Kuģa “Arctic Sea” nolaupīšanu, iespējams, organizējis igauņu uzņēmējs Kross 0
Igaunijas uzņēmējs un bijušais šīs valsts izlūkdienestu koordinators Ēriks Nīless Kross var tikt izsludināts meklēšanā kā aizdomās turamais kravas kuģa “Arctic Sea” nolaupīšanas organizēšanā, paziņoja Krievijas Izmeklēšanas komitejas preses sekretāre Arhangeļskas apgabalā Svetlana Tarnajeva.
“Izmeklēšanas institūcijas plānoja pagājušā gada 12. decembrī izvirzīt viņam apsūdzību pirātisma organizēšanā, tomēr viņš pēc pavēstes neieradās. Tuvākajā laikā tiks lemts jautājums par viņa izsludināšanu meklēšanā,” sacīja Tarnajeva.
Maltā reģistrētais sauskravu kuģis “Arctic Sea”, kura operatori bija Krievijas kompānija “Solchart Arkhangelsk” un ar to saistītā Somijas kompānija “Solchart Management”, ar 15 Krievijas pilsoņu apkalpi 2009. gada 22. jūlijā izbrauca no Pietarsāri ostas Somijā uz Bedžajas ostu Alžīrijā, kur tam vajadzēja ierasties 2009. gada 4. augustā. Kuģis tika nolaupīts 2009. gada 24. jūlijā Baltijas jūrā Zviedrijas teritoriālajos ūdeņos. Kravas kuģi, kas bija pazudis un pēc tam 2009. gada 18. augustā tika atrasts Atlantijas okeānā pie Kaboverdes, bija nolaupījusi astoņu cilvēku grupa, kas 2009. gada 17. augustā tika aizturēta militārā operācijā starptautiskajos ūdeņos pie Kaboverdes.
Visiem astoņiem nolaupītājiem tika izvirzītas apsūdzības pirātismā un cilvēku nolaupīšanā, kas veikta organizētā grupā. Šie astoņi ir Latvijas pilsonis Vitālijs Ļepins un Latvijas nepilsonis Dmitrijs Savins, Igaunijas pilsonis Jevgeņijs Mironovs un Igaunijas nepilsoņi Aleksejs Buļejevs un Igors Borisovs, Krievijas pilsoņi Dmitrijs Barteņovs un Andrejs Luņovs, kuri ir Igaunijas pastāvīgie iedzīvotāji, kā arī Andrejs Andrjušins, kura pilsonību Krievijas izmeklētājiem nav izdevies noskaidrot. Viņi savu vainu kuģa nolaupīšanā noliedza. Taču vēlāk Luņovs un Savins noslēdza vienošanās ar izmeklēšanu un apsūdzības cilvēku nolaupīšanā viņiem tika atceltas.
Pēc oficiālām ziņām, kuģis uz Alžīriju veda zāģmateriālu kravu, tomēr medijos vairākkārt izskanējuši minējumi, ka kuģī, iespējams, bijusi kāda slepena krava, piemēram, ieroči. Krievijas amatpersonas vairākkārt noliedza Britānijas laikraksta “Sunday Times” ziņoto, ka uz pirātu nolaupītā kuģa “Arctic Sea” atradusies slepena pretgaisa aizsardzības raķešu S-300 krava, kas bijusi domāta Irānai. Savukārt Somijas izmeklētāji paziņoja, ka “Arctic Sea” nolaupīšanas iemesls bijušas komerciālas nesaskaņas starp nolaupīšanas pasūtītājiem un kuģa īpašniekiem.
Par kuģa “Arctic Sea” nolaupīšanu Krievijā ar septiņu gadu ieslodzījumu notiesātais Latvijas nepilsonis Dmitrijs Savins savās liecībās apgalvoja, ka kuģa nolaupīšanu viņam esot pasūtījis Kross, kurš gribējis saņemt izpirkumu. Igaunijas prokuratūra nekonstatēja Krosa saistību ar “Arctic Sea” nolaupīšanu. Pagājušā gada aprīlī Savins nosauca Krosu par pirātiskās akcijas galveno organizētāju. Savins arī apgalvoja, ka Kross uzdevis viņam izstrādāt vairākus variantus traucēkļiem Baltijas jūras gāzesvada “NordStream” būvniecībā.
Kross Igaunijas plašsaziņas līdzekļos novērtēja šos apgalvojumus kā Krievijas puses atriebību par to, ka viņš 2007. gadā konsultējis Gruzijas prezidentu Mihailu Saakašvili drošības jautājumos pirms Krievijas-Gruzijas militārā konflikta 2008. gada augustā. Kross no 1995. līdz 2000. gadam bija Igaunijas izlūkdienestu koordinators, vēlāk nodarbojās ar biznesu, kā arī regulāri paudis savu viedokli Igaunijas plašsaziņas līdzekļos kā drošības un ārpolitikas jautājumu eksperts.
2000. gadā Kross atkāpās no Igaunijas izlūkdienestu koordinatora amata, jo viņš ar dienesta kredītkarti bija iegādājies mantas personīgām vajadzībām. Savukārt 2001. gadā Kross bija spiests atstāt toreizējā Igaunijas prezidenta Lennarta Meri padomnieka amatu, jo atklājās, ka viņš ir saistīts ar Interpola meklēto starptautisko afēristu Antonio Angoti, kurš gribēja piedalīties Igaunijas dzelzceļa privatizācijā.