Labākajiem eksportētājiem pasniedz sarkanās žaketes 0
Dzelzceļa muzejā pirmo reizi sumina uzņēmēju kopkori – 25 labākos eksportētājuzņēmumus un 11 uzlecošās zvaigznes – jaunos ražotājus eksportam.
Otrdien Dziesmu svētku gaisotnē Latvijas 25 labākajiem eksportētājuzņēmumiem un 11 labākajiem jaunajiem uzņēmumiem ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts pirmo reizi pasniedza kustības “Sarkanās žaketes” (“The Red Jackets”) balvas – sarkanās žaketes un sarkanās vestes. Laureātiem svarīgākais noteikti nebija dizaineres Agnes Narņickas veidotais apģērbs, bet gan vēstījums par atzinību, kas balvas saņēmējiem palīdzēs piesaistīt jaunus sadarbības partnerus.
Ekonomikas ministrs D. Pavļuts uzsvēra – Latvijas iekšzemes kopprodukts patlaban vēl nav sasniedzis pirmskrīzes līmeni, tomēr produktu un pakalpojumu eksports uz citām valstīm ir par 20% lielāks nekā pirms dižķibeles. Tātad produktu un pakalpojumu ražošana eksportam visvairāk palīdzējusi valstij tikt pāri krīzes grūtībām. Kustību “The Red Jackets” tās iniciatori – ar zīmolvedību saistīti un citi uzņēmumi – izveidoja, lai atbalstītu eksportētājuzņēmumus un pateiktos viņiem par ieguldījumu valsts izaugsmē. Sarkanās žaketes kā atzinība uzņēmējiem izvēlēta, iedvesmojoties no Valsts prezidentes Vairas Vīķes-Freibergas, kas nereti oficiālās pieņemšanās ieradās, tērpusies sarkanā kostīmā, tā izceļoties uz korekti ģērbto politiķu fona. Vakar bijusī Valsts prezidente saņēma tādu pašu sarkano žaketi kā labākie eksportētāji.
Labāko 25 Latvijas eksportētāju kopkorī, kā viņus dēvēja pasākumā, visvairāk ir nozares un uzņēmumi ar augstu pievienoto vērtību, tostarp ķīmijas un farmācijas nozare ar uzņēmumiem “Grindeks”, “Valmieras stikla šķiedra” un “Madara Cosmetics”, plastmasas, elektronikas, tekstilizstrādājumu, kā arī pārtikas un dzērienu nozare. Tomēr 40% no 25 labāko eksportētāju izlases kopējā apgrozījuma veido uzņēmumi no loģistikas sektora – “Air Baltic” un “Latvijas dzelzceļš”/”LDZ Cargo”. Kopējais 25 labāko eksportētājuzņēmumu naudas apgrozījums ir 900 miljoni latu, un eksports ārpus Latvijas veido 70% lielu īpatsvaru. “Pārsteidz, ka zīmolu izlasē ir vien pāris uzņēmumu no svarīgākajām Latvijas eksporta industrijām – kokapstrādes un metālapstrādes. Tas liecina, ka šīs nozares eksportē produkciju ar zemu pievienoto vērtību, un zīmols tām ir mazāk svarīgs, bet jautājums ir, cik ilgi mēs varēsim tikai ar cenu pārdot?” sacīja Inese Andersone, “The Red Jackets” idejas līdzautore.
Sarkanās žaketes saņēmējs, “Latvijas dzelzceļa” valdes priekšsēdētājs Uģis Magonis aicina visus Latvijas uzņēmējus būt drosmīgiem, rosināt inovāciju un attīstīt uzņēmējdarbību.
“Uzņēmēji citās valstīs nopelnīto naudu iegulda uz vietas Latvijā, tāpēc bez eksporta nevarēsim attīstīt savas valsts tautsaimniecību. Ir jāattīsta ražošana eksportam, tomēr var veiksmīgi eksportēt arī pakalpojumus, kā tas notiek “‘Latvijas dzelzceļa” un “LDz Cargo” gadījumā. Svarīgs nosacījums pērn rekordlielajam pārvadāto kravu daudzumam bija mūsu zīmols, kuru spodrinām gan Latvijā, gan daudzās Eirāzijas valstīs,” sacīja U. Magonis. Viņš uzsvēra – “Latvijas dzelzceļš” sarkanās žaketes titulu ir godam pelnījis – uzņēmums pēdējos piecos gados eksportējis pakalpojumus vairāk nekā viena miljarda latu vērtībā, turklāt aptuveni 97% pakalpojumu tiek pārdoti citās valstīs. No katras pārvadātās kravas tonnas vairāk nekā 10 lati paliek Latvijas tautsaimniecībā. “Latvijas ekonomika no “Latvijas dzelzceļa” iegūst vismaz 600 miljonus latu gadā. Ik gadu “Latvijas dzelzceļš” pats eksportē pakalpojumus vairāk nekā 200 – 250 miljonu latu vērtībā un faktiski nodrošina Latvijas ostu, loģistikas uzņēmumu un citu ar eksporta nozari saistīto uzņēmumu sekmīgu darbu,” tā U. Magonis.
Uzlecošo zvaigzņu jeb jauno eksportētāju konkursā piedalījās vairāk nekā 50 eksportētājuzņēmumi, kas vēl nav sasnieguši eksporta apjomu 500 tūkstošus latu.
Šā konkursa uzņēmumus iekļaus grāmatā “The Red Jackets/Best exporting brands from Latvia” un pozicionēs kā paraugu visiem jaunajiem eksportētājuzņēmumiem, un tiem būs iespēja saņemt visas “The Red Jacket Sarkanās žaketes” kustības privilēģijas – informatīvu atbalstu no Latvijas lielajiem eksportētājiem, mentoru padomus, kā arī atbalstu eksporta veicināšanai.
Inese Apse-Apsīte, kustības “The Red Jackets” līdzautore: “Plaisa starp Latvijas kultūras un cilvēkvērtībām, starp mūsu patieso radošumu un idejām un to, kādus mūs eksportā redz pasaule, ir milzīgi liela. Mūsdienu pētījumi pierāda, ka valsts tēlu visspilgtāk spēj izstāstīt aizraujoši, autentiski zīmoli, tāpēc vienvirziena, tikai ciparos un racionālā pieejā balstīta eksporta domāšana vairs nav iespējama. Mums jāmeklē un jālolo tās spilgtās idejas, kas īsti un aizraujoši stāsta Latvijas stāstu, mums jāizmanto citu jomu spilgtākie sasniegumi un atpazīstamība, savienojot tos ar eksporta veiksmes stāstiem. Tieši tāpēc radīts Rising Stars jeb Uzlecošā zvaigzne.”
Kultūras ministre Žaneta Jaunzeme-Grende uzsvēra – visas preces, ko ražojam ar unikālu pievienoto vērtību – latviskās kultūras saknēs dzimušu dizainu –, jau daudzkārt pārliecinoši pierādījušas savu konkurētspēju pasaulē. Ministrei nav šaubu par šiem panākumiem arī nākotnē.
Latvijas spēcīgākie eksporta uzņēmumi AS “Air Baltic Corporation”, SIA “Biosan”, SIA “Deac”, AS “Dobeles Dzirnavnieks”, SIA “Evopipes”, AS “Grindeks”, SIA “Hanzas Elektronika”, AS “Latvijas Balzams”, AS “Latvijas dzelzsceļš” un SIA “Ldz Cargo”, AS “Latvijas Finieris”, SIA “Lauma Fabrics”, SIA “Lauma Lingerie”, SIA “Livonia Print”, SIA “Madara Cosmetics”, SIA “New Rosme”, SIA “Np Foods”, SIA “Paa”, AS “Pet Baltija”, SIA “Primekss”, AS “Saf Tehnika”, SIA “Stenders”, SIA “Tilde”, AS “Upb”, AS “Valmieras Stikla Šķiedra”, SIA “Valpro”. Latvijas eksporta “Uzlecošās zvaigznes” * Florbola vārtsargu inventāra izstrādātājs un ražotājs “Blindsave”, * galda spēļu izstrādātājs “Brain Games”, * bērnu dizaina mēbeļu ražotājs “Kukuu”, * sojas vaska sveču ražotājs “Munio Candela”, * fotosomu ražotājs “Pompidoo”, * IT risinājumu izstrādātājs “Cube systems”, * festivāls “Positivus”, * konfekšu ražotājs “Pure Chocolate”, * eksotisko galvassegu uzņēmums “Utha”, * telemetrijas ierīču kompānija “Vendon”, * ogu audzētājs un pārstrādātājs “Very Berry”. |
Publikācija tapusi sadarbībā ar VAS “Latvijas dzelzceļš”