“Gada auto” konkursa šī gada pēdējie testu braucieni 0
Aizvadītās nedēļas nogalē Ādažu apkārtnē notika Latvijas “Gada auto” konkursa šī gada pēdējie testu braucieni. Divdesmit pieci žūrijas biedri trīs dienās ar 34 automobiļiem veica vairāk nekā 10 000 kilometrus.
Apstākļi salīdzināšanai – ideāli. Ceļi – maģistrāles A1 Eiropas līmeņa asfalts, vietējas nozīmes trases Pabaži–Sēja–Murjāņi ielāpu ielāpi, Ropažu apkārtnes grants (klasiski rallija ātrumposmi), poligona smiltāji un tanku ceļa viļņi. Laika apstākļi – saule, lietus, agra tumsa. Kompetenti diskusiju partneri vakaros. Un tātad! Kurš labākais?
Piebremzēsim. Līdz uzvarētāja ievēlēšanai gandrīz mēnesis laika. Šonedēļ vēl tikai atlasām fināla septītnieku. Tas pirmkārt. Otrkārt – vērts atgādināt, ka galvenā balsojuma un papildnomināciju uzvarētāji nesaņem titulu “labākais”. Tādu atrast vienkārši nav iespējams. Pārāk dažādi ir auto (no maziņā “Fiat 500” – cena nedaudz virs 10 000 eiro – līdz premiuma milžiem “BMW X6”, “Audi Q7”, “Mercedes GLE” kupejai – cena nedaudz zem 100 000), pārāk dažādas lietotāju gaumes, vajadzības, iespējas. Lai cik objektīvi censtos būt balsotāji, viedokļi pat žūrijā ir ļoti dažādi.
Kas spriedumos kopīgs? Lielāko vietu skaitu fināla septiņniekā neapšaubāmi ieņems mazie (A un B segments pēc LPAA klasifikatora) un krosoveri. Tādi dalībnieku sarakstā ir vairāk nekā puse. Un visi ļoti labi. Te nu sākas ziepes. Kuru un kāpēc izcelt priekšplānā?
Mazie. Kādi tie mazie, ja gan “Mazda 2”, gan “Peugeot 208”, gan “Corsa”, gan “Hyundai i20” gluži komfortabli ietilpina četrus pieaugušus cilvēkus (vienīgā problēma rodas, ja aiz 185 cm gara vadītāja jāsēž tikpat raženam pasažierim)! Jauda maza? Jebkurš no tiem spēj pat nelīdzenos garos Sējas apkārtnes līkumus izbraukt gandrīz divreiz ātrāk, nekā Latvijā atļauts. Un saglabāt pietiekamu komfortu. “Mazie” nodrošina praktiski visu digitālo informatīvo komplektu tajā pašā līmenī kā premiuma klase. Un maksā 12 līdz 17 tūkstošus. Nevis 95. Un, pat ātri braucot, patērē 4,5 – 6 litrus uz simts km. Nevis 9 – 14 kā “resnie”. Tie ir ļoti labi pārvietošanās līdzekļi visiem, kuru vajadzības nav specifiskas bagāžas pārvadāšanas ziņā. Vai prestiža demonstrēšanas jomā. Ja tomēr gribat zināt, kurš labākais, nāksies pašam aptaustīt visus. Ja es teikšu – “Mazda”, bet žūrija nobalsos (iespējams) par “Hyundai”, tas var jums tikai palīdzēt izvēlē. Nevis to izdarīt jūsu vietā.
Krosoveri. Izvēle vēl grūtāka nekā mazajā klasē. Tur vismaz nebija tik krasas cenu atšķirības. Grupā, kas pretendē uz dabas tūrismu, sēņošanu, makšķerēšanu ezeros, līdz kuriem mazie netiek, cenas sākas (pilnpiedziņas versijās) no 17 000 eiro (“Suzuki Vitara”) un sasniedz 40 000 (“Kia Sorento”). Premiuma “simttūkstošniekus” te klāt nejaucam, tas ir pavisam atsevišķs stāsts (sekos citudien). Pa ceļu, pa ielu visi brauc ļoti labi. Atšķirības minimālas. Iedzenam šos mežā. Tanku ceļā. Un par karali atzīstam (rezultāts pagaidām neoficiāls) “Subaru Forester”, kura dīzeļdzinēja un variatora ātrumkārbas kombinācija ļauj ļoti nopietnus šķēršļus veikt pat bez speciālām vadītāja prasmēm. Un smiltis ar degunu rakt vismazāk (skatiet bildīti). Bet tajā pašā karaļkalnā, reče, uzrūc par diviem sprīžiem īsākā, par 300 kg vieglākā un gandrīz divreiz lētākā “Vitara”. Ar 1,6 l benzīna motoriņu un manuālu ātrumkārbu. Klusāk un maigāk uzlīgo “Fiat 500x” (daudzu klātesošo par skaistu saukts) – “Jeep Renegade” tehniskais radinieks. Pats “Renegade” arī, protams. Un tā tālāk… Kā atrast uzvarētāju? Konkursā šo problēmu atrisinās demokrātija. Savējo? Jums, ekspertu viedokļus, protams, uzklausot, būs vien jātiek galā katram pašam.