Komiteja vērtē manipulēšanu ar auto izplūdēm 0
Eiropas Parlamenta (EP) Izmeklēšanas komiteja emisiju mērījumiem autobūves nozarē trešdien uzklausīja auto industrijas pārstāvjus un sagatavoja darbības starpziņojumu. Komitejas darbības mērķis ir izvērtēt ES institūciju un dalībvalstu atbildību par pieļautajiem pārkāpumiem. Komiteja varētu arīdzan sagatavot ieteikumus, kas turpmāk neļautu manipulēt ar auto izplūdes gāzu rādītājiem.
Kopš komitejas darbības sākuma ir aizvadīts pusgads. Rezultātu nav un arīdzan nevar būt tāpēc, ka Eiropas Komisija (EK) deputātiem nav iesniegusi nevienu no jau 2004. gada izveidotās darba grupas sanāksmju protokoliem. Šī darba grupa jau tolaik secināja – atšķiras automašīnu gāzu emisijas rezultāti laboratorijā un dabā. Izmeklēšanas komitejas rīcībā ir ziņas, ka par atšķirībām zinājis ļoti plašs cilvēku loks. Visticamāk, labi pastrādājuši auto industrijas lobisti, viņu darbības rezultātā likumos palikušas spraugas.
Pārsteidz, ka ārpus laboratorijas gāzu emisijas ar mobilajām ierīcēm Eiropā, kur prasības emisijām nav tik striktas kā ASV, varēja sākt mērīt vien 2013. gadā. Vēl svarīgi, ka Eiropā dīzeļdegvielu izmanto aptuveni 50% vieglo automašīnu. ASV benzīns ir lētāks nekā Eiropā, tur dīzeļdegvielas dzinēju īpatsvars ir 1%. Vācijas autobūves koncerns “Volkswagen” pēc pērn septembrī ASV atklātās krāpšanās ar izplūdes gāzēm – tās laboratorijas apstākļos uzrādīja atšķirīgus rezultātus no braucieniem pa ceļiem – solīja atsaukt 11 miljonus spēkratu.
EP komitejā trešdien vislielāko interesi izraisīja “Volkswagen” pārstāvju, tostarp koncerna viceprezidenta tehnoloģiju jautājumos Ulriha Eihorna, uzstāšanās un atbildes uz jautājumiem. Deputātiem savu vēstījumu nodeva arīdzan Francijas “Renault” un “Mitsubishi Motors Corporation” pārstāvji.
U. Eihorna uzstāšanās un atbildes uz deputātu jautājumiem radīja par viņu kā augstprātīga, ar pārākuma apziņu apveltīta cilvēka iespaidu un noteikti necēla viņa pārstāvētā koncerna tēlu. Eihorns “Volkswagen” darbojas vien trīs mēnešus, viņš agrāk trīs gadus vadīja Vācijas Autobūvētāju asociāciju. Vēl agrāk darbojās tajā pašā “Volkswagen”. Sācis savu uzrunu ar nožēlu par notikušo krāpšanos, Eihorns atteicās komentēt programmatūras gatavotāja “Bosch” iespējamo brīdinājumu par viltojumu, pārliecinoši pauda, ka apkrāptie Eiropas “Volkswagen” automašīnu pircēji nu būs lielāki ieguvēji nekā amerikāņu pircēji, kas katrs saņems 10 000 dolāru kompensāciju. Eiropiešiem būs jādodas uz autoremonta uzņēmumiem, kur, ilgākais, stundas laikā varēs salabot programmatūru vai veikt nelielu remontu, un auto turpinās emitēt četras reizes vairāk izplūdes gāzu, nekā uzrādīts tā pasē un tiek emitēts laboratorijas apstākļos. “Volkswagen” pavisam ASV maksās 15 miljardu dolāru.
U. Eihorns klāstīja, ka krāpšanās ar izplūdes gāzēm notikusi uzņēmuma zemākās vadības līmenī. “Volkswagen” uzņēmumā veicot gan iekšējo, gan arī ārējo izmeklēšanu, vairāki darbinieki ir zaudējuši darbu. Maz pārliecinoši, pat neticami izklausījās viņa vēstītais, ka, darbodamies Vācijas Autobūvētāju asociācijā, viņš neko nav zinājis par caurumiem ES regulā.
Eiropas Tautas partiju grupas pārstāvis un koordinators izmeklēšanas komitejā Krišjānis Kariņš teic, ka EK jau kopš 2009. gada gatavo ieteikumus likumu caurumu aizdrīvēšanai. Šīs likumu nepilnības patlaban ļauj izmantot laboratorijā, nevis dabā gūtos rezultātus un ļauj noteikt temperatūras intervālus, kad darbojas gāzu attīrīšana.
Nākamajā komitejas sanāksmē 30. augustā iecerēts uzklausīt bijušo ES komisāru Ginteru Ferhoigenu. EP deputātiem cīņa ar autoindustriju un tās lobistiem solās būt sīva. Tikšanās laikā arī izskanēja vēstījums auto pircējiem – dabai draudzīgāki spēkrati maksās dārgāk. To lētums līdz šim bija lielā mērā saistīts ar vides prasību neievērošanu. Vēl viena pašsaprotama tendence – pieaugs elektroautomobiļu ražošana un izmantošana.
VIEDOKLIS
Krišjānis Kariņš, EP deputāts: “Emisijas normas neievēro arīdzan citi autoražotāji, ne tikai “Volkswagen”. Patlaban redzam, pie kā noved pārāk liela autoindustrijas līdzdalība likumu veidošanā. ASV nevienu industriju nepielaiž pie šā darba. “Volkswagen” pārstāvji savās atbildēs deputātiem neatzina, ka līdzšinējā sistēma ir jāmaina. Viņi neizrādīja vēlēšanos sadarboties. ES nav atrunāts, vai vērā ir jāņem laboratorijas apstākļos vai uz ceļa fiksētos izplūdes gāzu rādītājus. Pērkot auto, Eiropas pircējs nesaņem produktu ar tiem rādītājiem, kas uzrādīti auto pasē. Eiropas autoražotājs no tā finansiāli necieš. ASV notiek atšķirīgi. Tiem, kas krāpušies ar emisijas gāzu rādītājiem, ir jāsaņem sods. Savukārt politiķiem ir jārod risinājums, kā aizsargāt vidi un darba vietas Eiropā. Arī Latvijas ražotāji piegādā savus izstrādājumus pasaules lielajiem auto ražotājiem. Visi atrodamies vienā ķēdītē.”