Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: SHUTTERSTOCK

Krīze un sociālā distancēšanās radījusi strauju eParaksta izmantošanas pieaugumu 0

Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
VIDEO. Parastā tauta nesaprot augsto mākslu? Šoreiz ir par traku! Kristians Brekte pamatīgi satracinājis latviešus
Lasīt citas ziņas

Krīze un sociālā distancēšanās radījusi strauju eParaksta izmantošanas pieaugumu. Arī dokumentu parakstīšanu ietekmējusi koronavīrusa radītā krīze.

Lietuvas dokumentu elektroniskās parakstīšanās rīka “Dokobit” Latvijas filiāles pārstāvji ziņo, ka kopš fiziskās distancēšanās noteikumu stāšanās spēkā ikdienā e-parakstīto dokumentu skaits Latvijā pieaudzis vairāk nekā trīs reizes jeb par 223%.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pirmo reizi eParakstu izmantojuši desmitiem tūkstošu cilvēku, jauno lietotāju skaitam palielinoties 3,5 reizes, salīdzinot ar periodu pirms karantīnas sākuma.

Arī Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) ziņo par ievērojamu gan dokumentu “eParakstīšanās” reižu skaita, gan jaunu “eParaksta” lietotāju skaita pieaugumu.

LVRTC valdes priekšsēdētājs Edmunds Beļskis “LB” sacīja, ka “eParaksts mobile” popularitāte skaidrojama ar to, ka tā lietošanas sākšanai nepieciešams vien līgums, ko LVRTC klientam nogādā ar kurjeru bez maksas, kā arī tas, ka lietošana pieejama ar viedtālruni un nav nepieciešams iegādāties kartes lasītāju, kas nepieciešams eID kartes lietošanai.

Savukārt “Dokobit” Latvijas filiāles vadītājs Ilmārs Arsenovičs uzstāj, ka ieguvēji ir ne tikai šādu pakalpojumu nodrošinātāji, bet arī tie, kas izmanto šo pakalpojumu.

“Elektroniskais paraksts uzņēmumiem palīdzēja pielāgoties situācijai. Tā vietā, lai tie apturētu ierastos procesus, uzņēmumi pārcēlās uz tiešsaistes vidi un pielāgojās darbam attālināti. Un arī valsts iestādes, pielāgojoties situācijai, dokumentu pārvaldību pārvietoja uz digitālo telpu.”

Arī iedzīvotājiem pārmaiņas bijušas noderīgas, jo krīze faktiski likusi izmantot eParakstu. Bez šādas piepalīdzēšanas cilvēki varbūt vēl mēnešiem, pat gadiem ilgi parakstītos “vecmodīgajā” veidā.

“Dokobit” norāda, ka šo cilvēku iniciatīvu centušies maksimāli atbalstīt, pirmajos krīzes mēnešos piedāvājot fiziskām personām neierobežotu parakstīšanās skaitu bez maksas.

Reklāma
Reklāma

“Mēs saņemam tikai labas atsauksmes par mūsu lēmumu nodrošināt eParakstu bez maksas. Šis ir ilgtermiņa lēmums, un, ārkārtas situācijai beidzoties, uzņēmumi neatteiksies no eParakstīšanās iespējas.

Jau pirms krīzes pāreja uz elektroniskiem procesiem kopumā bija veids, kā uzņēmumi varēja uzlabot savu klientu pieredzi. Un tā tas noteikti būs arī turpmāk. Daži mūsu klienti godīgi atzinuši, ka jūtas neērti, ka tikai Covid-19 pandēmijas dēļ atraduši un sākuši izmantot mūsu risinājumu.”

Cik ilgā laikā “Dokobit” sistēmā parakstīto dokumentu un klientu skaits sasniegtu šā brīža apmērus, ja krīzes nebūtu? Arsenovičs uzsver, ka lietotāju skaits nemitīgi audzis arī iepriekš, tāpēc “grūti minēt, kā būtu, ja būtu”.

Viņš norāda, ka eParak­sta risinājumi Latvijas tirgū ir salīdzinoši jauni pakalpojumi, ja salīdzina ar situāciju citās Baltijas valstīs.

Tomēr viņš uzsver, ka globālā pandēmija ir paātrinājusi digitālo procesu ieviešanu, kā arī ir pārliecināts, ka eParakstu turpinās arvien vairāk izmantot ikdienas procesos arī pēc krīzes

Beļskis piebilda, ka spēja martā tikai dažu dienu laikā transformēt visu valsts ikdienu bija iespējama tikai tāpēc, ka Latvija mērķtiecīgi gan tehnoloģiski, gan tiesiski, gan praktiski gatavojusies un soli pa solim iedzīvinājusi digitālo Latviju.

“Nekad iepriekš iedzīvotāji, iestādes un organizācijas nav bijušas tik izlēmīgas un mērķtiecīgas paradumu maiņā. Šobrīd ir svarīgi pilnveidot tehnoloģiskās platformas, dažādot iedzīvotājiem pieejamos risinājumus un valstiskā līmenī veidot pārliecību, ka “pa vecam” vairs strādāt, apkalpot klientus un veidot partnerības nevarēsim. Tā taču ir arī ērtāk un lētāk.”

UZZIŅA

• Kopumā martā un aprīlī saņemti attiecīgi 5200 un 6000 pieteikumi “eParaksts mobile” saņemšanai. Salīdzinoši līdz šim vidēji ik mēnesi saņemti aptuveni 2000 jauni pieteikumi “eParaksts mobile” saņemšanai.

Tāpat būtiski  pieaudzis arī “eParaksta” izmantošanas reižu skaits dokumentu parakstīšanai.

Pērnā gada martā portālā “eParaksts.lv” un mobilajā lietotnē “eParakstsLV” parakstīti  nepilni 92 000 dokumentu, savukārt šā gada martā šajās vidēs “eParaksts” lietots par 48% vairāk, pārsniedzot 136 600 reizes.

Aprīlī portālā “eParaksts.lv” un mobilajā lietotnē “eParakstsLV” parakstīti  vairāk nekā 152 000 dokumentu, bet kopumā ar visiem rīkiem “eParaksts” dokumentu parakstīšanai lietots vairāk nekā 700 000 reižu.

• Par 45%  pieaudzis arī portāla unikālo lietotāju skaits, salīdzinot pērnā un šā gada pirmos trīs mēnešos. Šā gada pirmajos četros mēnešos portālu parakstīšanai izmantojušas aptuveni tikpat personu, cik pērn visa gada laikā. Maijā saglabājas līdzīga tendence.

• Tāpat pieaugusi arī eIdentitātes apliecināšanas reižu skaits ar “eParaksta” rīkiem. Piemēram, pērn pirmo četru mēnešu laikā eIdentitātes apliecināšanai tie lietoti vairāk nekā 411 000 reižu, bet šogad šajā paša laika periodā – vairāk nekā 672 000 reižu.

• Kopš ārkārtas situācijas izsludināšanas būtiski pieaugusi iedzīvotāju interese un konsultāciju pieprasījumi par “eParaksta” saņemšanu. Šobrīd ik dienu tiek sniegtas trīs līdz četras reizes vairāk konsultāciju, nekā tas bija marta sākumā.

Tipiskākie jautājumi ir par “eParaksta” iegūšanu. Kopumā kopš 13. marta  sniegtas 10 855 konsultācijas par “eParakstu”, bet kopumā apstrādātie pieprasījumi par “eParakstu” kopš ārkārtas situācijas sākuma pārsniedz 12 000.

Dati: LVRTC

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.