Rindas nodošanas punktiem nedēļas garumā. Kur likt vecās riepas? 0
Vecās riepas nevar nodot par velti, par katru jāmaksā 2,50 eiro. Bet vai tad nav valstī pieņemts likums, kas paredz katram iedzīvotājam reizi gadā četru auto riepu nodošanu bez maksas? Teodors Griška Saulkrastos
Nav noteikts, ka, pieņemot lietotas riepas no iedzīvotāja, par tām jāiekasē maksa vai arī tās jāpieņem par velti. Šāda prakse par maksas piemērošanu ir komersantu pašu veidota, ievērojot ierobežotās riepu pārstrādes iespējas, skaidro Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā.
“Aktivitāte bija stipri lielāka, nekā plānojām. Gribējām pārbaudīt tirgu, likās, ka autoservisos riepas nekrājas, ka Valsts vides dienests veic kontroles, bet izrādījās, ka riepas autoservisos ir lielos apjomos. Bijām uzlikuši ierobežojumu – viena tonna riepu –, komersanti mēģināja to apiet dažādi. Veda pa vairākām reizēm, deva citām juridiskām personām, bet mēs taču redzam, ka viens un tas pats busiņš ved tās riepas,” stāsta Latvijas Zaļā fonda izpilddirektore Solveiga Grīsle.
Šogad Latvijas uzņēmēju dibinātā ražotāju atbildības sistēma laikā no 13. līdz 21. oktobrim veica akciju “Dod riepām otru dzīvi”, kuras laikā desmit laukumos Pierīgā ikvienam bija iespēja nodot vecās riepas bez maksas. Deviņu dienu laikā tika savāktas un pārstrādei nodotas vairāk nekā 1000 tonnas riepu un vairāk nekā 1500 tonnu reģistrētas savākšanai tuvāko mēnešu laikā. Viena tonna riepu ir apmēram 120 vieglās automašīnas riepas.
“Šī akcija bija tādas kā ugunskristības. Rindas pie dažiem riepu nodošanas punktiem bija visas nedēļas garumā. Tas vien pierāda, ka šobrīd Latvijā nepastāv sistemātiska pieeja šīs problēmas risināšanai. Cilvēkiem ir nepieciešamība nodot riepas bez maksas, ar deviņām dienām gadā nepietiek,” piebilst S. Grīsle.
No 2. novembra Latvijas Zaļais fonds turpina riepu bezmaksas savākšanas akciju, tiesa, mazliet citā formātā. Fonda aicinājumam pieņemt lietotās riepas bez maksas Rīgā atsaukušies astoņi, bet Jelgavā un Mārupē pa vienai riepu tirdzniecības vietai un servisam. Šos servisus var atpazīt pēc zīmes “Dod riepām otru dzīvi”.
“Šajā aktivitātē ir iesaistījušies pasaulē vadošo riepu ražotāju pārstāvji Latvijā – “Goodyear Dunlop Tires Baltic” un “Bridgestone Europe”, kā arī vairāki vadošie Latvijas riepu tirgotāji – “Baltyre Latvia”, “Juva”, “Marathon Ltd” u. c. Tuvākajā laikā plānojam, ka šai sistēmai pievienosies arvien vairāk atbildīgu autoservisu un riepu tirdzniecības vietu,” teic S. Grīsle.
Par līdzīgu akciju lietoto riepu savākšanai šodien plāno informēt arī Latvijas riepu apsaimniekošanas asociācija (LRAA) un Latvijas Zaļais punkts. “Riepa ar rītdienu” ir LRAA biedru radīta atpazīstamības zīme, kas apliecina, ka importētājs ir noslēdzis līgumu ar nolietoto riepu apsaimniekotāju. Tas nozīmē, ka, pērkot riepas ar šo zīmi, pircējs varēs bez maksas atstāt tikpat lielu skaitu savu nolietoto riepu konkrētajā tirdzniecības vietā.
“Ideja par atpazīstamības zīmi radās, jo bieži saskārāmies ar cilvēku jautājumu, kāpēc viņu nolietotās riepas atsevišķās tirdzniecības vietās vai autoservisos neņem pretim bez maksas. Šādā veidā vēlamies aicināt patērētājus pirms riepu iegādes interesēties, vai tirdzniecības vietā ir iespējams nodot nolietotās riepas pārstrādei bez maksas, jo tas nozīmē, ka tirdzniecības vieta sadarbojas ar importētājiem, kuri godprātīgi pilda likuma prasības attiecībā uz nolietoto riepu apsaimniekošanu un ir noslēguši līgumu par nolietoto riepu atbildīgu apsaimniekošanu un samaksājuši par to pārstrādi,” informē LRAA vadītāja Tīna Lūse.