Krievu režisors mērojas spēkiem zinātniskajā fantastikā ar Holivudu savā filmā “Melnraksts” 0
Krievijas kinematogrāfistu centieni mēroties spēkiem ar Holivudu transformējušies arī zinātniskās fantastikas filmā “Melnraksts”, kas tapusi pēc Sergeja Lukjaņenko romāna motīviem. Viņa darbu “Dienas sardze” un “Nakts sardze” kases panākumi ļauj cerēt uz pamatīgu peļņu arī šoreiz, turklāt jau izziņots, ka “Melnrakstam” sekos turpinājums.
Kad 2005. gadā grāmatnīcu plauktos nonāca Sergeja Lukjaņenko romāns “Melnraksts”, kas atklāj jauna maskavieša neticamos piedzīvojumus starp mūsu un paralēlajām pasaulēm, tai diezgan ātri uzradās plašs fanu pulks, jo, kā zināms, zinātniskās fantastikas pielūdzēju nav trūcis nevienos laikos. Lukjaņenko varonis ir talantīgs datorspēļu dizainers, un kādā dienā viņš atklāj, ka ticis izdzēsts no tuvinieku, draugu, ģimenes atmiņas. Tad Kirilam pavēsta, ka viņš izraudzīts īpaši svarīgai un, protams, bīstamai misijai, viņam jākļūst par vidutāju starp paralēlajām pasaulēm, kādu, kā izrādās, Visumā ir desmitiem. Tā viņš atkal sastop savu bijušo draudzeni, un nu Kirils nolemj no mīļotās neatteikties pat viskārdinošākā darbiņa vārdā, kaut arī šķēršļu, lai izpildītu šo apņemšanos, ir vairāk nekā saprašanas un dzīvības draudu arīdzan.
Bija jāpaiet 11 gadiem, kad mediju telpā nonāca informācija par iespējamas ekranizācijas tapšanu, un 17. maijā Maskavā norisinājās filmas “Melnraksts” pirmizrāde. Pa sarkano paklāju, žilbinot ar smaidiem, soļoja gan filmas galveno lomu atveidotāji, režisors Sergejs Mokrickis un romāna autors Sergejs Lukjaņenko, gan arī virkne Krievijas galvaspilsētas slavenību. Aplausi neizpalika, kaut arī autori, visticamāk, gaidīja, ka tie būs aizrautīgāki, taču pirmizrādes apmeklētājus nevar vainot entuziasma trūkumā – “Melnraksts” nav izcila zinātniskās fantastikas filma. Tās sižets ir veidots pēc shēmas “bērniņiem par zvēriņiem”: vienkāršs, bez pārsteigumiem un krietni paredzams.
Vizualizācija, sacenšoties ar Rietumu kolēģu rokās nonākušajiem iespaidīgajiem budžetiem, ir Sergeja Mokricka filmas stiprākais elements, un te vietā piebilst rakstnieka vaimanas kādā no intervijām, kad viņš, atklājis, ka pārdevis visu savu grāmatu ekranizācijas tiesības, jau drīz bijis spiests uzzināt, ka producenti, aptvēruši gaidāmās sarežģītības un izmaksas, no to īstenošanas visbiežāk atsakās. Iespējams, pie vainas arī Sergeja Lukjaņenko slavas noriets, kam savu artavu pielikuši arī viņa neviennozīmīgie politiskie uzskati, kā arī šāda žanra pārpilnība kinoteātru repertuāros un oriģināldarba liesums, taču žanra superpielūdzēji priecāsies gan par ceļojumiem paralēlajās realitātēs, gan funkcionāru uzdevumiem, gan durvīm, kas aizved uz vēlmju telpu, gan noslēpumaino Arkānu. Romantiskā līnija un Kirila centieni izdzīvot gan aizņem lielāko ekrāna laiku, un arī tajos daudz vietas paredzēts specefektiem, kuru vidū oriģinālākās ir matrjoškas transformeri.
“Melnraksts”/”Черновик”
- Krievija, 2018
- Režisors: Sergejs Mokrickis
- Lomās: Ņikita Volkovs, Jevgēņijs Tkačuks, Olga Borovska, Jevgēņijs Ciganovs, Severija Janušauskaite, Irina Hakamada, Andrejs Merzļikins
- No 1. jūnija “Kino Citadele”