Kur jāsākas luksusa automobiļu klasei? Latvijā steidzami jāpārskata reprezentatīvā auto nodokļa slieksni 24
Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Pēc pašreiz spēkā esošajiem likumiem reprezentatīvs ir automobilis, kura cena bez pievienotās vērtības nodokļa pārsniedz 50 000 eiro. Tāds netiek uzskatīts par uzņēmējam nepieciešamu ražošanas līdzekli, un PVN jāmaksā pilnā apjomā. Vai pareizi?
Auto asociācija nepiekrīt
Šī auto tirgotājus apvienojošā organizācija nesen izplatītā preses relīzē uzskata šo slieksni par nepamatotu, elektromobiļu tālāku izplatību bremzējošu. Kā norāda Auto asociācijas eksperti, kopš pēdējo reizi tika pārskatīts reprezentatīvā auto vērtības slieksnis, automašīnu cenas kāpušas par 58%. Šobrīd tā saucamajā luksusa automašīnu klasē esot ierindotas automašīnas, kurām pēc būtības tur nevajadzētu atrasties, norāda asociācija.
Tādējādi tiekot būtiski bremzēta uzņēmēju pāreja uz zaļāku auto parku, neskatoties uz to, ka tieši transporta sektors rada vienu no lielākajiem izaicinājumiem, lai sasniegtu Latvijai izvirzītos klimatneitralitātes mērķus.
Lēmums deviņus gadus nepārskatīt šo slieksni nu ir radījis situāciju, kad vairāk nekā puse no visiem Latvijā šobrīd pieejamajiem elektromobiļiem, tostarp “Hyunday Ioniq 5”, “Kia EV6”, “Toyota Proace E” un “Škoda Enyaq”, ir virs reprezentatīvā auto nodokļa sliekšņa.
“Izejmateriālu cenu pieaugums, Covid-19 pandēmija, Krievijas īstenotais pilna mēroga karš Ukrainā un straujā inflācija ir galvenie faktori, kāpēc aizvadītajos gados esam piedzīvojuši automašīnu cenu būtisku kāpumu. Pamatotais automobiļu sadārdzinājums ir radījis absurdu situāciju, jo gan liela daļa elektroautomobiļu, gan arī tautas iekšdedzes automobiļu pie tā jau saspīlētām cenām vēl tiek klasificēti kā reprezentatīvie auto, kas prasa vēl lielākus transporta iegādes izdevumus.
Tas, kas savulaik bija luksuss, pārsniedzot 50 000 eiro, tagad ļoti bieži ir vidējā un objektīvā tirgus cena. Ignorēt nepieciešamību mainīt reprezentatīvā auto cenu slieksni būtu tuvredzīgi,” uzsver Andris Sivickis, Auto asociācijas padomes loceklis.
“Situācija Latvijas automašīnu tirgū liecina, ka ir steidzami jāpārskata reprezentatīvā auto nodokļa slieksnis, kas pēdējo reizi tika darīts 2014. gadā, kad slieksnis tika palielināts no 2007. gadā apstiprinātajiem 35 tūkstošiem eiro (25 424 lati) uz 50 tūkstošiem eiro. Steidzamību vēl vairāk palielina Eiropas Zaļais kurss un ilgtspējas mērķu sasniegšana,” tā piebilst Sivickis.
Vai tirgotāji nepārspīlē?
Papētu cenrāžus auto tirgotāju mājaslapās. Un redzu, ka Sivicka kungs tīši vai netīši šo to ir pārspīlējis. Luksusa robeža tātad ir 50 000, PVN neskaitot. Ar PVN (tādas cenas rakstītas vairumā cenrāžu) tas būtu aptuveni 60 000 eiro. Un gandrīz visas “Škoda Enyaq” modifikācijas maksā mazāk, tātad ar nodokli sadārdzinātas netiek. “Hyundai Ioniq” slieksni pārkāpj tikai pilnpiedziņas versijās. “KIA EV6” tiešām izlien virs 60 tūkstošiem. Bet šim zīmolam taču ir nedaudz mazākais “Niro”, tik glīts, ka to par pasaules dāmu auto šogad ievēlējušas 60 daiļas žurnālistes, un cena tam ir zem 50 000.
Pat visu krīžu sadārdzinātais tirgus ir pilns ar elektromobiļiem, kurus esošais reprezentatīvais nodoklis neskar. Nu kaut vai “Nissan Leaf”. Ja kādam šķiet, ka tajā pārāk maz šika un saimnieka turību apliecinošu iezīmju, firma nu jau piedāvā skaistuli “Ariya”. Zem 50 tūkstošiem (bez PVN). Lētāka par šo robežu ir Latvijas Gada elektroauto “Renault Megane”. Lētāki ir arī “VW ID” 3. un 4. modelis. Piedevām populārā (un pietiekami prestižā) firma ziņo par “ID2” jau šogad – cena ap 25 000.
Reprezentācijas slieksni tālu pārkāpj vien visaugstākā prestiža marku elektromobiļi. “Audi”, “BMW” šajā ziņā neglābs nekādas nodokļu izmaiņas. Tos joprojām pirks tie, kuri var un grib tos 100 000 tērēt reprezentācijai. Un nez vai ar trūcīgā valsts budžeta līdzekļiem būtu jācenšas viņiem šo procesu atvieglot. Ja gribam dabu saudzēt bez liekas šikošanas, par 50 000 lētākus elektroauto varam atrast.