Krāšņa un daudzveidīga Rudens kamermūzikas festivāla atklāšana 0
Rudens kamermūzikas festivālu 5. oktobrī Dzintaru koncertzālē atklās viens no pasaules topa stīgu kvartetiem “Belcea Quartet” no Londonas, kas jau vairāk nekā 20 gadus spoži mirdz starp pasaules izcilākajiem mūziķiem. Koncertprogrammā skanēs Jozefa Haidna stīgu kvartets, čehu romantiķa Antonīna Dvoržāka “Amerikāņu” kvartets, kā arī ungāru tautas mūzikā balstītais Ģērģa Ligeti agrīnais meistardarbs “Métamorphoses nocturnes”.
Rudens kamermūzikas festivāls ir nozīmīgākais un tradīcijām bagātākais kamermūzikas festivāls Latvijā, kas, sākoties rudens/ziemas koncertsezonai, notiek Rīgā un citās Latvijas pilsētās kopš 1993. gada. Rudens kamermūzikas festivāls ir labāko Vīnes un Zalcburgas kamermūzikas tradīciju iedzīvināšana Rīgā, kuru atslēgas vārds ir “smalkums”. Festivāla moto ir “tête-à-tête”, kas tulkojumā no franču valodas nozīmē “zem četrām acīm” jeb “saruna divatā”, tā norādot uz kamermuzicēšanas intīmo gaisotni un pavisam īpašo dialogu, kas šajā mūzikas jomā veidojas starp mūziķiem un klausītājiem.
“Belcea Quartet” vārds ir īstena koncertafišu intriga visā pasaulē. Londonā bāzētais stīgu kvartets pasūta jaundarbus un iestudē klasiskas vērtības – tieši un iedziļinoties mūzikas dziļākajā būtībā. Dažādie mūziķu raksturi veido spilgtu un neatkārtojamu ansambļa saskaņu. Galvenais dzinējspēks ir temperamentīgā rumāniete Korīna Belča, kuras sabiedrībā uzplaukst gan filozofiski apgarotais poļu altists Kšištofs Hoželskis un aizkustinoši nopietnais franču vijolnieks Aksels Šahers, gan viņa tautietis – viegli dzirkstoša humora un atbildības apveltītais čellists Antuāns Lederlēns.
Diriģents Normunds Šnē: “”Belcea Quartet” maģiskās pievilcības atslēga ir neierobežots iztēles lauks un mūziķu rīcībā esošā skaņu krāsu palete. Neticami atšķirīgu personību spēja saplūst mūzikā ir apbrīnojama.”
Krāšņa un daudzveidīga būs Rudens kamermūzikas festivāla atklāšanas koncertprogramma. Jozefa Haidna Stīgu kvartets Re mažorā, kas tapis “Vētru un dziņu” laikmeta pilnbriedā, ir uzskatāms par vienu no šī žanra pamatakmeņiem. Šis enerģijas, degsmes, arī jutekliska miera un pastorālu noskaņu caurvītais darbs stilistiski ir kā tilts starp klasicismu un baroku, un romantisma laikmetu.
Savukārt Antonīna Dvoržāka stīgu kvartets uzskatāms par viņa slavenāko kamermūzikas opusu. Komponēts vien nepilnu mēnesi pēc slavenās simfonijas “No jaunās pasaules”, arī šis opuss pazīstams ar raksturojošu apakšnosaukumu – “Amerikāņu” – un muzikāli sabalsojas gan ar spiričueliem un Amerikas pamatiedzīvotāju tautas mūzikas ritmiem un melodijām, gan atskaņām no čehu komponista dzimtās zemes folkloras.
Bet 20. gadsimta mūzikas klasiķis Ģērģs Ligeti bija leģendāra personība, kura daiļrade un pārdomas par dažādiem mūzikas un mākslas aspektiem izraisījušas plašu rezonansi ne tikai muzikālajā sabiedrībā vien. Ungāru tautas mūzikā sakņotais Ģ. Ligeti agrīnais meistardarbs “Métamorphoses nocturnes” ir viņa pirmais stīgu kvartets. Tas rakstīts Budapeštā un pabeigts 1954. gadā, taču pirmatskaņojumu piedzīvoja 1958. gadā Vīnē, laikā, kad komponists jau bija pametis okupēto Ungāriju.
5.X 19.00 Dzintaru koncertzāle, Jūrmala
Biļetes “Biļešu servisa” kasēs, www.bilesuserviss.lv
Cena: no EUR 7 līdz 25