Kuri ir populārākie un pirktākie elektroauto Latvijā? 11
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Esam nopirkuši jau gandrīz četrus tūkstošus šo kā nākotnes auto enerģiski prezentēto neliela izmēra transporta līdzekļu. Skaitlis tiek gandrīz vai apjūsmots, secinot, ka pieprasījums strauji augošs. Kā nu ne – vēl pirms gada elektroauto mums bija uz pusi mazāk, bet 2019. gadā – nepilni pieci simti.
Vai “strauji augošs” ir “populārs”?
Bet veco kūpošo auto mums ir vairāk par pusi miljona. Un to nomaiņai, ja temps nekāpj simtkārt, ar gadsimtu nepietiks. Nepietiks, ja vien iedzīvotāju ienākumu līmeņa un elektroauto cenu attiecība krasi nemainīsies.
Kādi eleltromobiļi var proporciju mainīt? Ne jau tādi kā “Audi e-tron”, kurš brauc fantastiski. Un maksā ap 100 000 eiro. Šis Latvijas tirgus statistikā nav iekļuvis pat pirmajā desmitā.
Visu laiku visvairāk pirktais pie mums ir mazais “BMW i3”. Mazs, bet “BMW”. Šaubas par prestižu – nekādas. Cena vienkāršākajās komplektācijās nesasniedz pat 30 000 eiro. Iespējamais nobraukums ar vienu uzlādi – tikai nedaudz virs 200 km. Bet kam tad, ja tā godīgi un bez ambīcijām, vajadzīgi tie dārgo elektroauto 500 kilometri dienā?
Man laimējās ar “i3” kādu laiciņu pabraukt. Un saku – super rīks pilsētai! Dinamisks kā viņa sešcilindru vecākie brāļi. Vadāms daudz vieglāk, precīzāk, jautrāk par tiem. Tādu gan varētu vēlēties!
Tomēr gribēt var, bet dabūt nevar… Šis modelis vairs nav ražošanā. Vietā nākusi “iX” sērija. Mazliet lielāka, veidolā krosoveru baram līdzīgāka. Un reizes pusotras dārgāka par “i3”. Mūsu pagājušā gada tirgus statistikā tai līdz līdera statusam visai tālu.
Arguments – cena
Pat vidēja turīguma un visai augstas eko apziņas līmeni sasniegušajiem auto cena ir svarīgs arguments. Svarīgāks (diemžēl ne vienmēr) par nevajadzīgi lieliem izmēriem.
Un tieši tādēļ otrais populārākais elektroauto Latvijā ir “Nissan Leaf”. Joprojām nopērkams (pilnveidotā versijā, protams). Joprojām nav izaudzis ne par normālam komfortam tiešām nepieciešamajiem 4,5 metriem garāks, ne par gluži jau sniedzamajiem 30 000 eiro daudz dārgāks (ja atzīstam, ka der arī mazākais akumulators).
Trešajā vietā pie mums “Tesla”. Dārgāks (ne mazāk par 60 000 eiro), ātrāks auto. Ar lielāku nobraukuma rezervi. Šķiet – kā klasiska elektroauto marka – savu vietu popularitātes reitingā saglabās. Ja vien izturēs stilīgāko (manuprāt) jaunpienācēju spiedienu. Savādā vārdiņa “Cupra Born” īpašniece, piemēram, jau pērn labi pirkta. Un šarmantā “Renault Megane” saņēmusi “Gada auto” laurus.
Un tomēr – esmu pārliecināts, ka elektroauto skaits straujāk augs vien tad, ja ražotāji nebrauks, kā saka, dārgajās debesīs, bet saglabās un papildinās to pilsētas mazauto klāstu, kurš tomēr pēdējos gados bijis pārāk trūcīgs. Tādēļ īpašs prieks par “VW” grupas paziņojumu, ka tirgū atgiežas mazais “e-up”.
Šis jau tagad ir mūsu popularitātes sešniekā. Un pārstāv īsto pilsētas elektroauto grupu. Un ir tikai nedaudz dārgāks par “Dacia Spring”. Lai veicas!