Krievijas embargo ļāvis “Food Union” diversificēt eksporta tirgus 0
Pateicoties šī gada augustā Krievijas ieviestajam embargo uz pārtikas precēm, piena pārstrādes koncerns “Food Union” varēja diversificēt eksporta tirgus un vairāk attīstīt vietējo tirgu, šodien žurnālistiem sacīja “Food Union” valdes priekšsēdētājs Normunds Staņēvičs.
Šī gada laikā “Food Union” sācis patēriņa produktu eksportu uz astoņiem jauniem tirgiem – Lielbritāniju, Islandi, Uzbekistānu, Ukrainu, Mongoliju, Libānu, Lībiju un ASV. Kopumā eksports tiek veikts uz 28 valstīm.
Savukārt industriālo produktu (piena pulvera, sviesta bloku u.tml.) segmentā sākts eksports uz Jemenu, Ēģipti, Katāru, Libānu un Gruziju.
Galvenās eksporta produktu kategorijas ir Latvijā ražots krēmsiers, sviests, saldējums un industriālie piena produkti.
Staņēvičs informēja, ka Krievijas embargo rezultātā trīs mēnešos “Food Union” eksporta īpatsvars kopējā produkcijas apjomā samazinājies no 39% uz 27%, bet pārstrādātā piena apjoms no vidēji 13 700 tonnām mēnesī uz 11 800 tonnām mēnesī, tiesa, šim samazinājumam ir sezonāls raksturs, jo rudens un ziemas periodā vienmēr samazinās pārstrādātā piena apjoms.
“Ir skaidrs, ka pieprasījums pēc piena produktiem pasaulē ir augošs, 2015.gadā Eiropas Savienībā tiek atceltas piena kvotas, tāpēc varu prognozēt, ka 2024.gadā “Food Union” gadā pārstrādās ap 300 000 tonnas piena salīdzinājumā ar patlaban pārstrādātajām 140 000 tonnām,” prognozēja Staņēvičs.
Viņš piebilda, ka eksporta īpatsvara kritumu kompensē būtisks piena produktu patēriņa pieaugums vietējā tirgū. Vidēji dienā vietējā tirgū nonāk 150 tonnas piena produktu, piemēram, dzeramo jogurtu “Lakto” patēriņš audzis par 90%, pateicoties jaunajiem 100 gramu iepakojumiem. Piena dzēriena “Rasēns” patēriņš audzis par 28%, saldējuma “Pols” patēriņš audzis par 65%, pateicoties jaunajiem produktiem un “Pola” retro līnijai. Savukārt krēmsieru patēriņš vietējā tirgū audzis par 20%, pateicoties jaunajiem saldajiem krēmsieriem.
Jau ziņots, ka jau 2015.gada martā piena pārstrādes koncerns “Food Union” varētu sākt savas produkcijas eksportu uz Ķīnu. Iecerēts, ka 5.janvārī uzņēmuma ražotnē ieradīsies Ķīnas audita komisija, kas veiks pārbaudes, un divu mēnešu laikā “Food Union” vajadzētu saņemt abus nepieciešamos Ķīnas sertifikātus, lai sāktu eksportu.
Staņēvičs informēja, ka uz Ķīnu plānots eksportēt piena produktus ar zīmoliem “Rasa”, “Lāsēns”, “Limbažu piens” un “Lapzemes siers”, saldējumu ar zīmoliem “Ekselence”, “Pols”, “NU Fruit” un “NU Smoothie”, kā arī industriālos produktus – sauso pienu un sausās sūkalas.
Kā ziņots, “Rīgas piena kombināta” (RPK) un “Valmieras piena” apvienošanos Konkurences padome akceptēja 2012.gada 9.maijā, piemērojot vairākus nosacījumus, kas aizsargā zemnieku, kā arī mazāko tirgotāju intereses. Noteikumi koncernam būs jāievēro līdz 2015.gada 31.martam.
Iepriekš, 2010.gada 2.novembrī, oficiāli tika paziņots, ka 91,89% “Valmieras piena” akciju iegādājies Krievijas uzņēmējs Jevģēnijs Varovs, savukārt 2011.gada martā RPK paziņoja par Krievijas investora Beshmeļņicka piesaistīšanu uzņēmumam.
“Food Union” šobrīd kopumā ir vairāk nekā 800 darbinieki, uzņēmuma apgrozījums pārsniedz 115 miljonus eiro gadā. “Food Union” ražotnes iepērk pienu no teju 1000 Latvijas zemnieku saimniecībām un piena ražotājiem.