Kravas auto šoferis nepamanīja, ka pārbraucis pāri sirmgalvei… 0
Tiesa soda ar divu gadu nosacītu cietumsodu un uz gadu atņem vadītāja apliecību kravas automašīnas šoferim, kurš, pašam neredzot, sabrauca sirmgalvi.
2018. gada 25. oktobrī dienas vidū 82 gadus vecā pensionāre Emīlija iznāca no sava dzīvokļa Liepājā, Roņu ielā. Pie pārtikas veikala iekšpagalma izbrauktuvē stāvēja kravas automobilis “MAN TGM”, kura šoferis Jānis no auto aizmugures krāva ārā preces. Likās rimta rudens diena…
Pirmie sabraukto sievieti pamanīja strādnieki no sastatnēm pie mājas sienas, viņi arī redzēja, ka kravas automobilis nesteidzīgi brauc projām. Strādnieki nolēca no sastatnēm un skrēja pakaļ automobilim. Tālu nebija jāskrien: auto šoferis Jānis piestāja pie dažus simtus metru attālā cita pārtikas veikala, lai atkal krautu ārā preces.
Pa to laiku no veikala bija iznākusi pārdevēja un, ieraudzījusi uz ielas cilvēka ķermeni, sāka kliegt. Pensionārei bija pārbraukts pāri.
Kraujot ārā preces, viņš gan bija redzējis, ka kāda tante stāv pie veikala, bet tas arī viss. Kad apsēdies pie stūres, nevienu nav manījis. Emīlija bija sākusi šķērsot izbrauktuvi vai pat tikai domājusi to darīt, kad automobilis sācis kustību un griezis pa labi, tieši tajā virzienā, kur atradusies pensionāre. Kravas automobilim logs ir augstu, arī šoferis sēž augstu pretējā pusē, un sieviete atradusies tā sauktajā aklajā zonā jeb vietā, kuru šoferis neredz, ja vien automobilis nav aprīkots ar speciāliem spoguļiem un šoferis tajos skatās.
Jānis tiesā savu vainu nenoliedza, un pagājušajā nedēļā Kurzemes rajona tiesas tiesnesis Jānis Bumbieris piesprieda viņam divu gadu nosacītu cietumsodu un uz gadu atņēma vadītāja apliecību, kā arī lika samaksāt Emīlijas meitai 6000 eiro morālo kompensāciju. No tiem 600 eiro Jānis jau bija samaksājis pirms tiesas.
Starp citu, pirms mēneša Eiropas Parlamentā apstiprinātie noteikumi paredz, ka nākotnē visu jauno kravas automašīnu un autobusu dizainam būs jābūt tādam, lai to vadītāji labāk pamanītu neaizsargātos ceļu satiksmes dalībniekus – kājāmgājējus un riteņbraucējus. Šie transportlīdzekļi būs jāaprīko ar tehnoloģijām pēc iespējas pilnīgākai aklo zonu novēršanai vadītāja un blakussēdētāja pusē.
Ierosinājumi paredz zemāku vadītāja krēslu, lielāku logu ne tikai priekšā, bet arī sānos. Tehnoloģijas “tiešās redzamības” uzlabošanai visos jaunajos modeļos būs jāievieš no 2025. gada novembra, bet jau esošajos modeļos – no 2028. gada novembra. Šī regula vēl jāapstiprina Eiropas Savienības valstu ministriem.