Labākie jaunie pētnieki nāk no Jelgavas 1
Pagājušajā nedēļas nogalē Latvijas skolēnu zinātniskās pētniecības darbu konferencē piedalījās rekordliels dalībnieku skaits – 978. Tie, kuru darbi tika visaugstāk novērtēti – 155 skolēni – balvā saņēma iespēju bez konkursa iestāties Latvijas Universitātē pašu izvēlētās studiju programmās.
Jāsaka gan, ka ne visi konferences dalībnieki par savu nākamo Alma Mater izvēlējušies tieši šo universitāti. Labāko darbu autori iegūs arī iespēju pārstāvēt Latviju starptautiskās skolēnu zinātniskā darba konferencēs Eiropā un ASV. Jāpiebilst, ka tieši konferences sākumā visu universitāšu rektori kopā ar izglītības un zinātnes ministru Kārli Šadurski parakstīja sadarbības memorandu par skolēnu zinātniskās pētniecības veicināšanu.
Paraugoties, no kurām skolām nāk lielākā daļa laureātu, jāsecina, ka visvairāk veiksmīgo pētnieku mācās Jelgavas Spīdolas ģimnāzijā, jo apbalvojumus saņēma pat astoņi šīs skolas skolēni. Nākamie veiksmīgākie bija Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas audzēkņi – tika godalgoti septiņi viņu darbi. Pa pieciem laureātiem nāk no Rīgas 64. vidusskolas, Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas un Siguldas valsts ģimnāzijas. Pavisam apbalvoti 122 darbi no 61 Latvijas vispārizglītojošās skolas.
Radījis robotu mājdzīvnieku
Skolēnu pētnieciskie darbi bija iedalīti 23 dažādās zinātņu jomās. Viena no jomām, kurā bija tapuši visvairāk pētniecisko darbu, bija inženierzinātņu sekcija.
Piemēram, Saldus vidusskolas skolēns Nikita Černišovs uz ZPD konferenci bija ieradies kopā ar paša izveidotu robota prototipu. To viņš veidojis, izpētot kaķu un suņu anatomiju un fizioloģiju. Piemēram, mērījis dzīvnieku skeletus, lai arī robotam būtu atbilstošas proporcijas. Nikitas veidotas robots ir prāva kaķa vai neliela suņa izmērā. Pagaidām gan robots nav līdz galam pabeigts. Tam ir tikai divas kājas, tāpēc patstāvīgi tas vēl nestāv. Puisis ir apņēmības pilns ar laiku robotu pilnveidot. Taču jau šobrīd “dzīvnieks” spēj mainīt kāju pozīcijas. Komandas robotam Nikita dod, izmantojot mobilo tālruni. Nākotnē jaunietis plāno ne tikai pabeigt robota būvi, bet arī izveidot detalizētu aprakstu par to, kā tas tapis, un publicēt tīmeklī. Tad citi robotikas entuziasti varētu smelties no Nikitas pieredzes, gūt zināšanas par to, kā robots veidojams.
Ar robotu būvēšanu Nikita aizrāvies jau ilgāku laiku. Kaut gan viņš nekad nav apmeklējis robotikas pulciņu, bet apguvis nepieciešamās prasmes pašmācības ceļā, Nikitam jau iepriekš izdevies izveidot vairākus nelielus robotus. Piemēram, viens no tiem bijis piemērots puķu laistīšanai.
Nākotnē Nikita plāno studēt inženierzinātnes vai IT jomu.
Pētījuma ideja rodas pārgājienā
Jelgavas Valsts ģimnāzijas skolēns Emīls Stepiņš pētījis, cik efektīvi saules paneļus var izmantot mobilā telefona uzlādei. Ideja par šādu pētījumu puisim radusies pagājušajā vasarā kādā saulainā dienā, kad devies pārgājienā. Nebijis vēl pusceļā, kad mobilais tālrunis jau gandrīz izlādējies, bet tas bijis ļoti nepieciešams, lai izmantotu GPS un fotografētu redzēto. “Saule spīdēja ļoti spoži, un man radās doma, ka to noteikti varētu izmantot telefona uzlādei,” stāsta Emīls. Tobrīd gan saule nevarēja palīdzēt, jo līdzi nebija paneļa, kas uzkrāj saules enerģiju. Rudenī, kad bija jāizvēlas ZPD tēma, Emīls paklausījis tēta padomam un nolēmis pētīt, cik efektīva ir saules enerģija mobilā telefona uzlādei. Tā kā bijis jau rudens, rezultāti nebija pārāk iepriecinoši. Oktobrī saules panelis enerģiju, kas nepieciešama mobilā telefona pilnīgai uzlādei, uzkrāja 27 līdz 30 stundas, bet novembrī tas prasīja vēl vairāk laika. Piecu līdz sešu stundu laikā izdevās uzkrāt vien tik daudz enerģijas, lai telefona bateriju uzlādētu par 13 procentiem. “Ar to pietiktu tikai zvanīšanai un īsziņu sūtīšanai,” secina Emīls. Protams, vasarā saules enerģiju varētu izmantot efektīvāk.
Saules panelis, kas izmantots pētījumā, ir neliels, un Emīls, uzkrājis tajā enerģiju, nēsājot to piestiprinātu pie mugursomas. Nelielais panelis izmaksājis tikai 10 eiro, un puisis stāsta, ka ar tā saražoto enerģiju pietiek nelielu ieroču “pabarošanai”. Piemēram, televizoru ar to darbināt nevarētu.
Kur studēt, Emīls vēl nav izlēmis, taču atzīst, ka viņu interesē elektroierīces un alternatīvā enerģija. “Man interesē, kā iekārtas darbināt, izmantojot pēc iespējas mazāk resursu,” saka jaunietis.
Skolas ēdienā – par daudz tauku
Agneta Igaune no Ezernieku vidusskolas pētījusi, vai skolas pusdienas atbilst Ministru kabineta noteiktajām prasībām, kā arī izveidojusi savu ieteicamo skolas pusdienu ēdienkarti, lai skolēniem pasniegtais ēdiens būtu gan veselīgs, gan atbilstošs prasībām.
Meitene secināja, ka ļoti bieži skolas pavārēm tomēr neizdodas pilnībā ievērot normas par to, kādām uzturvielām jāatbilst pusdienu ēdienam. Piemēram, pat 50 procentos gadījumu ēdienā bijis vairāk tauku, nekā pieļauj normatīvi. Interesanti gan, ka pētījuma ietvaros aptaujātie skolasbiedri nav sūdzējušies, ka ēdiens būtu pārāk trekns. Biežākās sūdzības bija par to, ka porcijas ir pārāk mazas, ka pusdienās nedod augļus, ir pārāk maz gaļas un nav izvēles salātiem. Agneta ir gandarīta, ka skolas pavāres ņēmušas vērā viņas pētījuma rezultātus un nu skolēniem biežāk pusdienās pasniedz arī kādu augli. Arī gaļa šķīvjos kļuvusi vairāk redzama un dārzeņu salāti ir daudzveidīgāki nekā iepriekš.
Agneta atzīst, ka viens no grūtākajiem uzdevumiem projekta izstrādes gaitā bija izveidot ideālo pusdienu ēdienkarti veselai nedēļai. “Likās, ka tikšu ar to galā vienā vakarā, bet izrādījās, ka ir ļoti grūti izveidot šo ēdienkarti tā, lai pilnībā būtu ievērotas Ministru kabineta prasības par olbaltumvielu, tauku un ogļhidrātu daudzumu skolēnu ēdienkartē. Veidojot ēdienkarti, sapratu, kāpēc mūsu skolas ēdienkartē esošie ēdieni ne vienmēr pilnībā atbilst prasībām,” stāsta Agneta.
Tomēr jauniete uzskata, ka valdībai ir stingri jāreglamentē skolēnu ēdienkarte, jo ir ļoti svarīgi, lai bērni saņemtu visas nepieciešamās uzturvielas.
Pēc vidusskolas pabeigšanas meitene plāno studēt Rīgas Stradiņa universitātē studiju programmā, kas saistīta ar veselības aprūpi vai uzturu.
Aktuālas tēmas jaunieši bija pētījuši arī citās sekcijās. Piemēram, kulturoloģijas sekcijā augstāko vērtējumu ieguva Jelgavas Valsts ģimnāzijas skolnieces Elīnas Smetaņinas pētījums “Vidusskolēni un valsts tēla izpratne Latvijas kultūras kontekstā”. Pedagoģijas sekcijā 1. vietu ieguva Edgara Kauliņa Lielvārdes vidusskolas skolnieces Marikas Grundānes pētījums, kā vēstures stundās varētu izmantot dokumentālo romānu “Meža meitas”. Politoloģijas sekcijā augstu novērtēts Āgenskalna Valsts ģimnāzijas skolnieces Martas Zobenas izpēte par populismu Rīgas domes darbībā. Savukārt Zemes zinātņu un ekonomiskās ģeogrāfijas sekcijā 1. vietu ieguva Rīgas 2. Valsts ģimnāzijas skolēna Kārļa Taubes pētījums par to, kā varētu sākārtot skolu tīklu Saulkrastu, Carnikavas un Sējas novados. Ekonomikas sekcijā viens no visaugstāk novērtētiem darbiem bija Rīgas Rīnužu vidusskolas skolēnu Alinas Karmanovas un Nikitas Ivanova pētījums par Bioloģiskās lauksaimniecības konkurētspēju Latvijas tirgū.
Par ko piešķīra speciālbalvas
Rīgas Tehniskās universitātes balva – Ralfam Putenim (Liepājas Raiņa 6. vidusskola) par pētījumu “Uz infrasarkanās plēves sildelementa bāzes veidota sildītāja pielietojums apkurē un tā efektivitāte”
Rīgas Stradiņa universitātes balva – Elīzai Marijai Masulei (Siguldas Valsts ģimnāzija) par darbu “Glikozes koncentrācijas izmaiņas asinīs fiziskās slodzes ietekmē ar pirmā tipa cukura diabētu slimam un veselam cilvēkam”
Izglītības un zinātnes ministrijas balva – Luīzei Strogonovai (Saldus novada pašvaldības Druvas vidusskola) par pētījumu “Ārzemēs dzīvojošo tautiešu iespējas atgriezties Latvijā”.