Kravā ceļojošs “zaķis” sabojā šokolādes trifeles 102 000 eiro vērtībā 3
Kopš šī gada sākuma sabiedrība BALTA (PZU grupa) ir saņēmusi trīs pieteikumus par nelegālajiem “bezbiļetniekiem”, kuri, paslepus ceļojot kravu nodalījumos, ir sabojājuši kravas saturu.
Kā informē apdrošināšanas sabiedrībā, visos gadījumos kravas pārvadītāji bija devušies uz Lielbritāniju, kur bija plānota kravas nodošana. Tomēr, atklājot nelegālo ceļotāju “viesošanos” kravas nodalījumā, visbiežāk nākas utilizēt visu kravas saturu, tādējādi radot ievērojamus zaudējumus. Piemēram, par sabradātu piena šokolādes trifeļu kravu BALTA saņēmusi līdz šim lielāko atlīdzības izmaksas pieteikumu kravu pārvadātāju atbildības apdrošināšanas pakalpojuma vēsturē – vairāk nekā 100 000 eiro.
BALTA atlīdzību pieteikumi rāda, ka nelegālie robežšķērsotāji turpina izmantot jebkuru iespēju, lai slepus aizceļotu uz citām valstīm. Par vienu no iecienītākajiem robežas šķērsošanas veidiem ir kļuvusi ceļošana kravas nodalījumos, savukārt populārākais galamērķis ir Lielbritānija. BALTA šī gada laikā saskārusies ar trīs šādiem gadījumiem, kuros “bezbiļetnieki” bija ielīduši augļu, šokolādes trifeļu, kā arī minerālūdens kravās. Kopumā par visām šīm utilizētajām kravām atlīdzībās pieteikti vairāk nekā 125 000 eiro.
“Nelegālo ceļotāju slepenā “viesošanās” kravās ir nepatīkams starpgadījums gan kravas īpašniekiem, gan pārvadītājiem, gan arī tās saņēmējiem. Visbiežāk šādos gadījumos preces saņēmējs visu kravu utilizē, neskatoties uz to, vai tā visa ir bojāta vai ne. Līdz ar to šādi gadījumi rada ne tikai finansiālus zaudējumus visām pusēm, bet arī neuzticību kravas pārvadītājiem, tādējādi samazinot pasūtītāja vērtējumu par konkrēto pārvadātāju uzņēmumu,” norāda BALTA tehniskais direktors Uldis Dzintars.
Atskatoties uz BALTA klientu pieredzi, nākas secināt – nelegālie ceļotāji pārsvarā cenšas iekļūt tieši pārtikas kravās, lai “ceļojuma” laikā būtu, no kā pārtikt. Tomēr nav izslēgts, ka nelegālie robežšķērsotāji mēģina iekļūt jebkāda veida kravās, galvenais, lai tiktu sasniegts iekārotais galamērķis, kurš visbiežāk ir tieši Lielbritānija.
Lai mazinātu risku, kad kravā “ceļo” nelegālie robežšķērsotāji, apdrošinātājs BALTA kravu pārvadātājiem iesaka piekabes aprīkot ar drošības sistēmām: piekaramajām atslēgām, kontakta sensoriem durvju atvēršanā, savienot durvju atvēršanas sensoru ar transportlīdzekļa signāltauri, iebūvēt slēptos slēdžus durvju atvēršanai, izmantot plombas, tentiem pievienot stiprināto tērauda sietu, lai izvairītos no trešo personu iekļūšanas piekabē.
Tāpat jāpārbauda transportlīdzekli un piekabi, kā arī drošības sistēmas pēc katras apstāšanās reizes. Šo informāciju jāfiksē kontrolsarakstā.
Ieteicams novietot automašīnu stāvvietā tuvu citiem transportlīdzekļiem un tā, lai aizmugurējās durvis būtu pret sienu vai citu transportlīdzekli, tādējādi aizsargājot kravas telpu; pēc iespējas izvairīties no atpūtas veikšanas pie Eiropas ostu pilsētām (vai 50 kilometru rādiusā ap tām), no kurām dodaties uz Lielbritāniju. Ostu pilsētas un to apkārtne ir paaugstināta riska zona, kur nelegālie ceļotāji mēģina iekļūt kravas nodalījumā.
Pārvadājumiem uz Lielbritāniju jāpievērš pastiprināta uzmanība augstā nelegālo “ceļabiedru” iekļūšanas riska dēļ. Atbilstoši Lielbritānijas likumdošanai pārvadātājs (šoferis vai īpašnieks) var tikt sodīts ar maksājumu – divi tūkstoši mārciņu par katru kravas nodalījumā atrasto imigrantu.
Pēc iespējas vairāk sadarboties ar Lielbritānijas varas iestādēm. Ieteicams faktu, ka nelegālie ceļotāji ir kravās, konstatēt pašam pārvadātājam, nevis Lielbritānijas varas iestādēm, jo tas var samazināt soda apmēru.