Kurp brauc Krievijas autotirgus? 3
Kā klājas lielajam kaimiņam? Kā Krievijas dzīves līmeni ietekmē sankcijas un naftas cenu kritums? To lieliski redzam jaunu auto tirgus statistikā.
2008. gadā, kad naftas barela cena uzlēca gandrīz līdz 150 dolāriem, Krievijā tika pārdoti 2,5 miljoni jaunu auto gadā (8. vieta pasaulē). 2009., 2010. gada kritums gan vienā gan otrā rādītājā bija īss, un jau 2011. gadā Krievijas autotirgus atgriezās pirmskrīzes līmenī. Bet kopš 2012. gada – līnija ir nemainīgi un strauji krītoša.
2015. gadā jaunu auto pārdošana Krievijā kritusies par trešdaļu. Un pasaulē šāds apjoms vairs ir tikai 12. lielākais. Ja rēķinām uz 1000 iedzīvotājiem – tie ir 10 auto. Latvijā gan vēl mazāk (7,5), taču šis skaitlis pie mums lēnām, bet stabili aug. Turklāt jāpiebilst, ka Krievijas 10/1000 nav imports. No ārzemēm ievestu auto skaits ir tikai mazliet vairāk kā piektdaļa no tirgus (2,3/1000 iedzīvotājiem). Pārējie ir pašas Krievijas uzņēmumu vai ārzemju rūpnīcu Krievijā produkcija, krietni pieticīgāka un lētāka. Par 20% pērn samazinājies arī lietotu auto tirgus, turklāt importa praktiski nav. Visa aprite (īpašnieku maiņas) notiek valsts iekšienē.
Tirgus struktūra. Kā jau šādās krīzēs notiek, vissmagāk cietis vidusslānis. Jaunu C segmenta (garums 4,2 – 4,7 m) auto skaits samazinājies uz pusi. Līdzīgi ar miniveniem un agrāk tāpat kā pie mums populārajiem krosoveriem. Toties (cik saprātīgi, taupīgi, ekoloģiski!) izaudzis B segments. Vienkāršu un relatīvi lētu auto daļa tirgū pieaugusi no 34 līdz 41 procentam. Šajā segmentā līderi ir “Lada Granta”, “Hyundai Solaris”, “Kia Rio”, “Renault Logan”, “VW Polo”, “Lada Kalina” un “Priora”, “Škoda Rapid”.
Un nobeigumā prognoze, kuru piedāvā prestižākais Krievijas auto izdevums “Avtorevju”:
“Nepārprotama ir Krievijas autotirgus apjomu saikne ar naftas cenām pasaules tirgos. Pērnā gada vidējā cena bija ap 50 dolāriem par barelu. Un auto tirgus – 1,5 miljoni vienību. Bet jau janvārī naftas cena ir kritusies līdz 30 dolāriem. Tāda tā bija 2002. gadā, kad Krievijā tika pārdoti 1,2 miljoni automobiļu, un imports praktiski tikai tad sākās. Bet tolaik bija ekonomiskas izaugsmes eiforija. Tagad – dziļa depresija. Un ļoti ticams tālāks tirgus apjoma kritums – līdz pat miljonam gadā. Vai vēl zemāk.”