La.lv testē ko līdzīgu motociklam. Tiem, kas nevar vai negrib motociklu, var izvēlēties “Can-Am Ryker Rally 900” 0
No vienas puses tricikls ir tricikls: braucamrīks ar trijiem riteņiem. Bet ir arī viedoklis, ka tas ir motocikls, kam nācis klāt trešais ritenis vai nu priekšā vai aizmugurē, bet ne blakus, jo tad tas būtu motocikls ar blakusvāģi. Trešais viedoklis: tas ir automobilis, kam trūkst viena riteņa.
Autoražošanas vēsturē tādi mēģinājumi ir bijuši un ir, bet parasti tiem ir virsbūve, sēdvietas kā automobilī un apaļa stūre. Pēc Otrā pasaules PSRS ražoja šādus automobiļus ar motocikla dzinēju kara invalīdiem. Vēlāk gan tiem parādījās ceturtais ritenis: šo braucamlīdzekli labi var redzēt padomju komēdijā “Operācija I un citi Šurika piedzīvojumi’” ar slaveno aktieri Morgunovu pie stūres, tikpat slaveniem Vicinu un Ņikuļinu pasažieru lomās.
Pats ražotājs kanādiešu kompānija “Bombardier” uzskata, ka tricikls ir kaut kas starp motociklu un autokabrioletu. Gan jau kaut kur pasaulē ir specializētie triciklu žurnāli, bet tur, kur to nav, par tricikliem parasti raksta motožurnālos, ne autožurnālos.
Un tāpēc arī loģiski, ka tricikls “Can-Am Ryker Rally 900” Latvijā piedalās konkursā “Latvijas gada motocikls” nevis “Latvijas gada auto”. Ak, jā, vēl ir viedoklis, ka tricikls ir kvadricikls ar trijiem riteņiem, bet nu, nejauksim sev galvas.
Braukšanas īpatnības
Bez oficiālās testu dienas man bija iespēja ar “Can-Am Ryker Rally 900” mērot distanci Rīga – Ķekava – Ikšķile – Inčukalns – Sigulda – Cēsis – Rīga. Šajos 300 kilometros nācu pie vairākām atziņām. Tricikls nav motocikls: sastrēgumos starp automobiļu rindām neizbrauksi, ja vien kāds speciāli nelaidīs, lai labāk redzētu, kas tas par “zvēru”. Platumā tomēr maza automobiļa gabarīti.
Līkumos nekantējas kā motocikls, bet – kas atceras no bērnības – kā trīsritenis “Spārīte”. Gluži uz sāniem likt nav iespējams, bet bišku tomēr kantējas – nav nekāds kvadricikls, kuru līkumā apmest riņķī nav liela māka. Jāpiešaujas.
Sākumā nesapratu, kāpēc tik biežo trāpu uz bedrēm. Instinktīvi laidu bedres priekšējiem riteņiem pa vidu kā automobilim un brīnījos, ka tajās trāpu ar aizmugurējo riteni… Bet tas taču ir tieši pa vidu! Tas nozīmē, ka akli braukt aiz automašīnām nevajadzētu.
Kopumā pa Latvijas ceļiem pie vienādas meistarības, riska un ātruma ierobežojumu neievērošanas ar motociklu sanāk pārvietoties ātrāk nekā ar triciklu, izņemot uz laba, taisna asfalta bez daudziem citiem transporta līdzekļiem.
Tricikli ir reti, tāpēc tevi ievēros un fotografēs. Tu vari braukt ar visprestižāko motociklu, bet ierindas Latvijas pilsonis tevi vairāk ievēros un novērtēs uz tricikla. To zināšanai, kam tas svarīgi. Tātad trešajam ritenim ir liela pievienotā vērtība.
Liels mīnuss pilsētā: triciklu nevar novietot kā motociklu praktiski jebkur uz ietves, kur tas netraucē gājējus.
Kam tricikls būtu derīgs
Vispirms cilvēkiem cienījamos gados (un to rāda arī tirgus pasaulē), kas labā laikā vēlas ar komfortu paceļot – gan vienatnē, gan divatā.
Tiem, kas dažādu iemeslu dēļ negrib motociklu: nav vadītāja tiesību; nav pārliecības, ka tiks galā; ir bailes utt.
Tiem, kas grib motociklu, bet nevar ar to pabraukt: cienījamu gadu dēļ vai kādas slimības dēļ, kā rezultātā ir problēmas ar līdzsvaru vai kustībām. Uz tricikla atšķirībā no motocikla ķermenis tik aktīvi transporta līdzekļa vadīšanā nepiedalās. Starp citu, triciklam nepieciešamas autovadītāja tiesības. Ķivere gan, protams, jālieto.
Tātad gan tūrisms, gan izklaide, gan nepieciešamība.
“Can – Am” triciklu tirgotāju Latvijā,SIA “SDK pārstāvis Arnis Blodons aicina ļaudis nebaidītie no šiem mūsu valstī pagaidām tik retajiem braucamajiem. Tie ir ne tikai piemēroti un pat neaizvietojami zināmos apstākļos, bet arī uzticami. Kanādas kompānija “Bombardier” ražo arī lidmašīnas (tās ir mūsu pašu “AirBaltic” flotē), kvadriciklus, motorlaivas, kā arī sniega motociklus un ūdensmotocikli, kuriem ir tādi paši dzinēji kā tricikliem.
Ar ko”Can-Am Ryker Rally 900″ īpašs
Dažāda veida trīs riteņu braucamie sastopami jau kopš iekšdedzes dzinēju izgudrošanas pirmajiem gadiem: gan ar vienu riteni aizmugurē, gan priekšā. Starp citu, tiem, kam divi riteņi priekšā, ir stabilāki. Tādus modernus triciklus, kādus redzam pašlaik, ražo jau vismaz dažus gadu desmitus gan ASV, gan Japānā. Arī “Can – Am” klāsta tādi bijuši un ir. Pārsvarā tie ir konstruēti kā ekskluzīvi braucamie par attiecīgu cenu (šeit mēs, mēs, protams, nerunājam par dažādas izcelsmes lētiem kravas un arī pārvietošanās tricikliem, ar kuriem pilna Āzija) un domāti pārtikušiem ļaudīm un diez vai kā pirmais un vienīgais transporta līdzeklis. Līdz ar ko tie nevar būt ļoti izplatīti.
Arī “Can – Am” ir tricikli, kas sasniedz pat 30 000 eiro cenu, tātad jauna dārga un jaudīga motocikla vai jaunas prestižas automašīnas cenā. Bet “Can-Am Ryker” ideja – lēts un vienlaikus moderns tricikls. “Can-Am Ryker Rally 900” cena Latvijā – 12 900 eiro, bet tā variantam ar 600 kubikcentimetru dzinēju – pat zem 10 000 eiro. Tātad cīņa par jauniem pircējiem, kuriem nevajag lētu lūzni, bet kuri ekskluzīvu atļauties nevar. Vai “Can-Am” tas izdevies, jāspriež pircējiem.
Dizains moderns un agresīvs. Trīs cilindru 900 kubikcentimetru 77 zirgspēku dzinējs. Variators, kas nozīmē, ka ātrumi ar roku vai kāju nav jāslēdz – apsēdies, ieslēdz dzinēju un tikai griez rokturi. Nav rokas bremžu: ir tikai kājas pedālis, kas bremzēšanas spēku gudri sadala uz visiem trijiem riteņiem, atkarībā no situācijas. Ir stāvbremze. Trīs braukšanas režīmi, ABS, vilces un stabilitātes kontroles sistēmas. Viegli regulējama stūre. Septiņu litru bagāžnieks virs tricikla priekšgala. 20 litru degvielas bāka (patēriņš vidēji 4, 7 l/ 100km). Ir atpakaļgaita. Velkošais ritenis ir aizmugures, kuru ar dzinēju savieno kardāns, kas nav pat daudziem ekskluzīviem motocikliem.
Ļoti ērti sēdēt un no malas labi izskatās – daudziem arī tas ir ļoti svarīgi. Kopumā man “Can-Am Ryker Rally 900” patika, bet diez vai pirkšu. Labi, saka A. Blodons, bet viņš redzot triciklu kā labu nomas mantu brīvdienām vai atvaļinājumam. Nu, tā jau cita lieta.