Publicitātes foto

Kurš tad īsti ir mūsu “Gada auto 2013”? Balsojums “ar maku” statistikas spogulī 1

Lai cik grūti arī būtu ilggadējam konkursa “Latvijas Gada auto” organizatoram šādus vārdus rakstīt – nav jau visi šie dažāda, bet allaž skaitliski ļoti ierobežota sastāva žūriju balsojumi ne valsts, ne kontinenta, ne pasaules līmenī praktiskā auto izvēlē īsti noderīgi.

Reklāma
Reklāma
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
“Baidens nolēmis skaisti aiziet no dzīves, paņemot sev līdzi ievērojamu daļu cilvēces.” Medvedevs biedē ar Trešo pasaules karu
7 brīnumēdieni! Pārtikas produkti, kuru regulāra iekļaušana ēdienkartē kavē ādas novecošanos
Lasīt citas ziņas

Taisi žurnālistu žūriju – 
gadu desmitiem auto jaunumus pārēdušies kolēģi ceļ priekšplānā to, ko normāls cilvēks pat lāga nesaprot un neievēro. Paņem talkā sportistus (kā vadāmības nianšu smalkākos izpratējus) – visi auto šiem par lēnu. Dod vārdu lielu autoparku pārvaldniekiem – iegūsti ekonomiskus skaitļojumus, kuros izpaliek privātā izvēlē tik svarīgais subjektīvisms… Spēle vien iznāk. Forša spēle, protams, kas savērpj viedokļus un strīdus ap gadskārtējiem auto būves jaunumiem, publisko tos un tā vienam otram, iespējams, arī praktiski palīdz.

Bet – galvenais trūkums – vērtēti tiek tikai jauni modeļi. Jauni auto, kuru pirkšanas apjoms pat bagātās valstīs pēckrīzes gados ir dilstošs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tādēļ šodien mēģinām “līdera krekliņu” piešķirt pēc pavisam citiem kritērijiem. Visu turpmāko spriedumu un secinājumu pamats būs CSDD 2013. gada pirmreizējo reģistrāciju milzīgā tabula, ko esmu mēģinājis apstrādāt, ar avīzes arhīvu senākiem datiem papildināt. Par ko tad balsojam visnopietnākajā veidā – ar maku?

Importa apjoms 
un sastāvs


Skaitīti tātad tiek “pirmo reizi Latvijā reģistrētie”. Imports. Visaugstāko līmeni absolūtos skaitļos tas sasniedza “trekno gadu” beigās. 2008. gadā Latvijā tika ievesti vairāk nekā 60 000 auto. Un gandrīz puse no tiem – jauni. 2011. gadā krasi mainījās gan importa apjoms, gan sastāvs. Aptuveni 45 tūkstoši auto. Jauni – knapa ceturtā daļa.

2013. gads. Kopējā apjoma pieaugums par procentiem 10. Bet tikai un vienīgi uz lietotu auto rēķina. Slikti? Kā nu to ņem. Kopējā, galvenā auto lietotāja uzvedības pārmaiņa, ko izceļ tirgus komentētāji gan Latvijā, gan Eiropā, – atteikšanās no ļoti agrām, ātrām, optimistiskām auto nomaiņām (trešais – piektais gads, līzinga termiņa beigas) – nemaz nav peļama. Šie (ja labi kopti) vēl joprojām ir lieliski auto. Slikta šī tendence ir jaunu auto tirgotājiem, jo kārotie lietotāja ieguldījumi pāriet servisa jomā (pēc garantijas laika beigām viņa izvēlētais serviss ne vienmēr ir tas pats “autorizētais” un tādēļ dārgais).

Mēreni padzīvojis un labi aprūpēts auto nav peļams. Vai ievedam tādus vai “šrotu” – tāds nākamais jautājums.

Importa 
vidējais vecums


Būtiskākā 2013. gada atšķirība ir jaunu auto īpatsvara kritums. Uz neliela kopējā apjoma pieauguma fona. Diemžēl – no jaunajiem aizgājušie nav nostiprinājušies vecuma grupā “līdz 5 g.”. Laikam jau par dārgu. Augusi ir nākamā vecuma grupas piecgade, arī aiznākamā. Un pat par 15 gadiem vecāki auto, kurus pirms krīzes neieveda gandrīz nemaz, atkal un joprojām ir mūsu pieprasījums.

Lietotie – 
markas un modeļi


Kā tad iepriekš cita lietoto “Gada auto” nominēsim? Ja pēc markām – izteikts ir līderu trijnieks, kura divi dalībnieki jau pierasti. “VW” un “Audi”. Par mērenu pārsteigumu uzskatāma lietotu “Volvo” prestiža tālāka izaugsme. Ceturto vietu, atpaliekot divkārt, ieņem “BMW” (3. un 5. sērija, “X5” – pēdējie krietni jaunāki). Vēl pavisam nedaudz mazāk cienīti “Opel” (“Zafira” un “Astra”), tālāk “Toyota” (“RAV 4” un “Avensis”), “Ford” (“Focus”) un “Nissan” (“X–trail”).

Reklāma
Reklāma

Modelis vajadzīgs? Grūts uzdevums, jo “VW Golf”, piemēram, 3. un 4. paaudzes, tika ražotas arī vienlaikus. Kur beidzas viens, kur sākas otrs? “Audi” augsto rezultātu atšķirībā no konkurentiem savukārt veido veseli četri modeļi (A3, A4, A6 un vēl “avanti”). Varam ņemt izlaiduma gadus. Ja 2000. – visvairāk reģistrēti “Golf” (3. un 4.), 2001. – “Passat B5”, 2002. – “Volvo V70”. Ja metam visus vecumus vienā katlā – “Golf” un “Pas-sat” importēti praktiski vienādā daudzumā. Tiesnesis padodas un pasludina neizšķirtu. 2013. gada laureāti ir visi trīs.

Jauni transporta līdzekļi


Speciāli virsrakstiņā nelieku vārdu “auto”. Jo tieši apstāklis, ka CSDD koptabulā salicis kopā visus braucamos un velkamos – vieglus, smagus, četrriteņu, divriteņu utt., slēpj visinteresantāko pārsteigumu. Saku “Exel” programmai – liec augšā visvairāk pirkto! Un – ieplešu muti. “WONJAN WJ50” 587 vienības pret “Golf 449”. Kas tas tāds?! Skarbas taupības apstākļu nākotnes transporta līdzeklis, dāmas un kungi. Ķīnā ražots motorvelosipēds (negribas lietot modīgākos vārdus “mopēds” vai “skūteris”, jo jau esam pieraduši pie tā apzīmētiem braucamajiem ar maza diametra riteņiem). Vonjāņa veidols līdzīgs savulaik mūsu “Sarkanās zvaigznes” būvētajiem šperriņiem. 50 cm3 motoriņš ļaujot braukt līdz 70 km/h. Pieticīgākās komplektācijas cena – 500 eiro.

Citu pārsteigumu jauno transporta līdzekļu reģistrācijā nav. Kopējais apjoms – rāmi stagnējošs divtūkstošo gadu sākuma līmenī. Marku un modeļu vidū stabili ir agrākie līderi.

Eiropa pēc krīzes


Sesto gadu pēc kārtas jaunu auto pārdošanas apjomi krītas. Kopējais līmenis pašlaik līdzīgs – 1995. gadam… Tikai divas Eiropas valstis var lepoties ar kopapjoma pieaugumu salīdzinājumā ar pagājušo gadu. UK – plus 10,8%, Spānija – plus 3,3%. Kritums Kiprā (–35%), Holandē (–17%), Vācijā (–4,2%), Francijā (–5,7%), Itālijā (–7,1%).

Nepārprotami – arī šajās valstīs esošo auto apmaiņa pret jauniem tiek atlikta. Un ļoti iespējams, ka tas samazina viņu lietoto auto tirgus apjomus, paaugstina pie mums importēto cienījama vecuma auto cenas. Tiku mēreni pārsteigts interneta sludinājumos, redzot gadsimta sākuma “Golf 4” ar nobraukumu 250 000 km un cenu 3000 eiro. Tikko no Vācijas…

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.