Marguss Kastēns: Konkurence pārāk nospiedusi alus cenu 2
Marguss Kastēns, AS “Aldaris” valdes priekšsēdētājs: Vēsturiski ir izveidojies, ka alus Baltijas valstu tautām garšo. Lietuvā vidēji viens cilvēks izdzer 90 litrus alus gadā, Igaunijā un Latvijā – pa 75 litriem. No šā skatpunkta raugoties, rūpniecībai tas ir interesanti. No visām trīs Baltijas valstīm, izskatās, visattīstītākā alus dzeršanas kultūra patlaban ir Latvijā. Šeit ir vislielākais piedāvājums, izvēle, patērētāji ir zinātkāri.
Latvijā patlaban ir reģistrētas 29 atšķirīgas alus darītavas – tas ir ļoti daudz, ir neprātīga konkurence. Latvijā patlaban notiek liela cīņa par lētāka alus piegādi. Latvijas pircējiem ir jābūt laimīgiem tāpēc, ka alus veikalā ir ļoti, ļoti lēts. Ņemot vērā konkurenci un skarbo cenu karu, diemžēl rūpniecība, ražotāji darbojas bez peļņas. Tomēr mazās alus darītavas aug, tās aizņem aptuveni 10 – 12% no kopējā alus tirgus. Visu vietējo alus darītavu brūvējumam ir ļoti laba reputācija.
Latvijā vēl viens iemesls nerentablajai alus ražošanai ir to pildīšana lielajās divu litru plastmasas pudelēs. To īpatsvars veido gandrīz pusi no alus tirgus. Iemesls ir konkurence un arī mazais akcīzes nodoklis. Uzskatu, ka alus divu litru iepakojumā veselībai nav pārāk labvēlīgs. Šādu iepakojumu izmantošana arī neļauj attīstīt alus dzeršanas kultūru. Šā iemesla dēļ “Aldaris” un citi tirgus spēlētāji mainīja savu darbības stratēģiju un ļoti koncentrējās uz ekskluzīvo alus šķirņu ražošanu.
Esmu pārsteigts, ka Latvija ir pēdējā valsts ap Baltijas jūru, kur vēl nav izveidota izlietotā iepakojuma depozīta sistēma, kas nozīmē izlietotā iepakojuma savākšanu, lai pudeles nemētātos mežā. Valdībai drīz jāsaprot, ka bez šīs sistēmas ieviešanas valstij būs jāmaksā lielas soda naudas.
“Aldaris” šajā gadā atzīmē 150. gadskārtu. Visa gada garumā rīkosim interesantus pasākumus, 30. aprīlī atklāsim “Aldara” Alus muzeju, kura izveidē ieguldījām 1,5 miljonus eiro, un piedāvāsim jaunas, kopā ar daudzu novadu ekspertiem veidotas alus šķirnes. Esam izvirzījuši uzdevumu būt par tirgus līderi vēl vismaz divos produktu segmentos.