Cilvēku kontrabandisti pelna miljonus 10
Situācijas, kādās nonāk imigranti no Ziemeļāfrikas un Āzijas valstīm, cenšoties nokļūt Eiropā, kļūst arvien dramatiskākas. Pagājušajā nedēļā Austrijā šosejas malā pamestā kravas automašīnā atrada 71 cilvēka līķi. Savukārt ceļā no Lībijas uz Itāliju kuģa kravas nodalījumā nosmaka 52 cilvēki. Cerības uz labāku dzīvi un nākotni zaudējuši arī vairāki mazi bērni. Tikmēr imigrantu kontrabandas noziedzīgie grupējumi skaita nopelnītos miljonus.
Šogad, mēģinot šķērsot Vidusjūru, lai nokļūtu Eiropā, gājuši bojā jau vairāk nekā 2500 imigrantu, Ženēvā paziņoja ANO bēgļu aģentūras preses pārstāve Melisa Fleminga. Itālijas varasiestādes saistībā ar cilvēku nosmakšanu imigrantu kuģa kravas nodalījumā arestējušas desmit cilvēku kontrabandistus. Savukārt saistībā ar šaušalīgo atklājumu Austrijā – varasiestādes arestējušas piecus cilvēkus. Aizturētie ir “organizētās noziedzības tīkla zemāko rangu” pārstāvji, kas, domājams, palīdzēs izmeklētājiem atrast citus noziedzniekus, sacīja Austrijas Burgenlandes federālās zemes policijas priekšnieks Hanss Pēters Doskozils. Vācija, Francija un Lielbritānija vakar aicināja steidzami sasaukt Eiropas Savienības iekšlietu un tieslietu ministru tikšanos, lai vienotos par konkrētiem pasākumiem augošās imigrantu krīzes risināšanai. “Mēs visi esam vienisprātis, ka vairs nevaram zaudēt laiku. Pašreizējā situācija prasa tūlītēju rīcību un solidaritāti Eiropā,” sacīja Vācijas iekšlietu ministrs Tomass de Mezjērs.
Ar cilvēku kontrabandu nodarbojas profesionāļi
Imigrantu pārvadāšana no Ziemeļāfrikas vai Āzijas uz Eiropu cilvēku kontrabandistiem ļauj nopelnīt miljonus. Noziedzīgos grupējumus nesatrauc, vai cilvēki, kas tīko pēc labākas dzīves Eiropā, galamērķi sasniegs dzīvi, atzīmē Austrijas laikraksts “Die Presse”. Bīstamais ceļojums nezināmajā sākas tiešsaistes vietnēs. Tajās atrodami sludinājumi, kas neatšķiras no ceļojumu aģentūru piedāvātajiem augstākās klases kruīza braucieniem pa Vidusjūru. Piemēram, ceļojums ar kuģi Turcija–Lībija–Itālija nopērkams par 3400 eiro, Alžīrija–Lībija–Itālija izmaksās 2500 eiro. Tāda pati cena būs, ja ceļojums sāksies no Sudānas. Šādas aģentūras strādā nevainojami – visi jautājumi tiek risināti sociālajos tīklos, kuros ar klientiem sazinās aģenti. Kontrabandisti, dzenoties pēc peļņas, nekautrējas piedāvāt apjoma atlaides, kuras plaši izmanto tirdzniecībā – jo lielāks imigrantu skaits, jo lētāk izmaksās ceļš līdz Eiropai. Pieprasījums pēc šī pakalpojuma ir milzīgs un nereti pārsniedz piedāvājumu. Šā gada laikā Vidusjūru veiksmīgi šķērsojuši jau 310 000 cilvēku. Laikraksts atzīmē: rekordaugstais Eiropā nogādāto imigrantu skaits apliecina, ka cilvēku kontrabandisti šogad guvuši vērā ņemamus ienākumus. Itāliešu žurnālists Džampalo Musumeči, kurš nodarbojas ar šī netīrā biznesa izpēti, citē kāda noziedzīgā grupējuma dalībnieka teikto: “Mēs analizējam Eiropu, analizējam likumus. Jo vairāk robežu jūs slēdzat, jo lielāki ir mūsu ienākumi.” Pēc viņa teiktā, grupējums, kas nodarbojas ar bēgļu pārvadāšanu no Ziemeļāfrikas, pērn nopelnījis 300 – 600 miljonus eiro. Un apgalvo, ka šis gads solās būt vēl ienesīgāks.
ANO narkotiku un noziedzības birojs atzīst: ar cilvēku kontrabandu šobrīd nodarbojas profesionāļi. Iepriekš patvēruma meklētājus Eiropā pārsvarā nogādāja amatieri, bet tagad tas ir profesionāļu vērienīgi organizēts tīkls, kurā nereti iesaistīti valsts ierēdņi. Samērā zemais risks šo rūpalu padarījis pievilcīgu noziedzīgajiem grupējumiem, kuros iesaistīti simtiem cilvēku. Šajā “biznesā” valda stingra hierarhija: vienu uzdevums ir vervēt jaunus klientus, citi nodarbojas ar cilvēku transportēšanu, trešie risina finanšu jautājumus. Policijas nagos nokļūst tikai “mazās zivtiņas”. Tām grupējums ātri vien atrod aizstājējus, atzīst Austrijas federālās kriminālpolicijas pulkvedis Geralds Tacgerns. Turklāt šis “bizness” gada laikā piedzīvojis milzu pārmaiņas: “Mēs esam pamanījuši, ka cilvēku kontrabandisti kļuvuši bezatbildīgāki. Viņus aizvien mazāk satrauc “kravas” pašsajūta. Tāpēc ka iepriekš viņi saņēma naudu, ja cilvēks līdz galamērķim tika nogādāts dzīvs, tagad viņi naudu saņem par cilvēku un nav svarīgi, vai viņš galamērķī ir nogādāts sveiks un vesels vai ne.” Pēc Norvēģijas globālās analīzes centra datiem, šis “bizness” ieinteresējis arī teroristisko grupējumu “Islāma valsts”, kurš nelegālo imigrantu pārvadājumos nopelnījis līdz 323 miljoniem dolāru.
Pazūd imigrantu bērni
Arvien lielāks skaits nepilngadīgo bez pieaugušo uzraudzības mēro ceļu uz Eiropu. Gadās, ka vecāki gājuši bojā pa ceļam, taču bieži vecāki nevar atļauties visai ģimenei nopirkt vietu uz kuģa. Kopš gada sākuma Itālijā bez vecākiem ieradušies gandrīz 7500 bērnu un pusaudžu, raksta izdevums “La Croix”. Bērnu tiesību aizsardzības organizācija “Save the Children” norāda, ka pret šiem bērniem kontrabandisti izturas vēl sliktāk nekā pret pieaugušajiem: “Desmitiem bērnu un pusaudžu noslīkst vai nosmok kuģa kravas nodalījumos ceļā uz Eiropu, jo viņiem prasa papildu samaksu par iespēju uz brīdi iziet svaigā gaisā. Savukārt tie, kuri sasniedz galamērķi, kļūst par cilvēktirdzniecības upuriem.” Imigrantu bērnu tirdzniecības bizness ir kļuvis par papildu peļņu cilvēku kontrabandistiem. Bērnus pārdod starptautiskiem prostitūcijas tīkliem vai piespiedu darba veikšanai. Tā Eiropā bez pēdām pazuduši 1600 imigrantu bērni. “Bērnu un pusaudžu cilvēktirdzniecība ir stabila parādība, un īpaši tas attiecas uz imigrantu bērniem,” atzīst organizācijas pārstāve Rafaela Milano.