KP: Elektrības tirgū nepietiekama konkurence; ST – pārmērīga sasaiste ar “Latvenergo” 7
Konkurences padome (KP) un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) elektroenerģijas tirgus atvēršanu mājsaimniecībām vērtē pozitīvi, taču vēl esot nepieciešami uzlabojumi, lai veicinātu konkurenci.
Šodien preses konferencē KP vadītāja Skaidrīte Ābrama sacīja, ka KP nav konstatējusi ierobežojumus jaunu tirgus dalībnieku ienākšanai elektroenerģijas tirgū, taču pastāv būtiski riski, kas var mazināt uzņēmēju vēlmi sākt tirgot elektroenerģiju. Ābrama kā galveno risku norādīja AS “Sadales tīkls” atrašanos dominējošā stāvoklī un pārmērīgo sasaisti ar AS “Latvenergo”.
Ābrama norādīja, ka vislielāko konkurences spiedienu uz elektroenerģijas tirgus dalībniekiem var izdarīt patērētāju mobilitāte. Citu valstu pieredze pēc elektroenerģijas tirgus atvēršanas mājsaimniecībām ļauj prognozēt lēnu, bet stabilu konkurences pieaugumu patērētāju interesēs.
Pēc KP informācijas, Igaunijā elektroenerģijas tirgus tika atvērts 2003.gadā un patlaban elektrību tirgo 15 uzņēmumi, turpretī Latvijā patlaban elektrību mājsaimniecībām tirgo četri uzņēmumi.
Savukārt Ziemeļvalstīs elektroenerģijas tirgus tika atvērts 90.gadu nogalē. Tā rezultātā, piemēram, Dānijā patlaban ir 53 tirgotāji, Somijā – 71, Norvēģijā – 117, bet Zviedrijā – 123. “Arī šajās valstīs lielākās tirgus daļas ir vēsturiskajam monopolam, kā Latvijā, taču šajās valstīs ir augusi patērētāju informētība par tirgu un mobilitāte,” piebilda KP vadītāja.
Ābrama arī atzina, ka elektrības cenas komponente, kuras ietvaros tirgotāji var konkurēt, ir neliela, tāpēc uzņēmumi par patērētāju izvēli var cīnīties ar citiem līdzekļiem – izdevīgākiem līguma nosacījumiem, kvalitatīvu apkalpošanu utt.
Viņa uzsvēra, ka galvenais konkurences virzītājs tirgū ir patērētāju mobilitāte, ko var veicināt ar vienotu tarifu kalkulatoru, vieglu līguma slēgšanu, vienotu rēķina piedāvāšanu, klientu apkalpošanas centru izveidi u.c.
Savukārt PTAC vadītāja Baiba Vītoliņa norādīja, ka tirgotāju līgumos ir ietverti daudzi neskaidri un neprecīzi noteikumi. PTAC šogad jau saņēmis sešas patērētāju sūdzības un 30 patērētāju e-pastus, kuros lūgtas konsultācijas saistībā ar elektrības tirgotāju rīcību.