Nedienas ar rēķiniem un rādījumiem 2
Jaunums brīvajā tirgū ir, ka visi klienti, kas nemaksā izlīdzināto maksājumu, saņem elektroenerģijas rēķinus ar maksājuma atšifrējumu pa vismaz četrām pozīcijām, tostarp elektroenerģijas cena, pārvades un sadales pakalpojumi, obligātās iepirkuma komponentes (atjaunojamiem energoresursiem un koģenerācijai). Brīvajā tirgū nevar elektrības patēriņu reizināt ar maksu par vienu kWh.
“Matemātika vairs nav tik vienkārša. Elektroenerģijas cena mainās, bet citas komponentes nemainās. Šā iemesla dēļ rēķinu gatavo elektrības pārdevējs,” teic S. Linde. Mājsaimniecībām, kas nav izvēlējušās izlīdzināto maksājumu, ir jāziņo skaitītāja rādījums. Tiesa gan, ja par to neziņos “Sadales tīklam” vai elektrības pārdevējam, tad nākamajā mēnesī maksu aprēķinās pēc agrāko mēnešu vidējā patēriņa. “Latvenergo” klienti rādījumus var ziņot uzņēmuma portālā, ar mobilo lietotni, ar īsziņu un zvanot. Arī rēķinu saņemšanas iespējas ir dažādas, tostarp elektroniskā formā (bezmaksas pakalpojums), pa pastu (maksa 50 centi), ar īsziņu un momentrēķins, kas gan darbošoties no marta. Rādījums ir jāziņo arī tad, ja elektroenerģija nav tērēta. Skaitītāja rādījumi ir jāiesniedz no 27. līdz nākamā mēneša 6. datumam.
Patlaban “Latvenergo” operatori saņem vismaz divas reizes vairāk zvanu un trīs reizes vairāk elektroniskā pasta vēstuļu ar jautājumiem par rīcību brīvā tirgus situācijā. “Meklējam dažādus risinājumus, tostarp darbojamies brīvdienās, pērkam ārpakalpojumu un piesaistām palīgus,” tā S. Linde.