KPV LV paziņojumos par auto nodokli saskata maldināšanu 0
“KPV LV” Saeimas frakcija šodien koalīcijas sanāksmē prasīs “Jauno vienotību” (JV) skaidrot paziņojumu nodokļu jautājumā, kurš “KPV LV” ieskatā “veicina apzinātu sabiedrības maldināšanu”, aģentūru LETA informēja politiskajā spēkā.
“KPV LV” Saeimas frakcijas vadītāja vietnieks Ēriks Pucens norāda, ka aicinās JV skaidrot savu paziņojumu “par iespējamu nodokļu celšanu fosilijai degvielai un automašīnām, kuras tiek darbinātas ar to”.
JV iepriekšējā nedēļā paziņojusi, ka “Ekonomikas ministrijas (EM) piedāvātās idejas par nodokļu celšanu fosilajai degvielai un ar fosilo degvielu darbināmām kā jaunām, tā lietotām automašīnām nav pārdomātas un izdiskutētas”.
Pucens, kura partija ir deleģējusi pašreizējo ekonomikas ministru Ralfu Nemiro (KPV LV), uzsver, ka nevienam labāk par Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa (JV) un bijušā ekonomikas ministra Arvila Ašeradena partiju nav zināms tas, ka pašlaik notiek Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2030.gadam (NEKP2030) sabiedriskā apspriešana, un to pēc Eiropas Komisijas uzstādījuma izstrādā visas Eiropas Savienības valstis. “Pats plāns nekad nav paredzējis nodokļu kāpumu automašīnām,” uzsver “KPV LV” frakcijas vadītājs.
Pucens atgādina, ka pie šī plāna izstrādes darbs turpinās jau ilgu laiku un tas sākts Ašeradena laikā. “Turklāt viņa laikā plāna pirmā redakcija jau iesniegta izvērtēšanai EK. Tādēļ JV paziņojums izraisa izbrīnu un veicina apzinātu sabiedrības maldināšanu,” uzsver frakcijas vadītāja vietnieks.
“KPV LV” norāda, ka EM jau informēja, ka NEKP2030 iezīmē dažādu pasākumu kopumu, kam jāveicina transporta sektora emisiju samazinājumu. Plāns ir vēl izstrādes stadijā un turpinās konsultācijas ar sabiedrību, kā arī ir sākta plāna ietekmes uz vidi novērtējuma pārskata apspriešana.
Plānā ietvertie priekšlikumi iezīmē rīcības virzienus, pie kuriem vēl detalizēti strādās attiecīgās nozares ministrijas, gatavojot izmaiņas normatīvajos aktos, skaidro politiskajā spēkā.
ES regula paredz, ka dalībvalstīm ir jāizstrādā šāds plāns un jāiesniedz tas Eiropas Komisijā līdz 2019.gada 31.decembrim. Plāna pirmo redakciju EM izstrādāja un iesniedza izvērtēšanai EK 2018.gada decembrī, EK sniedza rekomendācijas par tajos iekļautajiem pasākumiem, norāda “KPV LV”frakcijā. NEKP2030 ilgtermiņa vīzija ir ilgtspējīgā, konkurētspējīgā un drošā veidā veicināt ilgtspējīgas tautsaimniecības attīstību, skaidro politiķi.
Jau vēstīts, ka JV paziņojusi, ka tālredzīgi klimata politikas instrumenti ieviešami pārdomāti un saskaņā ar sabiedrības reālajām iespējām, savukārt EM sagatavotajā Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā laika periodam līdz 2030.gadam piedāvātās idejas par nodokļu celšanu fosilajai degvielai un ar fosilo degvielu darbināmām kā jaunām, tā lietotām automašīnām nav pārdomātas un izdiskutētas.
“Jebkuram priekšlikumam, kas saistīts ar būtiskām nodokļu maiņām, jābūt rūpīgi izsvērtam un vērstam uz sabiedrības nevienlīdzības mazināšanu, kas ir arī viens no Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa (JV) vadītās valdības izvirzītajiem mērķiem,” skaidroja JV.
JV Saeimas frakcijas vadītājs Ainars Latkovskis uzsvēra, ka valdība Saeimā iesniegusi 2020.gada budžeta projektu, kurā nodokļi iedzīvotājiem netiek celti un kas ir vērsts uz to, lai pakāpeniski izlīdzinātu dzīves līmeni Latvijas cilvēkiem. “Idejas par jauniem nodokļiem, tai skaitā automašīnām un degvielai, ir pilnīgi nepamatotas un šāds ierosinājums ir absurds, ņemot vērā realitāti, īpaši Latvijas reģionos,” uzskata politiķis.
Kā ziņots, EM sabiedriskajai apspriešanai ir nodevusi Nacionālo enerģētikas un klimata plānu 2021.- 2030.gadam, kura rezultātā braukšana ar automašīnu var tikt padarīta par bagātnieku privilēģiju, jo nozīmēs nodokļu palielināšanu degvielai, transportam un pilnīgi jauna nodokļa ieviešanu “rūpēs par klimatu”, vēstīja laikraksts “Neatkarīgā”.
Atbilstoši dokumentam, no 2025.gada tiek plānots palielināt akcīzes nodokļa likmi benzīnam, dīzeļdegvielai un autogāzei. Palielināts tikšot arī transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis visiem fosilās enerģijas automobiļiem, kā arī plānots ieviest pilnīgi jaunu pirmreizēju transportlīdzekļa reģistrācijas nodokli, kas tiks aprēķināts, balstoties uz transportlīdzekļa CO2 emisiju ietilpību, motora tilpumu un pilno masu, ziņoja “Neatkarīgā”.
Savukārt EM norāda, ka NEKP2030 neparedz nodokļu kāpumu automašīnām.