijas ģimenes būs patiešām lielas, vienotas un aktīvas savā kustīguma kārē. Pietiekami turīgas piedevām…
“Latvijas Sportiskākais auto 2022”
“Cupra Formentor”
Arī šīs nominācijas nosaukumu vajadzētu mainīt. Nepārtraukta ātruma limitu pārkāpšana… Vai nepārkāpšana – klusiņām tīksminoties par slēptajām un praktiski nevajadzīgajām jaudas rezervēm. Vai tas ir sports?
“Latvijas Eko auto 2022”
“Hyundai i20”
Žūrija ir vienojusies, ka šajā nominācijā godalgojams auto, kurš ne tikai iespējami maz sārņu izpūš, bet arī ir iegādē lēts, lietošanā taupīgs. Un šiem nosacījumiem labāk atbilstošu par mazo “Hyundai” mēs šogad neatradām.
“4×4 Apvidus auto 2022”
“Jeep Gladiator”
Patiešām “apvidus auto”. Dziļi mežā braucamie. Un īstu konkurentu šajā ziņā “džipam” šogad nebija. Pelnīta uzvara, par kuru, par spīti cenai, balsoju arī es.
“Pilsētas apvidus auto 2022”
“Opel Mokka”
Dīvainais titula nosaukums atkal nāk no Auto asociācijas klasifikatora. Joprojām neesam mācējuši tikt vaļā no starptautiski par krosoveriem saukto piedēvēšanu apvidum (kas tas tāds?).
“Latvijas Premium auto 2022”
“Audi e-tron GT”
Nominācija, kurā balsotājiem atļauts uz cenu neskatīties. Nominēt kaut vai vispārdrošāko sapņu princi.
“Latvijas Elektroauto 2022”
“Škoda Enyaq iV”
Šeit žūrija tomēr bijusi pragmatiskāka. Divus “Enyaq” var nopirkt par viena “E-tron” cenu. Un brauc “Škoda” ja nu vien mata tiesu sliktāk par dižciltīgo radinieku.
“Latvijas Gada auto 2022” Tautas simpātija
“Audi e-tron GT”
“Cupra Formentor”
“Škoda Enyaq iV”
Te arī maza neprecizitāte nominācijas nosaukumā. Balsot gan visai tautai internetā bija iespējams. Bet faktiski to acīmredzot darīja pavisam neliela (daži tūkstoši) un visai ekstrēmi noskaņota par superpārticīgu nākotni pārliecināta jaunu ļaužu grupa. Lai nu viņiem izdodas!