Uzmanību, “hiniteros”! 0
Hosē vēstulē brīdināja uzmanīties no “hiniteros” – tie esot tādi tipiņi, kuri nākšot klāt un stāstīšot, ka diemžēl iepriekš rezervētais viesu nams esot aizņemts, bet saimnieks ieteicis doties uz citu. Tie esot salti meli, taču runātāji tik pārliecinoši, ka daudzi noticot. Atšķirībā no lielas daļas kubiešu, šie blēži diezgan labi protot svešvalodas, nereti viņiem esot moderni telefoni un labas drēbes. Motivācija šai krāpšanai esot komisija, kuru mājas saimnieks vēlāk samaksā viltīgajam starpniekam par atvestajiem klientiem. Protams, tas tiek pierēķināts cenai. Šis neesot vienīgais triks, jo tāpat var būt uzaicinājums uz restorānu vai pat mēģinājums “pārdot” draudzību – kopīgu ruma kokteiļu iemalkošanu ar pēkšņi iegūtiem “kubiešu draugiem”, par ko beigās, protams, nāksies dāsni samaksāt (tas nekas, ka viņi patiesībā būs dzēruši ūdeni, izliekoties, ka tas ir dārgs mohito).
Tomēr īpaši pateicīgs krāpšanās veids ir dubultā naudas sistēma. Kubā apgrozībā ir divu veidu peso, ko pazīst ar apzīmējumiem CUC un CUP. Tūristiem faktiski ir domāti tikai CUC (noapaļojot – tikpat vērtīgi, cik mūsu eiro), ar kuriem var nerēķināties ēstuvēs, viesu namos, veikalos utt., kamēr CUP lieto paši kubieši īpaši viņiem domātajās iestādēs (tur gan parasti nav daudz ko pirkt). Ir gan izņēmumi, jo dažās vietās arī tūristi var maksāt ar CUP, piemēram, saldējuma kafejnīcās “Coppelia”. (Šo piedzīvojumu noteikti vērts izbaudīt, jo, pirmkārt, jutīsieties kā vietējie, otrkārt, vēl ilgi neticēsiet, ka tik liela porcija saldējuma tiešām maksā tik maz.) Galvenā atšķirība starp abām naudām ir to vērtība – 1 CUC ir ap 20 CUP. Lai gan vizuāli naudas zīmes atšķiras, tomēr ne tik ļoti, lai to pamanītu bez rūpīgas apskates. To tad arī izmanto negodīgi tirgoņi, lai atlikumā tūristiem izsniegtu nevis CUC, bet gan mazvērtīgos CUP. Lai gan biju informēts par šo triku, vienā vietā uz to uzķēros. Man vajadzēja apmēram desmit minūtes, lai gandrīz vai ar Šerloka Holmsa metodēm izskaitļotu vainīgo. Piedāvāju šo “spēli” uzspēlēt arī lasītājiem.